Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2989 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28608
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17033)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11575)

Teoreticka nehoda, kto by bol na vine? - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuTeoreticka nehoda, kto by bol na vine? - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
24.07.2015 14:26

Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

Toman
 Skútrista 

Ikona

Mam otasku, komu by sa prisudila vina pri takejto nehode?
- odohravalo by sa to na sukromnom parkovisku
- motorka odbacala z hlavnej cesty a jazdnu drahu si posunula do protismeru....(cesta siroka 4.6metra, z lava mala 1.4m z prava mala 3.2m volneho priestoru)
- auto sa vymotavalo z parkovyska a chcelo odist, a tak sa pomali vystrcilo aby vodic aspon nieco videl
- pre dalsie zaparkovane auta a bilbord sa motorka a auto do poslednej chvile nevideli.....
- na reakciu od prveho moznoho ocneho kontaktu po zrazku by bola presne 1sekunda, auto slo 15km/h, motocykel asi 30km/h, naraz auta by smeroval do zadneho kolesa motorky, motorkar by pri pade utrpel lachku cestnu lisaj, lebo mal slapky kratase a tricko.

Nakres:
drive.google.com/file/d/0B1OTXfNni1EzZVA3R0xUcF9GY1E...

Tak mi to vychadza ze auto nedalo prednost motocyklu prichadzajucemu z prava a motocykel sa nedrzal na svojej strane vozovky.

Komu by mola dana vina za nehodu?

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Toman (24.07.2015 14:34)


24.07.2015 14:44

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

Emousn
 Kávičkár 

Podla mna by bol vinny motorkar...v case narazu sa nachadza v protismere, kde nema co hladat...vodic auta by mu za okolnosti ze motorkar ide vo svojom jazdnom pruhu ani nema ako dat prednost lebo by sa normalne minuli...prednost by mu mal dat ak by pri vyjazde krizoval jeho cestu...tolko moj nazor


24.07.2015 14:50

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

v prvom rade treba pozriet do katastralnej mapy, ci je parkovisko sucastou cestnej siete, alebo je to miesto mimo cesty.

Ak je to miesto mimo cesty, tak sa riesi takto:
Zakon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke
§ 21
Vchádzanie na cestu
(1) Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.


Ak by parkovisko bolo sucastou cesnej siete, tak sa treba drzat dopravneho znacenia, resp pravidla pravej ruky.

Je mozne, ze by policia vysetrovala, preco motorka isla v protismere ale auto davajuce prednost musi davat prednost aj vozidlu iducemu v protismere.
Na 99% by bola dana vina vodicovi auta, ale sme na Slovensku.

Kazdopadne - jazda od vodica motorky maximalne nezodpovedna voci sebe samemu.


24.07.2015 15:06

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

jozins
 Turista 

Ikona

osobne si tiez myslim rovnako ako matus, ze navine by mal byt vodic auta - miesto mimo cesty.. ak nemá výhlad, ma si zaobstarat osobu spôsobilú a nalezite poucenu aby mu ukazala ze môze... Na tom mieste už môže motorkár predbiehať / obchádzať prekážku v cestnej premávke.. (psa )
Nebol by to ale prvý prípad, ak by to ale orgány vyhodnotili opačne.


24.07.2015 15:46

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

Toman
 Skútrista 

Ikona

pazrel som to na katastry,

- cesta: bude len ta cast hore, to je velka hlavna cesta
- od cesty dole, smerom k bilbordu to patri Pozemkovemu fondu
- a od lzteho bilbordu nissie to je oploteny sukromny pozemok, cesta tam nieje zakreslena, je tam zamkova dlazba, bez ziadneho znacenia.
- motorkar nemal co svojej drahe ziadne auto ani inu prekazku.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Toman (24.07.2015 15:48)


24.07.2015 17:45

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

vyjazd z parkoviska na hlavnu nie je krizovatka, takze pravidlo pravej ruky ee

ked vychadza auto na hlavnu, musi mat sofer rozhlad
ak ho nema, ma si zabezpecit osobu ktora mu pomoze

auto malo dat motorke prednost, nezalezi v ktorom pruhu je, ak je na hlavnej

motorka mohla predbiehat a tym padom by ju auto zotalo horsie

ale neviem ako by sa posudzovala mozna spoluucat motorkara
za mna by na vine bolo auto

akoze som rad ze doteraz sa mi takato situacia nestala, ani v aute ani na motorke


24.07.2015 17:45

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

kavis
 Čoprák 

Ikona

No podľa nákresu tak ten motorkár išiel neodôvodnene v protismere, išiel rýchlo a nezvládol riadenie a prešiel do protismeru. Ale na tom nezáleží, treba počkať ako to vyšetrí polícia a keď to pôjde pred súd tak vinník ak dosť zaplatí sudcovi tak na zákone a spravodlivosti nezáleží vinný bude ten čo nedal ........ :-((((((


24.07.2015 18:42

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

Toman
 Skútrista 

Ikona

- hlavna cesta je tam naznacena len ciastocne, je to cesta co je uplne hore na nakrese
- miesto narazu je cele sukromne parkovisko, tam ziadna hlavna oznacena cesta nieje, mala by tam platit len prednost z prava
- v mieste narazu v motorkarovom smere je vozovka dostatocne siroka 5-6 metrou, bola bez prekazok.
- som zvedavy co nato egres a spol povie


24.07.2015 22:36

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

trucktor
 Turista 

Ikona

podiel viny: 50:50, motorkar mal jazdit v pravo, osobak mal dat prednost z prava


24.07.2015 23:10

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

trucktor> cize ak ty budes v protismere (budes predbiehat, vyhybat sa jame, cloveku, zvieratu) a niekto ti vyjde z bocnej cesty a rozjebe ta na kasu, tak si si sam na vine? Tak si nam to chcel povedat?

Je tu niekde napisane, ze prednost vozidlu iducemu v protismere sa nedava? No nie je a skuste pohnut mozgami, preco asi...


§ 20
Jazda cez križovatku

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

§ 21
Vchádzanie na cestu

(1) Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.

(2) Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečný vjazd na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.


25.07.2015 7:55

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

ventYl
 Kávičkár 

Re: matus: paci sa mi najma ta cast o tom, ze "treba sa pozret do katastralnej mapy" :-) nejdem tu spochybnovat tvoje tvrdenia, to je vsetko (asi) ok. len ma zarazilo, ze pri rieseni banalnej dopravnej situacie treba pozerat katastralnu mapu, aby sa urcilo, ake su v skutocnosti prednosti. (a keby som to mal potiahnut ad absurdum, tak si v podstate tu katastralnu mapu mozes checkovat kazdy den, pretoze vyjazd z parkoviska moze vyzerat rovnako, ale zrazu zo dna na den sa rozhodovacie kriteria podla katastralnej mapy zmenia)


25.07.2015 8:10

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

ventyl> ano, je to divne, ale je to tak. Policajt urobi to iste.


25.07.2015 13:05

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

Toman
 Skútrista 

Ikona

a keby vodic tvrdil ze motocyklistu videl, ze ten siel na zaciatku spravne, po pravej strane (teda by sa v krizovatke bez problemou minuli) a ze ked uz bol v polke krizovatkytak motocyklista nahle zmenil smer a vosiel mu do jeho jazdnej drahy?


25.07.2015 13:21

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

ventYl
 Kávičkár 

Re: matus:ono to nie je divne. ono je to FAIL, pretoze ti chyba okamzita pravna istota, ze je nieco nejako. v podstate pred kazdym vjazdom/vyjazdom z parkoviska, kde je prednost vyznacena implicitne (a ze takych je...) by si si mal ako vodic zistovat na katastri, komu to patri... nepride ti to absurdne? ani trocha? :-)


25.07.2015 14:58

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

kavis
 Čoprák 

Ikona

Ohľadom tej katastrálnej mapy. Cesta je stavba a vlastník cesty môže byť niekto iný ako vlastník pozemku. Ak vlastníte pozemok ešte neznamená že vám patrí aj stavba. V republike je kopec ciest ktoré ležia na súkromných pozemkoch. A tento príklad z kľudom ak je to v areáli takéto plochy označujeme ako zastavané plochy z podkultúrou dvor alebo ostatné plochy z podkultúrou manipulačná plocha a to ako sa tam jazdí je len označené vlastníkom pozemku takže tvrdiť že to sú cesty .............


27.07.2015 8:20

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Vinný je vodič auta.


27.07.2015 8:29

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

ventyl> ano, je to absurdne.
A absurdne je aj to, ze nakoniec je to ajtak na rozhodnuti sudcu. Mozno Egres hodi jeden rozsudok, kde sudca v rozhodnuti napisal nieco v zmysle: no a co, ze tam neboli znacky, mal to ten dotycny poznat, ze tak sa tam jazdi...

Vo vseobecnosti by som vsetkym poradil takto: ak vychadzate z potencialneho miesta mimo cesty (pumpa, garaze, parkovisko, nakupne centrum, nove stvrte....) a je tam dopravne znacenie zvislym znacenim, drzte sa ho.
Ak tam dopravne znacenie nie je, nespoliehajte sa na pravidlo pravej ruky a davajte prednost vsetkym.



Toman> tvrdit to samozrejme moze, ale dokazne bremeno bude na nom.


27.07.2015 12:42

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

egres2
 Bahniak 

Ikona

matus:
Ono to nie je založené na vlastníckom vzťahu ani na tom, či je to v cestnej sieti alebo nie.
Aj parkovisko verejné alebo neverejné je buď miestna alebo účelová komunikácia a je zaradené v cestnej sieti. Aj poľná, lesná cesta, komunikácia na pumpe atď. Na všetky sa vzťahuje tzv. cestný zákon a podliehajú povolovaciemu procesu. Aj výjazd z dvora na cestu je komunikácia.
Jediným vodítkom je to, či je to označené dopravnou značkou alebo alebo jednoznačne z technického stavu vyplýva, že sa jedná o rovnocenné komunikácie a platí tam pravidlo pravej ruky.


27.07.2015 12:59

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Aj parkovisko verejné alebo neverejné je buď miestna alebo účelová komunikácia a je zaradené v cestnej sieti.

nemyslim, ze mas pravdu.
Mesiac dozadu som riesil podobny problem, kontaktoval som v tejto veci KDI KR PZ v Bratislave a ich vyjadrenie odporuje tomu tvojmu.
Nechcem hovorit konkretne o ktoru adresu islo, ale jedna sa areal pri ceste a cely tento areal je miestom mimo cesty. Jedna sa o velky areal so skladmi a kancelarskymi budovami, denne tam chodia stovky ludi a vozidiel.


27.07.2015 13:07

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

egres2
 Bahniak 

Ikona

matus:
Minimálne v piatich šiestich veciach sa tu ľudia opierali v oponentúre proti mojim názorom o vyjadrenia z MV alebo DI a boli zlé.

Ak chce niekto vybudovať napr. nákupné centrum, výrobný areál alebo parkovisko tak musí podať žiadosť o stavebné povolenie aj ny vybudovanie miestných alebo účelových komunikácií, ktorej súčasťou je aj dopravné riešenie, ktoré schvaľuje DI a úrad dopravy ( príslušný). Tým pádom je to zaradené v cestnej sieti.
Aj na mieste mimo cesty( inak chýba presná definícia v zákone) platia dopravné predpisy.
Alebo keď sa tam zrazia dva kamióny tak to bude riešiť babička, ktorej patrí pôda pod areálom?


27.07.2015 13:17

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

ten areal tu stoji 40 rokov, takze je mozne, ze niektore dnesne poziadavky neboli splnene / kaslalo sa na to / zle sa to zapisalo do dokumentacie.

Stav je taky, ze je to miesto mimo cesty.

To, ze DI mohlo vydat zle rozhodnutie samozrejme pripustam.


27.07.2015 13:20

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

egres2
 Bahniak 

Ikona

matus:
Cestný zákon platí od roku 1961 a mám dojem, že sa to v tom čase bralo ešte prísnejšie ako teraz a určite tam platí zákon 8/2009 v plnom rozsahu.
Už sa to tu preberalo.
Kto a na akom základe bude riešiť zrážku dvoch motorových vozidieľ u mňa na záhrade?


27.07.2015 13:29

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

riesit sa to bude, ale nie podla cestneho zakona, t.j. ak nepride ku zraneniu, tak to bude objektom dokazovania na sude - v obcianskopravnom konani(v pripade, ze jedna strana bude od druhej ziadat nahradu skody.)

Ak tam bude zranenie, tak policia bude vysetrovat, ci ku zraneniu doslo konanim druhej osoby a ak ano, ci to bolo umyselne alebo nedbanlivostne konanie a podla toho bude osoba stihana. A potom na zaklade rozsudku dalsia zaloba - civilna, na nahradu skody.

Proste za 5-10 rokov to bude vybavene :-)


27.07.2015 14:07

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

egres2
 Bahniak 

Ikona

matus:
A ktorá osoba a na akom právnom základe si bude žiadať náhradu škody?
A na základe akého zákona polícia rozhodne kto konal úmyselne alebo zanedbal alebo opomenul povinnosť?


27.07.2015 15:04

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

tak ale tieto veci by si uz mal vediet, ked davas pravne rady!


27.07.2015 15:08

Re: Teoreticka nehoda, kto by bol na vine?

egres2
 Bahniak 

Ikona

matus:
Ja to viem. Len Ty a KDI KR PZ v Bratislave tvrdíte opak. ;-)
Je to na základe Haagskeho dohovoru :

Na účely tohto Dohovoru sa považuje za dopravnú nehodu nehoda, na ktorej sa zúčastňuje jedno alebo viac vozidiel bez ohľadu, či sú poháňané motorom alebo nie, a ktorá súvisí s dopravou na verejných cestách, na pozemkoch prístupných verejnosti alebo na súkromných pozemkoch, na ktoré majú právo prístupu určité osoby.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.