|
Moja skusenost z powerbankami je asi nasledovna.
Nevydrzia vela startovani..
Teda myslim tym to, ze ak startujete casto, viac vozidiel, ktore maju startovaci prud okolo 100 a viac amperov, (boxery od BMW urcite cez 100) dalej auta a najma diesely, tak celkovy pocet startov je tak okolo 50.
Potom uz baterie v powerbanke nemaju silu. Najma tie Lipolymerove sackove.
Ale ony tie clanky aj pre modelarske ucely, maju v podmienkach kontrolovaneho vybitia asi 100, max 150 cyklov.
Clanky v powerbankach puzdrene, najma od sony VTC serie, sa u nas nevyskytuju, vydrzia ale tiez max 200 nastartovani.
Nemyslim tym ze po nastartovani nasleduje dalsie startovanie, ale skratka sa daju nabijat a po nabiti cakaju na svoju prilezitost.
Optimalna kondicia clankov, ktore nastartovali 2-5x, je asi max. 5 rokov.
Potom uz vnutorny odpor clankov sposobi, ze na start nemaju silu.
...
Velmi zalezi na tom, ako velmi je vybita Pb bateria vozidla.
V moto, je baterka relativne mala, tak okolo 20Ah, tam je start naozaj zavisly na vysokom startovacom prude bud powerbanky, alebo hlavnej baterie.
U auta, dodavky, je to zas ine, pretoze aj slaba bateria, pred startom, ak je len vybita, ale nie poskodena, sa ozivi tou powerbankou, a nasledne startovaci prud tecie primarne z tej ozivenej baterie, nie z powerbanky.
...
Powerbanka je fajn pomocnik, najma na to, ak sa pouziva aj na ine ucely, ako prenosny zdroj, aby sa umorila jej vysoka cena.
Inak je to velmi drahy pomocnik.
Lecnejsie vychadza mat po ruke, nabitu a nepouzivanu zaloznu bateriu, pre napriklad motorku, napriklad motobatt, ja mam nahodne ziskanu exide, ktora umoznuje startovaci prud 200A.
Takato olovena baterka, vydrzi v zalohovacom rezime asi 8 rokov a dalsich 8 v moto.
Podla mna to vyjde lacnejsie, ako kupovat powerbanku z Li clankami.
...
Zistenie po rokoch.
Powerbanka musi byt v teple.
Ak ju mate v aute, aj pripravnenu na USB kabli v kufri (zasuvka odpajana ACC) ak je vonku minus 5°C, je vam na houno, ked uz starsia bateria nepretoci starter.
Ak ju zoberiete do tepla a trva to nejaky cas, nez sa zohreje, na aspon 15°C, potom nastaruje bez problemov.
Rovnako je vam na houno powerbanka, ak ju pravidelne nenabijate a vozite zo sebou, pre pripad potreby.
Aj tak musite potom zajst niekde ju nabit, lebo ked zistite, ze sice mate power banku, ale vybitu, tak je jednoduchsie mat startovacie kable a ochotneho okoloiduceho.
...
Dobra powerbanka sa da vyrobit aj doma, ale je to drahe a musite vediet co robite, inak to moze byt drahsia forma zabavnej pyrotechniky. (tragicko-zabavnej)
Ale ozaj kvalitnu powerbanku si musite skutocne ubastlit sami, vydrzi vam aj 10 rokov.
Poto treba vymenit clanky.
Priemerne zrucny modelar, ktory ma skusenosti z dronmi, dokaze zlozit skutocne odolnu powerbanku.
Pocitajte s tym, ze clanky treba radit serioparalelne a podla potreby sa pocet (a cena nasobi poctom clankov)
Idealne su clanky Sony VTC5, VTC6, kde je peakovy prud na jeden clanok 100A.
na domace zuvanie, staci 2P 4S radenie clankov, pre moto obcasny start.
Pre startovanie auta a ineho, uz radsej 4p4S
A to je uz pekny balik penazi len za clanky, ak ich kupujete u nas, napriklad na svetelnej poste... 2x4x14evri 112vri len za clanky, bez bizuterie.
Pre startovanie osobaku, clanky vyjsu na 224..
Z nkon.nl sa to da aj za zlomok ceny, ale treba cakat, kym naskladnia, nebyvaju vzdy vysokoprudove clanky dostupne.
..
mimo to..
Potrebujete ale nejaky vhodny balancer, pripadne menic na nabijanie z USB (idelane) a balancer, aby clanky netrpeli, dalej konektor na pripojenie kablov a ide drobnosti, ako aligatory z nizkym prechodovym odporom a nejake kable, dostatocneho prierezu.
Opat su vo vyhode modelari, ked maju nabijacku z balancerom.
A treba tomu aj nejaku skrinku, alebo obal, aby s ato dalo aj nosit a nebol to zmotanec lepiacej pasky.
|