Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3199 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28608
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17033)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11575)

GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuGPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Elektrika.

08.06.2009 12:11

GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

matobaf
 Kávičkár 

Ikona

Už dlhšiu dobu som premýšľal na touto témou, len teraz som sa však konečne „dokopal“ k tomu overiť si to v praxi aj na moto. Na tomto fóre sa už dosť popísalo o navigáciách, ale málo o monitorovaní pomocou GPS. Je jasne že prioritne je tato technológia určená pre niečo iné, ale už sa tu niekoľkokrát rozoberala téma, či si do moto namontovať alarm s GPS. Dokonca sa tu našlo par „pacientov“, bez urážky, čo veria americkým filmom, že stačí na vozidlo pripnúť nejaký „GPS čip“ a hurá sledujeme :-O :-D . Pre znalých nenapíšem asi nič nové, pre neznalých je princíp sledovacích a monitorovacích zariadení nasledovný. GPS signál je spracovaný GPS modulom, rovnako ako v bežnej navigácii. Výsledkom je informácia o polohe ktorú spracuje procesor a podľa typu zariadenia a programu ju buď uloží alebo pošle ďalej alebo oboje. A tu je podstata konkrétnych zariadení. Existujú zariadenia ktoré polohu iba ukladajú na nejaké pamäťové médium a po prejdení trasy je možné túto trasu zobraziť v nejakom programe, napr. Google Earth. Trúfnem si však povedať, že 99% zariadení pracuje v kombinácii z GSM modulom a využívajú tak bežnú mobilnú sieť na prenos informácie o polohe. Pri GSM/GPS alarmoch je možné kedykoľvek vyžiadať si pomocou SMS informáciu o polohe, takže pri prípadnej krádeži máte slušnú šancu vozidlo nájsť. Kvalitnejšie (drahšie) alarmy sú dokonca často pripojené na nejakú bezpečnostnú službu a v prípade poplachu majú prehľad o tom čo sa s vozidlom deje a riešia to už svojimi cestami. Pri monitorovacích zariadeniach je ich prioritné určenie na sledovanie prevádzky vozidla, čiže sledovanie trasy, kniha jázd, prípadne meranie PHM a iné činnosti. Všeobecne je teda najviac monitorovacích zariadení vo vozidlách LKW alebo iných firemných vozidlách. Väčšina týchto zariadení je dnes už vďaka GPRS v plne on-line režime a ich prevádzku je možné sledovať cez nejaký softvér alebo web stránku.
O opodstatnenosti GPS monitorovania sa nebudeme baviť. Pri GSM/GPS alarmoch je to jasné. Mám majetok ktorý chcem chrániť a tak využijem všetky možné prostriedky, ktoré sú alebo ktoré si môžem dovoliť. Treba však upozorniť že „šikovný“ zlodej si vie poradiť aj s takýmito systémami, stačí GSM rušička. Na webe sa dá nájsť do 100 ojro.
Keďže toto je web o motorkách, nastáva tu otázka či pchať takýto alarm do moto. Kto chce mať pokoj na duši, nech sa páči. Lokalizácia GSM je o ničom, kto to skúšal, vie že tie polohy hádže kde chce a keď je to mimo mesta tak je to ešte horšie. To narážam na úvahy ktoré tu už zazneli v iných diskusiách. V spojení s GPS viete polohu presne na metre. V prípade krádeže aspoň viete poslednú známu polohu, takže ak Vášho miláčika schovali do nejakej garáže, aspoň viete kde približne. Pokiaľ ho však naložia do nejakej plechovej dodávky, máte smolu, ale tak treba skúsiť aspoň tú lokalizáciu GSM. Pri rozhodovaní treba brat aj k úvahu náklady na zariadenie (od 300 ojro do?) a netreba zabúdať že máte náklady aj s GSM, čiže nejakú tu SIM kartu na dobíjanie, prípadne mesačný paušál.
A či to vôbec bude fungovať na moto? V sobotu som si na túto otázku konečne našiel čas odpovedať. Keďže pracujem s monitorovacími zariadeniami, jedno som si namontoval do moto na test. Mam naháča a tak nastala prvá otázka kam umiestniť anténu. Malo by to byť skryté a zároveň prístupné GPS signálu. Jediné možné miesto tak bola zasedadlová časť. Je to plast a mam tam dosť miesta aj na zariadenie. No dôležitejšia je anténa, trochu som sa obával, mám tam kovový držiak kufru. Našťastie je tam akurát taký priestor kde by mohol byť signál v poriadku. Pri viac okapotovaných moto nevidím problém v montáži antény, ale pri CCC to bude asi horšie. Počas testu som spravil cez 200km , niekoľko krát som si otestoval kvalitu GPS, pri státí to bol príjem zo 7 až 9 satelitov, čo je výborné, počas jazdy netuším. Nezaznamenal som žiadne výpadky trasy. Jedine čo ma prekvapilo, bola nepresnosť tachometru. Podľa GPS som mal najvyššiu dosiahnutú rýchlosť 170km/h no ja som na tachu videl skoro 190, inak v sobotu fúkal strašný vietor ;-) .
Výsledok?
Myslím že GSM/GPS alarm či iné sledovacie zariadenie bude na moto fungovať rovnako dobre ako v aute, za predpokladu správnej montáže.
ešte moja trasa. Pozri obrázok


08.06.2009 13:03

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

dazdo
 Turista 

Ikona

cca pred 2rokmi som (a s dalsimi kolegami) uvazovali o vyvoji zariadenia typu GPS-procesor-GSM v priemyselnom vyhotoveni na sledovanie vsetkeho mozneho (auto/moto, pes, decko, senilny dochodca, windsurfer na mori), napajane bateriou, velkosti mobilu, odhadovana konecna cena bola cca 150€.. ale nenasiel sa investor s potrebnym kapitalom :'( takze ak vies zohnat na to love, nie je problem vyvinut prototyp a potom uz len vyrabat, predavat a bohatnut :-D


08.06.2009 13:06

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

Bic0
 Kávičkár 

Ikona

Datove prenosy v USA su oproti tym nasim za bagatel, mnoho aut aj nizsej triedy ma priamo v aute zabudovany mechanizmus na zavolanie pomoci. Raz som si takto nastavoval po tme zrkadlo a cosi som na nom omylom stlacil a hend sa mi ozvala v aute operatorka so slovami "On Star Emergency, may I help you?", az som sa zlakol. Ked uz su arz taketo mechanizmy zabudovane v aute, je velmi jednoduche prepojit do s GPS. Navyse mam dojem ze v USA toto upravuju po utokoch na dvojicky aj nejake zakony alebo normy - novsie auta a telefony podporuju lokalizaciu.


08.06.2009 13:07

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

Bic0
 Kávičkár 

Ikona

Dazdo: chces znova vynajst koleso? Taketo veci su uz davno dostupne na trhu, ceny ale neviem. Momentalne je u nas problem hlavne s tym ze operatori poskytuju drahe data.


08.06.2009 13:23

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

matobaf
 Kávičkár 

Ikona

moj prispevok je hlavne o tom ci by to fungovalo alebo nie...
dazdo my mame vyvynute vlastne zariadenie a povim ti ze 150 ojro je krasna predstava ale nerealna v nasich podmienkach(trhu)... robime to uz tretim rokom a nie je to sranda, stale je co robit a konkurancia je silna....
k datovm prenosom : na Slovensku operatori nevedia co pytat... bezny smrtelnik nevybavi 5MB mesacny pausal pod 5 ojro :-(((((( a to este neratam prevadzku servera a ani nechcite vediet kolko pyta Google za pouzvanie ich map I-GRR


08.06.2009 13:36

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

Bic0
 Kávičkár 

Ikona

matobaf: fungovat to funguje, to je o inom, ale je pravda ze mnoho ludi do toho nevidi a tvoj prispevok im isto pomoze. Co sa tyka tych dat, teraz O2 ponuka nejaky datovo neobmedzeny mobilny (=pomaly) internet za nejakych 6EUR - viac o tom neviem, len som to tak zazrel.


08.06.2009 13:45

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

FY Navysdat mániečo čo nie je síce online, ale tiež pomože.
Syn chcel GS500 a moja podmienka bola monitorovanie! Po návrate si stiahnem udaje a musí dokladovať prekročenie rýchlosti...


08.06.2009 14:27

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

divine
 Kávičkár 

Ikona

Mam nieco podobne v moto, je to komercny produkt, komplet informacie o smere, rychlosti, case, komplet historia, rozne zony pohybu, poplasne sms, maily...
funguje to super, kedykolvek sa da cokolvek z nastaveni menit, prevadzka stoji to par Euro mesacne, dokonca aj data v zahranici uz dost rapidne klesli, cize to pouzivam aj komplet pri vyletoch do zahranicia (Europa).


Upravené 1 krát. Naposledy upravil divine (08.06.2009 14:29)


08.06.2009 15:19

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

rapid
 Turista 

Ikona

staci kupit nokiu s S60 a GPS a program uz nieje problem. novy mobil co to vsetko zvlada sa da kuppit uz do 250eur, v pripade pouziteho sa zmestis aj do 150 eur. staci domysliet len nabíjanie. potom staci uz len doinstalovat program sporttracker, alebo frienwiev a neni problem si polohuGPS vyziadat na poziadanie a na druhom telefone ti ukaze presne miesto na mape. alebo doinstalovat najnovysi antivýrus kaspersky a ten ti tiez dokaze potom presne poslat link cez SMS a v google maps ti ukaze mapku kde sa to nachadza. vsetko je uz davno vymyslené, akurat ceny klesaju a este to neni jednoucelova jednoducha vodotesna vecicka.


08.06.2009 21:40

Re: GPS trochu inak, alebo niečo o monitorovaní

dazdo
 Turista 

Ikona

nechcem vynachadzat vymyslene.. aj motorky su vymyslene a stale prichadzaju nove modely.. islo o to, ze znamy, vasnivy windsurfer mal ideu ako vyriesit jeden problem: v pozicovni v chorvatsku z casu na cas riesili problem, ze sa stratil/odvialo ho/ surfer - zakaznik a musel ho ist hladat vrtulnik.. toto malo byt riesenie.. 150€ je realna cena, cena vyroby a komponentov je 80-90 (najdrahsie su GSM a GPS moduly, kazdy asi po 30).. idea bola taka, ze nie je treba datovy pausal, totiz zariadenie strazi, komunikacia sa zacne, az po prekroceni definovaneho teritoria, pripadne na request zo servera, pripadne sms



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.