Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 4277 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28577
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17015)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11562)

Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuPár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
12.12.2017 14:26

Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Zdravím.


1. Chcel by som poprosiť poradiť s výkladom nasledovného odstavca zo zákona o cestnej premávke:

Predchádzanie - § 15, ods. 5.
------------
www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8

"(5) Vodič nesmie predchádzať,

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla"


Zaujímalo by ma, či tá časť textu za bodkočiarkou platí pre celý text pred bodkočiarkou:

"pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky",

alebo iba pre časť textu:

"v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky".

Ide mi o to, že neviem naisto, či automobil môže predbehnúť motocykel (alebo bicykel/cyklistu) v križovatke, alebo nie.
Ak áno, tak potom by mohol aj motorkár predbehnúť v križovatke iného motorkára bez postranného vozíka (prípadne cyklistu), nie?


2. Do ktorej časti sa zaradíte na motorke v takomto type jazdného pruhu s rozšíreným ústím (asi 5-6 m široké - zmestia sa tam aj dva autá) a pred takýmto typom križovatky (vedľajšia cesta oproti je značne posunutá vľavo), pred odbočením vľavo alebo pri jazde rovno?

Tu je link situácie - tinyurl.com/ycxdj9e4

Bohužiaľ, zákon neopisuje takéto situácie podrobne, a v autoškole ma učili, že pred odbočením vľavo alebo, keď chcem pokračovať v jazde "rovno" (v skutočnosti má trajektória jazdy tvar do oblúka), sa mám s autom zaradiť niekde v strede medzi deliacou/stredovou čiarou vozovky a vodorovnou značkou "daj prednosť" (obrátený trojuholník dole hlavou nakreslený na vozovke v strede jazdného pruhu umiestnený pred hranicou križovatky).
Ale napr. pri jazde na bicykli sa v obidvoch prípadoch zaradím čo najviac vľavo (dobrý 1 meter od deliacej/stredovej čiary vozovky), vzhľadom k tomu, že trajektória jazdy je v tomto prípade asi najoptimálnejšia, hoci niekedy sa vedľa mňa sprava natlačia nedočkaví "pretekári" na aute a vtedy ich radšej púšťam, aby medzi nami nedošlo v križovatke ku kolízii.


3. Potom je tu ešte jedna situácia v radiacom pruhu, ktorý je určený pre odbočenie čisto vľavo.
Tento pruh sa na svojom konci značne rozšíri, až na cca 5 metrov.
Pred odbočením vľavo ma v autoškole učili, aby som sa s autom zaradil niekde do stredu jeho ľavej polovice, podobne to robím aj pri jazde na bicykli:


Tu je link situácie - tinyurl.com/ybrf2edl


Ako tieto posledné dve situácie na vozovke riešite vy osobne pri jazde na motorke (podľa akého "kľúča")?


Vďaka.


13.12.2017 0:05

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

secult
 Turista 

Dobre domace ulohy. Na otazku 3 a prvu cast otazky 2 je odpoved jasna:
"Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky" (p19ods4)
Cize nie niekde do stredu lavej polovice, ale co najviac vlavo. Aj ked na bicykli by som sa asi zaradil tak, aby auta ani nenapadlo ta predbiehat pri odbocovani, kedze pojdes od laveho okraja k pravemu za krizovatkou. Toto asi aj mysleli v p.19 odseku 6, aj ked je to tak debilne napisane, ze to musel asi vymysliet nejaky slabo plateny poslanec:
"(6) Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo."

Ohladom prvej otazky:
Ak si dobre pamatam, ked tento zakon riesili, tak boli popularne taketo smrtaky:
Pred krizovatkou s vedlajsou cestou (tvaru |-, kde "|" je hlavna cesta a "-" je vedlajsia), auto na hlavnej ceste predbieha ine auto. Predbiehane auto odbocuje doprava na vedlajsiu cestu. Z vedlajsej cesty odbocuje auto dolava. Vodic tohto auta vidi len to odbocujuce auto, ktore ide pomaly. teda auto dolava na hlavnu cestu odboci. Tam sa celne stretne s predbiehajucim autom, ktore pred tym nevidel. Mrtvy vodic z vedlajsej cesty by argumentoval, ze v autoskole ho ucili, ze ked auto odbocuje z hlavnej cesty na vedlajsiu doprava, tak z vedlajsej cesty moze ist subezne s nim dolava.
Tento scenar nehrozi pri predbiehani motorky/bicykla, cize sa domnievam, ze ide o cely ten odstavec.


13.12.2017 7:32

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

ahoj,

1. - ano mozes. Zakon nerozlisuje na akom vozidle ide vodic, rozlisuje iba to ake vozidlo je predchadzane (motorka bez sajdky, bicykel)

2. a 3. - nejdu obrazky


13.12.2017 13:10

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Vďaka za odpovede.

Mne naopak mapy Google idú, ale skúsim dať plné odkazy:

2.
www.google.sk/maps/@49.0842826,19.300672,3a,75y,140.37h...

3.
www.google.sk/maps/@49.0817251,19.3079902,3a,75y,46.81h...

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pepsi (13.12.2017 13:11)


13.12.2017 13:25

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Ešte jedna vec, a síce, že k čomu je vlastne dobré sa radiť čo najviac vľavo v jazdnom odbočovacom pruhu určenom pre odbočenie výlučne doľava, keď v tomto prípade nikomu nezavadziam?
Podľa mňa sa z takejto pozície horšie zatáča v križovatke.

Voľakedy bolo takéto pravidlo pri odbočovaní vľavo, keď sa riešila len klasická cesta s protismernými pruhmi (v oboch smeroch), ale nie aj jazdné pruhy zvlášť:

Odbočovanie vľavo - § 13, ods. 5 (podľa zákona č. 80/1966 Zb.)
-----------------------
www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1966...

"(5) Pred odbočovaním vľavo je vodič povinný zájsť čo najbližšie k stredu vozovky, ako mu to dovoľujú rozmery vozidla vzhľadom na šírku vozovky; na jednosmernej ceste zachádza až k ľavému okraju vozovky. Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým a nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch. Ak odbočujú vodiči protiidúcich vozidiel vľavo, míňajú sa vľavo."

Vďaka.


13.12.2017 14:38

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

Toman
 Skútrista 

Ikona

- hm.. a co si vlastne vyviedol ze sa takto pitas???


13.12.2017 14:46

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Re: Toman:

Nič, len možno budem v budúcnosti jazdiť na Babbete alebo skútri, tak preto ma zaujímajú takéto detaily.


13.12.2017 18:06

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

BikerTT
 Turista 

Ikona

V takýchto situáciách je vhodné sa správať tak, aby bola jazda čo najbezpečnejšia a zároveň nezabúdať na ohľaduplnosť voči ostatným. Pozíciou, na ktorú sa postavíš, určuješ, čo urobí vodič za Tebou.

Ak sa postavíš do stredu "prirodzenej jazdnej stopy" do daného smeru (nehovorím pruhu, lebo pruhy tam nie sú vyznačené), auto za Tebou sa postaví za Teba. Ak sa postavíš na kraj, veľa vodičov áut to pochopí ako výzvu postaviť sa vedľa.

Čiže ak si rýchlejší alebo rovnako rýchly ako autá, postavíš sa do stredu a keď sa pohneš, auto pôjde za Tebou. Tak je to najbezpečnejšie.

Ak si pomalší (moped, bicykel, slabý skúter), postavíš sa na pravý okraj dráhy pre odbočovanie. Auto vyrazí rýchlejšie, rovnako aj autá za ním, takže je vhodné voliť takú stopu odbočovania vľavo, aby si dal autám dostatočný priestor na jazdu vedľa Teba. Zároveň tou svojou stopou dávaš ostatným správu, že o nich vieš a umožňuješ im predbiehať. Lebo oni sa Ťa predbiehať určite pokúsia. V žiadnom prípade sa nepostavíš úplne vľavo, lebo potom by si potreboval prekrížiť prirodzenú stopu áut, aby si sa po odbočení vľavo dostal na pravý okraj vozovky.

Samozrejme, existujú aj pokročilejšie techniky, čiže dopáliš zozadu, obídeš všetky autá, postavíš sa vedľa prvého a pri prvej príležitosti odpáliš skôr, ako sa stihne spamätať. Ale o to tu určite nejde. :-)

A predbiehanie v akomkoľvek mieste, kde má predbiehaný možnosť odbočiť vľavo, je nebezpečné, nech je v zákone napísané čokoľvek. A spoliehať sa na blinkre nedáva šancu na dlhý život.

Zase ak si pomalý, tak musíš počítať s tým, že Ťa budú všetci predbiehať, takže im to umožníš tým, že sa uhneš. A keď potrebuješ odbočiť doľava, tak to dáš výrazne a včas na známosť. Nielen blikaním alebo ukazovaním, ale musí to byť jasné z Tvojej jazdy.

Aj rovno sa snažíš ísť tak, aby Ťa bolo vidieť, čiže nie príliš po kraji, lebo potom Ťa vodičom na vedľajšej prekryjú autá zaparkované na kraji cesty. A neschovávaš sa ani za auto pred Tebou, radšej si necháš odstup, aby Ťa videli autá z vedľajšej, ako aj protiidúci, odbočujúci vľavo.


13.12.2017 20:11

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

cize ked som zhliadol situacie 2 a 3:

2. preco myslis, ze zakon to neopisuje podrobne?

§ 9
Spôsob jazdy
(1)
Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.


§ 19
Odbočovanie
(3) Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.

Cize mas jazdit stale v pravo, ak odbacas dolava, mas byt co najviac vlavo - s ohladom na svoje rozmery.
Konkretne v tejto situacii ak ides na motorke, urcite by som nestal lavou nohou uz na stredovej ciare, ale napr meter od nej, resp. tak, aby sa doprava odbocujuci vedla mna bezpecne zmestili.
Na bicykli by som z dovodu vlastnej bezpecnosti v takejto krizovatke zosadol a isiel po chodniku. Uz keby som mal ist, tak idem ako pise v prvej vete BikerTT.

3.
to je zapeklita otazka, ci byt co najviac v lavo v odbocovacom pruhu, alebo co najviac pravo :-) Naozaj neviem. Ale kedze sa jedna o odbocovanie dolava, tak myslim si, ze mal by si sa drzat co najviac vlavo. V autoskole to ucili dobre, lebo zasa ist lavym kolesom uplne vlavo nie je idealne z hladiska kamienkov, defektu a pod.

A preco zakon vyzaduje byt co najviac vlavo pri odbocovani dolava? Neviem, aky bol umysel, ale logicke mi to pride, ze ak su vozidla odbacajuce dolava uplne vlavo a vozidla odbacajuce doprava uplne v pravo, tak vznika priestor pre sanitku, policiu atd... cize uz len z tohoto hladiska to ma vyznam.


13.12.2017 20:52

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Vďaka za odpovede.

> 2. preco myslis, ze zakon to neopisuje podrobne?

Mal som na mysli zaraďovanie sa pred špecifickými typmi križovatiek ako napr. na tej križovatke v otázke č. 2 pri jazde rovno.
Autá (aj ja na aute) tam jazdia tak, že pri odbočovaní vľavo ale aj pri jazde rovno sa stále radia cca 1 meter a menej od ľavého okraja jazdného pruhu, pričom za normálnych okolností nás v autoškole učili, že pri odbočení vpravo alebo jazde rovno sa je treba držať pravého okraja príslušného pruhu, no lenže pri takto širokom pruhu (cca 5-6 metrov) aj vzhľadom na posunutú náprotivnú vedľajšiu cestu doľava, by bolo zbytočné sa pri pokračovaní rovno radiť vpravo, lebo auto by muselo zbytočne vykonať dlhú a pred koncom zakrivenú trajektóriu.

Mimochodom, v tej križovatke v otázke č.2 sa by sa v podstate vedľa seba do jedného jazdného pruhu zmestili až 3 priemerné osobné autá: 1. - odbočujúce vľavo, 2. pokračujúce rovno a 3. odbočujúce vpravo.
Ale neviem, či je takáto jazda dovolená aj zákonom alebo príslušnou vyhláškou.


14.12.2017 6:17

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

BikerTT
 Turista 

Ikona

Či je to povolené? Predstavme si situáciu, že po vedľajšej prichádzajú 2 autá, prvé ide rovno a druhé odbočuje vpravo. To prvé dáva prednosť autám, idúcim po hlavnej v oboch smeroch, to druhé iba v jednom, čiže to druhé pravdepodobne môže prejsť križovatkou skôr. Ale iba vtedy, ak mu to to prvé dovolí, čiže postaví sa tak, aby to druhé mohlo prejsť medzi ním a chodníkom.

Ak sa ten prvý postaví príliš vpravo, koná v súlade so zákonom? Iba zdanlivo, pretože sa nemá riadiť iba jediným §, ale mal by aj dbať na plynulosť cestnej premávky.

A čo je hlavné, postaviť sa tak, aby som nebránil ostatným jazde, keď nemusím, je SLUŠNÉ. Keby som v takejto situácii zablokoval auto za mnou, tak sa ako vodič hanbím.


14.12.2017 11:11

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

Stowasser
 Turista 

Ikona

Niekedy treba trochu menej teoretizovat a viac rozmyslat sedliackym rozumom.


14.12.2017 16:03

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Nižšie v linku je tiež jedna z križovatiek, kde keď sa na bicykli pred odbočením doľava vzorovo zaradím v príslušnom pruhu čo najďalej vľavo (asi dobrý 1 meter od ľavého okraja pruhu), aby vzniklo miesto pre vozidlá, ktoré chcú odbočiť vpravo, tak niektorí nedočkavci na autách sa síce zaradia vedľa mňa vpravo, ako keby sa chystali odbočiť vpravo, lenže odbočia vľavo!
Niekedy vzniknú z toho celkom nebezpečné situácie, keď vyštartujeme do križovatky naraz, a každý si myslím, že má prednosť.
Potom sa ešte chlapík rozčuľuje, že čo mu tam zavadziam, lebo on chcel za križovatkou na viac-pruhovej ceste odbočiť do ľavého pruhu, a ja môžem na bicykli iba do pravého - ale že ma predbieha v križovatke sprava, to mu evidentne nevadí.
Proste, nedá sa vyhovieť všetkým, to by som sa musel s bicyklom krčiť ako ustráchaný pavúk niekde pri pravom pätníku a počkať, kým "páni" vodiči sa uráčia mi uvoľniť pruh, čo v žiadnom prípade nikdy nebudem robiť, aj vzhľadom k tomu, že som celkom rýchli (dakedy paradoxne naopak mňa brzdia vodiči aut počas prejazdu križovatkou).

www.google.sk/maps/@49.0841365,19.2926799,3a,75y,348.95...


14.12.2017 16:06

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> Niekedy treba trochu menej teoretizovat a viac rozmyslat sedliackym rozumom.

Veď kľudne napíšte, ako vy osobne riešite pri jazde na motorke tieto dopravné situácie na cestách - každá rada dobrá.
Ale zase nechcem nachytať nejaké zlozvyky niektorých motorkárov, ktorí často jazdia stredom každého jazdného pruhu, alebo dokonca v jeho ľavej časti (akoby v permanentnom predbiehacom manévri :-) ).

Vďaka.


14.12.2017 17:01

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Pred touto križovatkou nižšie v odkaze je jazdný pruh taký široký, že niektorí cyklisti sa tu pred odbočením doľava, zaradia do stredu pruhu, potom sa vedľa nich po ľavej strane môže zaradiť aj auto, ktoré sa chystá tiež odbočiť doľava, a auto chystajúce sa odbočiť doprava sa môže zaradiť po pravici cyklistu.
Na prvý pohľad sa to javí byť celkom praktické riešenie až do chvíle, ak vedľa - po ľavej strane cyklistu nevznikne kolóna chystajúca sa rovnako ako cyklista odbočiť doľava.
V takejto situácii sa autá určite budú radiť v križovatke / za križovatkou do ľavého aj pravého pruhu (vzhľadom na to, že hlavná cesta je viac-pruhová), čo znamená zvýšené riziko pre cyklistu, ak vojde do križovatky spolu s nimi, ktorý si musí dávať sakra pozor, aby ho napr. nepritlačili o pravý obrubník.

www.google.sk/maps/@49.0853702,19.295605,3a,75y,317.68h...

Navyše, týmto spôsobom sa radiaci cyklisti tu porušujú pravidlo zákona o cestnej premávke, ktoré jasne hovorí, že:

"(3) Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky."

Bohužiaľ, nie je presne zadefinované - koľko vľavo.


Pred tou istou križovatkou ako v prípade vyššie som už videl aj skútristu, ktorý obehol celú kolónu sprava, ktorá sa chystala odbočiť vľavo, aby sa zaradil do stredu pruhu (podobne ako cyklista v uvedenom prípade vyššie) a následne tiež mohol odbočiť doľava.

Lenže, sprava sa podľa zákona nepredchádza!
Takisto platí:

"(5) Vodič nesmie predchádzať,

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,"


14.12.2017 18:30

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Cyklista tam proste nema co hladat, ak si vazi svoj zivot.
Mat na nahrobnom kameni napisane “ale bol som v prave” nepomoze ani tebe, ani tvojej rodine.


14.12.2017 22:24

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

kemo
 Geriatrik 

Pepsi (príspevok 17:01) si citoval paragrafové znenie a následne si napísal "Bohužiaľ, nie je presne zadefinované - koľko vľavo."
Je to priamo v paragrafovom znení definované jednoznačne "čo najďalej vľavo v časti vozovky ..."
Napr. ľavým bokom vozidla na úrovni, kde začína vyznačené vodorovné značenie.

Niekto tam ešte písal, že : aký má význam radiť sa čo najviac vľavo.
Jednoduchý význam, aby vodič jazdiaci za tebou videl, že ideš odbočiť vľavo. Ak máš k tomu v činnosti ľavé smerové svetlo a spomaľuješ, tak to nebude jasné iba nejakému "majstrovi sveta s príslušným IQ".

Osobne si dávam nadprácu a pri odbočení do ulice, kde bývam (T križovatka, kde nie je žiadnym spôsobom vyznačené, že tam je križovatka, a vodič neznalý situácie bude predchádzať lebo mu v tom nič nebrání) a ak nejde žiadne vozidlo v protismere, tak zájdem čiastočne do protismeru (cca 0,7 až 1,0 m). Má to jednu úžasnú výhodu, že tým znemožním aby ma niekto predchádzal vľavo, vytvorím mu ale dostatočný priestor na predchádzanie vpravo. Už sa tam stalo niekoľko nehôd a takýmto spôsobom sa to dá eliminovať.
Pozor, nie všade sa dá takto odbočovať, neuvádzam to ako univerzálny "všeliek".


14.12.2017 23:09

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> Niekto tam ešte písal, že : aký má význam radiť sa čo najviac vľavo.
Jednoduchý význam, aby vodič jazdiaci za tebou videl, že ideš odbočiť vľavo. Ak máš k tomu v činnosti ľavé smerové svetlo a spomaľuješ, tak to nebude jasné iba nejakému "majstrovi sveta s príslušným IQ".

Ale ja som to písal v súvislosti so širším (napr. 3,5 - 6 metrov) odbočovacím radiacim pruhom, kde sa dá odbočiť IBA vľavo, v ktorom vodič vozidla za mnou určite musí vedieť, že sa chystám odbočiť doľava, inak by sa tam spolu so mnou nezaraďoval. :-)


14.12.2017 23:18

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> Pepsi (príspevok 17:01) si citoval paragrafové znenie a následne si napísal "Bohužiaľ, nie je presne zadefinované - koľko vľavo."
Je to priamo v paragrafovom znení definované jednoznačne "čo najďalej vľavo v časti vozovky ..."
Napr. ľavým bokom vozidla na úrovni, kde začína vyznačené vodorovné značenie.


Neberiem ti tvoj názor, hoci si myslím, že vykladať sa to dá rôzne.
Otázka je, či to platí aj pre cyklistov a vodičov Babetty - ja si myslím, že áno, nakoľko by to malo platiť pre všetkých účastníkov motorových i bez-motorových vozidiel.

Problém je len v tom, že keď sa takto, ako píšeš, zaradí také úzke vozidlo ako napr. bicykel alebo Babetta, ktoré nebudia moc rešpektu, tak vodič auta vzadu môže byť nervózny, že nemôže normálne zľava predbiehať v križovatke a preto sa zaradí vedľa teba po pravej strane už pred križovatkou, alebo ťa, čo je horšie, predbieha v križovatke sprava.
Sú to dosť nepríjemné situácie.


14.12.2017 23:32

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> Cyklista tam proste nema co hladat, ak si vazi svoj zivot.
Mat na nahrobnom kameni napisane “ale bol som v prave” nepomoze ani tebe, ani tvojej rodine.


No ak máš na mysli túto križovatku nižšie v odkaze, tak to zase nie je až taká katastrofa, vodiči áut, ktorí sa tiež so mnou chystajú odbočiť vľavo, sa tu ku mne, keď idem na bicykli, správajú celkom dobre, až na to, že niektorí sa už pred križovatkou radia vedľa mňa po pravej strane a v tom prípade ich radšej púšťam, aby sme sa nezrazili, keď by sme vyštartovali do križovatky naraz.
Asi aj preto si väčšina motorkárov zaberie celý pruh pre seba tak, že jazdí v jeho strede.

Ja viem, že vodičovi auta sa nechce zbytočne čakať, kým ja odbočím do pravého voľného pruhu, keď on môže aj do ľavého voľného pruhu a auto/autá v pravom pruhu ho vtedy nemusia zaujímať.

www.google.sk/maps/@49.0853702,19.295605,3a,75y,317.68h...


15.12.2017 0:12

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

kemo
 Geriatrik 

Pepsi v tom príspevku (17:01) si citoval paragrafové znenie a ja som v tej prvej časti reagoval iba na to.
Ešte na vysvetlenie, poznámkou "majstrovi sveta s príslušným IQ" som mal na mysli ľudí, ktorí vôbec nerešpektujú nejaké pravidlá cestnej premávky a s ktorými sa na cestách stretávame. Namal som tým na mysli žiadneho z prispievateľov v tomto vlákne.
Porozumel som, že si to písal v súvislosti so širšími cestami (napr. 3,5 až 6 m si uviedol). 3,5 m je štandardná šírka jazdného pruhu, pravdepodobne si mal na mysli 5 - 6 m.
Zákon, žiaľ, nerozlišuje v prípade odbočovania šírku jazdného pruhu (či je 3,5 alebo 6 m), máš sa zaradiť čo najviac vľavo ...
Zákon tiež nerozlišuje v uvedenom paragrafovom znení žiadne vozidlá, uvádza iba "vodič" (neuvádza "vodič motocykla, vodič auta do 3,5 tony a pod.")
Že neberieš môj názor, O.K., je to výlučne Tvoja vec.
Ak je v prípade dopravnej nehody potrebné vyhodnotiť techniku jazdy vodiča (cyklistu, skútristu, autistu ...) tak sa to vždy hodnotí v súvislosti s paragrafovým znením zákona.

Na záver môj názor na Tebou zadaný príklad č. 2 (v prvom príspevku "Do ktorej časti sa zaradíte na motorke ..." ). Uviedol si "na motorke".
Ja osobne by som sa pri odbočení vľavo (na motorke, ale aj na bicykli) zaradil čo najbližšie k ľavému okraju ľavého jazdného pruhu. Pri jazde priamo by som sa v "rozpore s pravidlami cestnej premávky" zaradil do stredu, cca v oblasti nakresleného trojuholníka (aby ma nezoťal nejaký "iný účastník cestnej premávky" odbočujúci vpravo).

HOVGH.


15.12.2017 12:31

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> Porozumel som, že si to písal v súvislosti so širšími cestami (napr. 3,5 až 6 m si uviedol). 3,5 m je štandardná šírka jazdného pruhu, pravdepodobne si mal na mysli 5 - 6 m.

Áno, pomýlil som sa, pôvodne som chcel napísať 4,5 až 6 m.
Vďaka.


16.12.2017 2:32

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

Ide mi o to, že neviem naisto, či automobil môže predbehnúť motocykel (alebo bicykel/cyklistu) v križovatke, alebo nie.

moze

Ak áno, tak potom by mohol aj motorkár predbehnúť v križovatke iného motorkára bez postranného vozíka (prípadne cyklistu), nie?

ano

auto nesmies


Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (16.12.2017 2:40)


16.12.2017 2:35

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

Do ktorej časti sa zaradíte na motorke v takomto type jazdného pruhu s rozšíreným ústím

jazdny pruh ma sirku max 3 metre (pri elektrickovej kolaji 3,5 metra)a nemusi byt na vozovke vyznaceny takze sa postavis vlavo


16.12.2017 2:38

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

ešte jedna situácia v radiacom pruhu, ktorý je určený pre odbočenie čisto vľavo.
Tento pruh sa na svojom konci značne rozšíri, až na cca 5 metrov.

nerozsiril sa to je vyznaceny pruh vpravo a tu tam mas iba sipku

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (16.12.2017 2:40)


16.12.2017 2:46

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

auto na hlavnej ceste predbieha ine auto......... si robis prdel ? zakon 315 uz 8 rokov neplati ani hlavna cesta nieje obojsmerne hlavna hlavny je iba ten smer ktory je vyznaceny dopravnou znackou .

nikoho nezaujima co ho ucili v autoskole kazdy je povinny sa pravidelne oboznamovat s novymi aktualizaciami zakona

predchadzat sa nesmie ani na priechode pre chodcov !!!!!!

znamenie o zmene smeru jazdy nieje smerodatne v krizovatke ani tvaru T sa nepredchadza

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (16.12.2017 2:56)


16.12.2017 2:53

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

Pred tou istou križovatkou ako v prípade vyššie som už videl aj skútristu, ktorý obehol celú kolónu sprava, ktorá sa chystala odbočiť vľavo, aby sa zaradil do stredu pruhu (podobne ako cyklista v uvedenom prípade vyššie) a následne tiež mohol odbočiť doľava.

Lenže, sprava sa podľa zákona nepredchádza!


kecas bicykel a maly motocykel cize skutrik do 50 ccm moze predchadzat sprava po krajnici a ty ho ani pri odbocovani vpravo nesmies ohrozit od toho mas prave spetne zrkadlo a kr aby si otocil hlavu


17.12.2017 23:25

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> kecas bicykel a maly motocykel cize skutrik do 50 ccm moze predchadzat sprava po krajnici a ty ho ani pri odbocovani vpravo nesmies ohrozit od toho mas prave spetne zrkadlo a kr aby si otocil hlavu

Značne diskutabilné tvrdenie, lebo cyklista podľa zákona síce môže predbiehať sprava, ALE podľa môjho výkladu IBA pri pravom okraji vozovky alebo po pravej krajnici:

Osobitné ustanovenia o cyklistoch - § 55, ods. 5
---------------
www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8

"Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava (toto podľa mňa platí len vtedy, ak je takéto auto v pohybe a nestojí na červenej pred semaformi)."


Otázka znie, čo je to "po pravej strane vozovky", lebo napr. v českom zákone o cestnej premávke je použitý pojem "po pravém okraji vozovky". (tiež vyvstane otázka, čo je to pravý okraj vozovky):

§ 57, odst. 4 českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích (361/2000 Sb.)
---------------------
www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

"Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy."


Ďalej, ak sa to nariadenie pre cyklistov uvedené v slovenskom zákone o cestnej premávke v praxi vykladá ako pravý okraj vozovky, tak pred križovatkou, a rovnako aj v križovatke podľa mňa nesmie predchádzať sprava ani cyklista, lebo v križovatke nie je žiaden pravý okraj vozovky (križovatka je miesto, kde sa pretínajú min. 2 cesty...), ani krajnica.
A v tej situácii, ktorú som popisoval vyššie, podľa mňa pred tou križovatkou nie si pri pravom okraji, ani na pravej krajnici, ale si v strede jazdného pruhu.

Pre istotu tu uvediem jednoduchú schému, aby bolo jasné každému, ako som tú situáciu, ktorú som popisoval v príspevku vyššie, myslel - poznámka: cyklista je v strede:

Pozri obrázok

Ďalej, neviem, o tom, že by aj "malá" motorka s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h mohla predbiehať sprava v takej situácii, akej je to zákonom povolené cyklistom.
Mohol by si uviesť konkrétny paragraf a odsek/odstavec v príslušnom zákone o cestnej premávke, prípadne vyhlášku k zákonu, kde sa to uvádza?

A ja som netvrdil, že niekto nemá bočné spätné zrkadlo na aute, ale že tá situácia (ktorú som v predošlom príspevku popisoval) počas súbežného odbočovania kolóny áut a cyklistu doľava je celkom nebezpečná pre cyklistu.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pepsi (17.12.2017 23:26)


17.12.2017 23:37

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> nerozsiril sa to je vyznaceny pruh vpravo a tu tam mas iba sipku

Ja som to myslel tak, že jeden jazdný pruh sa pred križovatkou rozdelil na dva radiace pruhy - jeden čiste pre odbočenie vľavo a druhý čiste pre odbočenie vpravo, a ten radiaci pruh určený pre odbočenie čiste vľavo sa na svojom konci (v ústí) rozširuje cca na 5 metrov (treba si ho prísť odmerať :-) ), tu je tá situácia:

www.google.sk/maps/@49.0816986,19.307936,3a,75y,44.32h,...

A ďalej som písal, že nechápem, prečo sa zákonom ukladá vodičom povinnosť sa umiestniť čo najviac vľavo v jazdnom pruhu, ktorý je určený iba pre odbočenie výlučne vľavo, keď ak by som sa umiestnil aj vpravo, tak nikomu nebudem zavadzať (normálne sa jazdí na vozovke alebo v príslušnom jazdnom pruhu vpravo, resp. pri pravom okraji).


18.12.2017 2:40

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami


§ 15 Predchádzanie

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.


(5) Vodič nesmie predchádzať,
f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici

to znamena ze jazda s bicyklom a malym motocyklom po krajnici je povolena a nepovazuje sa za predchadzanie na inom vozidle je zakazana okrem bodu 1) kde si tiez ale treba uvedomit ze jazda v jazdnych pruhoch vratane pripajacieho sa v obci nepovazuje za predchadzanie a vodic z priebezneho pruhu ked prechadza do pripajacieho ma prednost v jazde pretoze je na hlavnej

jazdny pruh ma sirku 3 metre vsade kdekolvek aj v krizovatke pokial je tam taka sirka bez ohladu na to ci je alebo nieje na ceste vyznaceny dopravnym znacenim ty si proste povinny tuto sirku dodrziavat lebo ak ju prekrocis a stretnes sa s protiiducim vozidlom trebars aj v zatacke budes ty na vine lebo si v protismere pride policajt s tym kolecko a odmera od tvojho laveho boku ku krajnici a si jasny

treba si uvedomit zakladne pravidlo - nadradenost

zvisle dopravne znacenie je nadradene vodorovnemu a ak su v rozpore plati zvisle znacenie
prenosne dopravne znacenie je nadradene aj vodorovnemu aj zvyslemu
semafor je nadradeny vodorovnemu zvislemu aj prenosnemu
prenosny semafor je nadradeny vodorovnemu zvislemu prenosnemu aj trvalemu semaforu
policajt je nadradeny vsetkemu a je opravneny na mieste rusit a davat vynimky aj z § znenia zakona

cyklista pri odbocovani vlavo sa nestava ku lavemu okraju ale rovnako musi dodrziavat sirku 3 metre jazdneho pruhu a stat vpravo on musi ist po pravej strane odbocujucich vozidiel vlavo a nie ich krizovat sprava dolava


18.12.2017 2:45

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pruh určený pre odbočenie čiste vľavo sa na svojom konci (v ústí) rozširuje cca na 5 metrov

aj keby bol siroky ako futbalove ihrisko pre teba plati sirka 3 metre a kedze odbocujes vlavo a si povinny sa radit vlavo tak ta sirka sa pocita od lavej strany pruhu

cyklista na tvojom obrazku stoji spravne

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (18.12.2017 2:46)


18.12.2017 6:17

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

1. Ok, "malý motocykel" môže jazdiť aj po krajnici.

2. O akých 3 metroch to píšeš? Kde sa to uvádza?

Ja poznám iba takúto definíciu jazdného pruhu, pokiaľ pruhy nie sú na vozovke vyznačené:

Jazda v jazdných pruhoch - § 10
------
"(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou."


3. Ja som, sa pýtal, že prečo sa vozidlá v širšom radiacom pruhu, ktorý je určený výlučne pre odbočenie vľavo, musia radiť čo najviac vľavo a nemôžu zostať na pravej strane príslušného pruhu - k čomu je to dobré?
Chápem tomuto pravidlu na klasickej dvoj a viac-pruhovej obojsmernej ceste, aby si nezavadzal vozidlám, ktoré chcú napr. pokračovať rovno.

4. Cyklista môže jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici (po krajnici ale nemusí, keď nechce, alebo nie je na ceste vyznačená).

Cyklista môže predchádzať iné vozidlo sprava po pravej strane vozovky alebo po krajnici.

Platí obecné pravidlo pre všetky vozidlá (aj pre cyklistov), že v križovatke sa podľa slovenského zákona o cestnej premávke nepredbieha za žiadnych okolností, ani keď vozidlo pred tebou odbočuje vľavo (samozrejme, že toto pravidlo veľa vodičov nedodržuje napr. v "téčkovej" križovatke na náprotivnej strane).

Ďalej platí, že sa nepredbieha v takej vzdialenosti pred križovatkou, pokiaľ nie si schopný predbehnúť vozidlo/vozidlá pred tebou a zaradiť sa pred neho/nich ešte pred hranicou križovatky. (Zaujímalo by mal, ako má toto pravidlo dodržať cyklista pri predbiehaní sprava - či je to vôbec možné, a či to pre neho platí tiež.)

Ak som tomu správne porozumel, tak ty tvrdíš, že pomyslená pravá strana vozovky a krajnica existuje napr. aj v "xkovej" križovatke, a aj pri vykonávaní dráhy počas odbočovania vozidla vľavo?
Podľa mňa pravá strana, pravý okraj alebo krajnica v križovatke neexistuje, ak nerátame "téčkovú" križovatku s vyznačenou krajnicou na náprotivnej strane.

Ty tvrdíš, že cyklista môže predbiehať vozidlá sprava aj v križovatke?
A podľa čoho?

5. > cyklista pri odbocovani vlavo sa nestava ku lavemu okraju ale rovnako musi dodrziavat sirku 3 metre jazdneho pruhu a stat vpravo on musi ist po pravej strane odbocujucich vozidiel vlavo a nie ich krizovat sprava dolava

A to sa tvrdí kde, keď sa naopak v zákone tvrdí, že pred odbočením doľava sa vozidlá radia čo najviac vľavo v časti vozovky určenej pre ich smer jazdy, a bicykel je tiež vozidlo?
Ako si má cyklista za jazdy odmerať 3 metre zľava, ak pred ním nejde žiadne auto a je prvý pred križovatkou, kde sa chystá odbočiť vľavo?
Prečo takto vedľa áut po pravej strane nejazdia aj motorkári (tí jazdia väčšinou v strede pruhu)?
Nemajú náhodou podľa zákona všetky vozidlá jazdiť na pravej strane vozovky alebo pruhu, ak nerátame odbočovanie, obchádzanie, otáčanie, predbiehanie... a autá by mali po správnosti cyklistov predbiehať zľava aj s použitím smeroviek?

Ty tvrdíš, že tieto návody v odkazoch nižšie určené pre cyklistov na odbočenie vľavo sú chybné?
A ako inak by potom mohol cyklista reálne odbočiť vľavo, ak nie takto?

prahounakole.cz/wp-content/pnk/uploads/2012...

www.opavounakole.info/opava/images/pravidla_odbocovani_...

www.bezpecnecesty.cz/cz/informace/dopravni-vychova...


18.12.2017 6:20

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Pozri obrázok

Za tým červeným autom by sa ešte patrilo dokresliť min. jedno auto, aby bolo jasné, že cyklista ho predbehol sprava a pritom nebol pri pravom okraji vozovky.


18.12.2017 6:48

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> 2. O akých 3 metroch to píšeš? Kde sa to uvádza?

Ešte som zabudol uviesť, že jazdný pruh by mal mať minimálne šírku 3 metre.


18.12.2017 16:21

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

> treba si uvedomit zakladne pravidlo - nadradenost

To je mi jasné, na to som sa ani nepýtal, ale vďaka. :-)


19.12.2017 1:10

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

ach jaj ja to skusim este raz cele sa to vola zakon o cestnej premavke a s nim suvisiace prepisy zakony a vykonavacie vyhlasky

Zákon č. 135/1961 Zb.
Zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon

Problematiku kategorizácie a šírky miestnych komunikácií upravuje STV 73 6110. Tá pre miestne komunikácie pozná tri kategórie: C1, C2 a C3.

Najužšou z týchto komunikácií je kategória C3. Šírka jedného jazdného pruhu tejto komunikácie je 2,75 m. Jazdný pruh nemusí mať krajnicu. Z toho vyplýva, že minimálna šírka dvojpruhovej cesty bez krajnice je 5,5 m.

k bodu 1) moze jazdit aj pri pravom okraji laveho jazdneho odbocovacieho pruhu rovnako tak aj bicykel


k bodu 2)
zakon 8/2009
Zastavenie a státie
§ 23

Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.


k bodu 3)
prečo sa vozidlá v širšom radiacom pruhu, ktorý je určený výlučne pre odbočenie vľavo, musia radiť čo najviac vľavo a nemôžu zostať na pravej strane príslušného pruhu - k čomu je to dobré?

§ 15 Predchádzanie
(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.


k bodu 4)
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky;
to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

k bodu 5)
dáme znamení levou rukou a vyjedeme k levé straně našeho pruhu. Pokud v protisměru nic nejede, můžeme odbočit. Jestliže v protisměru někdo jede, musíme počkat a odbočit až poté.

to plati aj pri viacpruhovej ceste cyklista aj vodic maleho motocykla su rovnocenni ucastnici cestnej premavky ak odbocuju vlavo presunu sa na pravu stranu laveho odbocovacieho pruhu a ak potrebuju odbocit vlavo na viacpruhovej ceste a nieje tam odbocovaci pruh tak pre nich plati to iste co pre auto musia sa postavit v lavom pruhu co najviac vlavo aby ich vozidla iduce rovnao mohli obchadzat vpravo



to je vsetko a tak polopatistickejsie sa to uz neda pokial ani tomuto nerozumies tak chod von iba s poucenou osobou :-D


19.12.2017 3:38

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pepsi
 Skútrista 

Môžem sa ťa človeče spýtať, o čom to tu vlastne točíš?
Prečo vypisuješ nejaké odvecáky, na ktoré som sa vôbec nepýtal, a ktoré sú mi viac-menej jasné (resp. som o nich už počul), pričom v tejto diskusii sú irelevantné?

Načo sem pletieč cestný zákon, ktorý s otázkou vôbec nesúvisí?
Ti načisto šibe?! :DDDDD

Ale poďme ďalej:

> k bodu 1) moze jazdit aj pri pravom okraji laveho jazdneho odbocovacieho pruhu rovnako tak aj bicykel

O tomto som sa vôbec nebavil!

> k bodu 2)
zakon 8/2009
Zastavenie a státie
§ 23

Zase odvecák z tvojej strany, pričom navyše ani vôbec nechápeš tomu, o čom píšeš.
Ja som sa pýtal, že kde je napísané, že cyklista musí dodržiavať nejaké tvoje 3 metre vycucané z prsta pri odbočovaní vľavo, keď to auto alebo motorka nemusí!
§ 23 hovorí o niečom úplne inom - o zastavení a státí pri okraji cesty ty vyšinutý jedinec a nie o radení sa pred odbočením doľava, kde sa máš podľa zákona zaradiť čo najviac vľavo!
Si robíš zo mňa dobrý deň?! :DDDDD

"(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh (ZVLÁŠŤ!!! - moja poznámka) široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy (ZVLÁŠŤ!!! - moja poznámka). Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m (SPOLOČNÝ!!! - moja poznámka) pre oba smery jazdy."

Poznáš niečo také ako pojem "zastavenie vozidla"?!
T.j. zastavenie nezávislé od vlastnej vôle, keď napr. dávaš prednosť pred križovatkou vozidlám na hlavnej ceste a pod.?
Kde sa pri ňom prikazuje nechať tie tvoje debilné 3 metre?!
To platí len pri zastavení a státí z vlastnej vôle pri pravom okraji cesty v smere tvojej jazdy, keď z vozidla alebo vystupujú alebo do vozidla nastupujú osoby, ďalej pri vyložení alebo naložení tovaru!!!
Čiže cyklista sa má pred odbočením doľava zaradiť čo najviac vľavo v časti vozovky určenej pre svoj smer jazdy a žiadne 3 metre pre auto nemusí nechať!!!

Žeby český BESIP zavádzal cyklistov?

BESIP: Na kole bez obav - křižovatky
-----------------------

Video: www.youtube.com/watch?v=bFmeM2cbWCk

Žeby bol ten mestský policajt v ČR blbý?

Odbočování na kole v provozu
------------------

Video: www.youtube.com/watch?v=d-DH0CY7Pd0

Žeby boli v autoškole blbí?

Odbočovanie - § 19 (celkom naspodku stránky je video, kde cyklista odbočuje vľavo pred autom, ktoré tiež odbočuje vľavo)
------
www.aaautoskola.sk/p019.html

A žeby aj na západe v Kanade a Amerike zavádzali cyklistov?

Coaching Corners: Left Turns for Cyclists
----------------

Video: www.youtube.com/watch?v=MWhUo1BcYiM

Turns (Virginia)
------
sharevaroads.org/wp-content/uploads/2013...

sharevaroads.org/safety/turns/

> k bodu 3)
prečo sa vozidlá v širšom radiacom pruhu, ktorý je určený výlučne pre odbočenie vľavo, musia radiť čo najviac vľavo a nemôžu zostať na pravej strane príslušného pruhu - k čomu je to dobré?

Zase si neodpovedal na to, na čo som sa pýtal.
Ale už ani nemusíš, lebo zrovna včera som sa pýtal kamaráta - inštruktora z autoškoly.
A vieš, čo mi povedal?
Veľmi jednoduchú vec: V radiacom pruhu so širokým ústím cca 5 metrov, určenom výlučne pre odbočenie vľavo sa radí v jeho priestore čo najviac vľavo preto, aby si vykonal kratšiu dráhu pri zabáčaní!
Si tie svoje bláznivé teórie nechaj vieš pre koho! :DDDDD

A áno, v križovatke sa nepredchádza (s výnimkou prebiehania cyklistov a motorkárov) ani zľava ani sprava, to znamená, že nemôže ani cyklista!
Cyklista môže predbiehať sprava - ale nie v križovatke, ak nerátame v "téčkovej" križovatke po pravej krajnici!
O tomto bola reč!
Takže neviem, o čom točíš!
To, že cyklista môže byť predbiehaný v križovatke, to sme už vyriešili vyššie, to ma už nezaujíma!

Ďalej som sa pýtal, kde v "xkovej" križovatke je pomyselný pravý okraj vozovky alebo pravá krajnica, lebo som mal dojem, že si tvrdil, že cyklista môže predbiehať auto sprava aj v križovatke!
No nemôže, okrem spomínanej "téčekovej" križovatke po krajnici!

> k bodu 5)
dáme znamení levou rukou a vyjedeme k levé straně našeho pruhu. Pokud v protisměru nic nejede, můžeme odbočit. Jestliže v protisměru někdo jede, musíme počkat a odbočit až poté.

Najprv mi vysvetli, o čom to tu točíš ty psychopat?!
Čo si to bľabotil o 3 metroch?! :DDDDD
Naštuduj si tie linky, ktoré som uviedol v tomto príspevku vyššie ešte raz a potom, znova a znova a znova... až ti to snáď nakoniec dôjde. :DDDDD
A potom bež radšej spať ty šašo!
Tvoje kvázi "rady" si môžeš strčiť vieš kde, vôbec ich nepotrebujem!
Koniec!

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pepsi (19.12.2017 3:40)


20.12.2017 0:09

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

pozdravujem teba co zozral vsetku mudrost do tej miery ze sa sam zamotal do svojich otazok a nerozumie odpovediam do tej miery ze sa prestahoval do ciech ohana sa tu ceskym zakonom a besipom len tu si na Slovensku trulo
tiez pozdravujem tvojho instruktora autoskoly je to zrejme jeden z tych co nedokazu ziakov naucit ze mhd ma prednost v jazde a ze hlavna cesta nie je ta sirsia a rovnejsia a ze prednost sprava nikto nezrusil

odvecak odkial som zobral sirku 3 metre :

vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy

odvecak :
Poznáš niečo také ako pojem "zastavenie vozidla"?!
T.j. zastavenie nezávislé od vlastnej vôle

iste ale vtedy stojim vo svojom pruhu blbe a napriklad v rakusku sa musis uhnut na kraj

odvecak:

V radiacom pruhu so širokým ústím cca 5 metrov, určenom výlučne pre odbočenie vľavo sa radí v jeho priestore čo najviac vľavo preto, aby si vykonal kratšiu dráhu pri zabáčaní! :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

ze pozdravujem do rana naserem takych instruktorov kybel

kde je napisane ze sa v odbocovacom pruhu ma niekto radit co najviac vlavo ? to plati pre pruh ktory nieje odbocovaci a chce sa z neho odbocit tak vtedy sa ma radit co najviac vlavo aby ho mohli predchadzat vpravo ty tupon

odvecak :

A áno, v križovatke sa nepredchádza (s výnimkou prebiehania cyklistov a motorkárov) ani zľava ani sprava, to znamená, že nemôže ani cyklista!
Cyklista môže predbiehať sprava - ale nie v križovatke

ked moze auto predchadzat v akejkolvek krizovatke jednostope alebo nemotorove vozidlo to iste plati aj pre to jednostope alebo nemotorove vozidlo ktore mozu dvojstope vozidlo podchadzat po jeho pravej strane ze preco ty debil ? lebo nevybocuju zo svojho jazdneho pruhu a vozidlo ktore odbocuje vpravo je povinne im dat prednost v jazde jedine vozidlo ktore ma prednost pri odbocavani vpravo je elektricka

citat vie kazdy ale rozumiet pisanemu textu kazdy nedokaze ty patris medzi nich blbec :-D




Odbor stredných odborných škôl a konzervatórií, František Priesol – riaditeľ odboru

potom aj ta vzdelanostna uroven absolventov tak vyzera ked to vedu Tuponi



Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (20.12.2017 0:16)


12.05.2024 19:29

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

branikcb600f
 Kávičkár 

Ikona

čaute, oživím tému, lebo ma zaujíma ako riešite dané situácie (určite sa s tým stretávate) a či ste mali kvôli tomu niekedy problémy s cajtmi:

§ 9
Spôsob jazdy
(1)
Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

zákon to definuje jasne a preto to aj dodržiavam (neznášam keď ľudia vyžadujú nejaké pravidlá a pritom sami žiadne nedodržujú), avšak nie som zas ochotný riskovať svoj život:
a) poniektorí ostatní účastníci v dvojstopovom vozidle si to zrejme vysvetľujú tak, že idem pri kraji aby som im robil miesto a oni sa mohli vtrepať v pruhu vedľa mňa a vyliezť mi pomaly na chrbát keď idem na 70-tke 70

b) úplný extrém sú účastníci v protismere, ktorí si to očividne vysvetľujú tak, že im robím miesto aby oni mohli vo svojom smere predbehnúť (veľakrát cez plnú čiaru)

naozaj sa chcem vrátiť domov vždy tak ako som ráno odišiel a preto zvažujem, že sa na zákon "vybodnem" a budem jazdiť v strede pruhu, len či obstojí taká argumentácia aj pred policajtmi?


12.05.2024 19:44

Re: Pár otázok na pravidlá cestnej premávky v súvislosti s motorkami

radnate
 Turista 

a) to poznam ale to musia riesit ti, co to robia.

b) toto mi vobec neprekaza. Tak ako sa potesim ked sa uhnu mne, tak nech sa kludne potesi ten, kto vdaka mne predbehne pomalsieho. Pokial ma to dako neozhrozi.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.