Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3960 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28547
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17003)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11544)

Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuDynamicky sag pri progresivnych pruzinach - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Podvozok.

13.01.2021 14:55

Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Ahojte. Pri progresívnych pružinách je potrebné tiež riešiť nastavenie dynamického SAG? Alebo sa stačí spolahnúť na progresívnu pružinu? Ponorí sa na predu na polovicu zdvihu. Príde mi to príliš moc. Ot je skôr všeobecná, nie konkrétne na moju moto. Proste dynamický sag pri progres pružinách.
Ďikes.


13.01.2021 17:51

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: dasto: pruzima a typ by s tym nemal mat nic spolocne . Ma byt taky aky predpise vyrobca. Ak sa to ponara viac bud je pruzina maka alebo olej no skor pruzina. Ze je progresivna nic neznamena . Musi mat aj tuhost . Wirth a wilbers na jednej moto bol citelny rozdiel. A seria blato uplne . A rozdiel bol aj v sag-u. Vies upravit trebars predpetie ? Compresiu ? Ma pruzima spravnu dlzku ? Spravne hladina oleja a viskozita ?


13.01.2021 18:47

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Re: picaso: Re: picaso: Re: picaso: Ano, viem na tejto vidlici nastavit komplet vsetko a pruzina je na stelovani pruziny nastavena najviac ako sa da. Rozoberiem ich a pomeram dlzky, ci neisu unavene. Aj napriek tomu, ze je ponorena na 5cm, pri prepruzeni sa nedostanem na doraz a je to fakt tuhe. Viem ju stlacit na max 9cm. Podla manuálu k moto je draha predneho tlmica 125mm, takze sag mam aktualne na 40%. Pomeriam to ale presne, ked bude pruzina vonku.


13.01.2021 19:14

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ako píše Picaso, sag musí sedieť bez ohľadu na typ pružiny.

Progresívna znamená, že v cca v 80 percentách dĺžky má inú tuhosť ako vo zvyšku, kde je tuhšia. Je to dobré napr na skoky a extrémny terén, lebo len tažko ju stlačíš na doraz. Preto ju nevieš stlačit na doraz.

A to, že máš tak veľký sag znamená, že ani tá "primárna" tuhosť , alebo ako by som to nazval, nie je zvolená správne na tvoju spoločnú hmotnosť s motorkou.

Ja som názoru, že na cestnú motorku sú progresívne pružiny úplná zbytočnosť, pretože na ceste pri správnom nastavení celého pruženia niet dôvodu chytať dorazy, tzn nemáš ako využiť prednosti progresie, naopak, sám vidíš, že posledných 20% nedokážeš využiť = ako keby si si skrátil zdvih.


13.01.2021 19:21

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: matus: Re: matus: u tlmicov ktore nejdu nastavit je progres celkom fajn gs 650. Beta alp. Xt 660. No mne wilbers na beta alp boli super..a kamos nevedel jazdit . Ja.ma 100 a on z biedou 70. Takze mozno chce fakt poskusat . Wilbers ma kratsie pruziny . Hyperpro ma prave dlhe pruziny aby bola vyuzita co najdhsia draha na pruzenie . Ale sag musi byt podla predpisu vyrobcu


13.01.2021 19:43

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

a ktorá z tých troch menovaných je cestná motorka? ;-)


13.01.2021 21:01

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: matus: pre.mna teraz vsetly :-D


14.01.2021 1:47

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

mna by zaujimalo ako to dokazes stlacit a este aj odmerat ci ma ponor 12,5 cm :-D preco ta taka picovina vobec zaujima tlmic ma pracovat v strede rozsahu nie na uvratiach vola sa to tlmic narazov nie dorazac dorazov

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pirrates (14.01.2021 1:49)


14.01.2021 7:40

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

demmoo
 Edvenčr 

Ikona

co príspevok to pičovina..

ale k téme: tak ako písal Matúš, na cestnej motorke sa mi stráca význam progresívnych pružín, práve naopak, očakávam od pružiny lineárny priebeh, aby sa v celom svojom rozsahu chovala rovnako, tzn. ak idem na tvrdé brzdy, tak tá odozva by mala byť od podvozku stále rovnaká.. preto to tak výrobcovia vyrábajú, lebo to dáva logiku..
Iné je to u endúr, cestovných endúr, ktoré jazdia aj terén, aj nabalení, atd..


14.01.2021 7:52

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Re: Pirrates: Ten najvacsi ponor je dany vyrobcom a udava sa v prirucke motocykla, alebo manuál napovie. Ak chces, mozes tlmic rozobrat, vybrat pruzinu a odmerat ho stlacenim trubky. Inac ho odmeras jednoducho. Na hlavnom stojane pri nestlacenej vidlici nahodis kabelbinder, alebo gumicku, snurku, cokolvek na doraz gufera, to mas vlastne uplne uvolnenu vidlicu a ked das dole moto zo stojana, mas staticky sag ktory vies odmerat po opatovnom nahodenie stojana. Nasledne sadnes na moto a ukaze sa ti dynamicky sag.
Toto nastavenie sagov je dolezite preto, aby si aj pri velkom prepruzeni nechytal dorazy a pruzenie ti fungovalo spravne za kazdych podmienok.


14.01.2021 11:13

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

RS955i
 Skútrista 

Ikona

Problem je v tom ze nastavenim pruzenia sa nahanaju maximálne sekundy na 5km okruh.Na bezne jazdenie,kde nemas ambície byt prvy rozvesany na are tam nastavis niečo aby to nebuchalo dorazy a...zvyknes si nato!
Alebo si zapises nastavenie pre dialnicu,preŠturec preÚhornu ;-)


14.01.2021 12:24

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Re: RS955i: No dovolim si nesuhlasit. Sag je zakladne nastavenie podvozku ktore by si mal kazdy na svojej moto urobit. Potom uz tlmenie je ina vec a je o komforte a style jazdy. Na ZR7 som kvoli tomuto podlozkoval pruziny na nenastavitelnych tlmicoch. Predok sa zlepsil, trochu stvrdol, SAG uplne optimalny.


14.01.2021 12:29

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: RS955i: nie celkom mas pravdu. U terennych masin to preco prestavuju ? Blato piesok tvrde . A ked su tlmice na nic urcite si na to nechcem zvykat .


14.01.2021 12:31

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: demmoo: nuz a preco cross motorlky a ostre endura maju lineari vpredu vzadu ? Preco ma Stevo na dakarke lineari vpredu ? To my moc nepasuje co tvrdis.


14.01.2021 12:36

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

demmoo
 Edvenčr 

Ikona

picaso, veď a píšem niekde o motocrossových, alebo rally motorkách? Hovorím o cestovných endurách.. teda konkrétne motorky typu V-Strom, Varadero, Transalp, Versys a podobne.. kde výmena pružín môže mať význam..


14.01.2021 12:44

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: demmoo: uz rozumiem. Pre mna enduro je 990. >:-)


14.01.2021 13:24

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

demmoo
 Edvenčr 

Ikona

pre mňa EXC450 :-)))


14.01.2021 13:37

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

... tak a oranžovie ober-penisy sa zmeranie >:-)

p.s. pre mna je enduro Huska 701, APJ PR7, KTM 690 :-P

p.s.2 progresivne pruziny MAJU vyznam v kategorii cestovnych endur. Pri cestnych motorkach je to minimalne diskutabilne. Fakt je ten ze ti co to myslia na okruhu (on / off) vazne tak maju lineár.


14.01.2021 17:23

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Ja viem ze vyrobcovia/predajcovia budu tvrdit nieco ine, ale davat v dnesnej dobe na akekolvek moto progresivne pruziny je cisty nezmysel.
To je z praveku, ked sa jedna moto pouzivala na cestu do roboty aj na vikendovy motokros aj na rodinnu dovolenku a aj na prevazanie cirkularky.
Treba si vybrat tuhost podla aktualnej vahy, k tomu si nastavit tlmic a vybavene.
..A este, tzv progresivna pruzina su vlastne pruziny dve s rozdielnymi tuhostami, jej tuhost sa nemeni plynulo, ale skokovo a ziadny tlmic na neda nastavit tak, aby optimalne pracoval aj v jednej tuhosti a aj v druhej. Tak ked sa nastavi na tu primarnu tuhost, tak v sekundarnej nefunguje dobre a naopak, alebo este sa da nastavit tak, ze nefunguje ani v jednej. :-D
Za mna progresivna urcite nie, a ked ju uz mas, tak s ohladom co som pisal.


14.01.2021 20:14

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ako sú vačšinou robené progresívne pružiny?
Cca origo tuhosť + tvrdšia časť alebo mäkšia časť + origo tuhosť?
Aký je pomer dľžok mäkšej a tvrdšej časti?


14.01.2021 21:42

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

duggo
 Kávičkár 

Ikona

Progresivne ludia menia hlavne koli komfortu podla mna, ale za nasledok mensieho citu od podvozku.
Progresivne pruziny su rozne, neje dane, ze su tam dve rozne tuhe pruziny v jednej, niektore su podla mna dost linearne Po celej dlzke.

Sag je dost dolezity, to je jasne, ale nevsimol som si, ze by to bezni motorkari moc riesili. Je to volba asi len pri sportovej jazde, kde ho mas nastaveny presne na seba.


14.01.2021 21:55

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

alexa7
 Kávičkár 

Ikona

Re: raptor: ja som si dal progresivne pruziny do stareho Goldwinga 1500 a fungovalo to perfektne. Vylepsil som stary nenastavitelny tlmic. V podstate ta progresivna pruzina nato je,
do lacnych , starych , nenastavitelnych a nafigu tlmicov.

Sag by som urcite dodrzal ako ma byt.




Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil alexa7 (14.01.2021 21:58)


14.01.2021 22:11

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Tak som rozhodil tlmice. Progres pruziny su v nich od vyroby, tak sa da len tazko hovorit o vymene linearnych. Su to tlmice zo ZX6R prve roky vyroby. Dlzky pruzin su podla manualu uplne super, pretoze sa meria dlzka volnej pruziny a ta je v dlzke novej. Su 2 stupnove, hustejsi zavit je v hornej casti tlmicov ako predpisuje servisny manual.


14.01.2021 23:53

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

progresívna struna by podla mna fungovala, keby mala premenlivý priemer drôtu. inak mi to nedáva zmysel. To, čo sa predáva, mi príde ako dobrý marketing. vždy ti ponúknu k tomu aj lepší, vačšinou hustejší olej. Hlavne že ho vôbec vymeníš, lebo vačšina jazdcov to rieši ked ten tlmič skoro nefunguje, ale neuvedomujú si, že tam majú hnoj po rokoch, nie olej. potom majú pocit aké to je super po výmene. Ten drôt potrebuje rovnakú silu na stlačenie, pokial je rovnako hrubý. závity sa nesmú nikdy o seba naraziť, na to slúži iný doraz. Možno to má trochu význam že sa hustejší návin dostane skôr k sebe, ale je fakt, že žiadne lepšie tlmiče ani závodné nemajú premenlivý návin drôtu. Ja som ich tiež raz kúpil volakedy na afriku a bolo to úžasné. Ale z trubky som vylial deci hlinenej vody a nalial som tam 6 deci oleja. tie struny sú úžasné :-)))


15.01.2021 3:45

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

w4tch0
 Turista 

Ikona

Re: edott: Progresivne pruziny normalne funguju. Blbost to nie je a aby fungovali priemer dratu sa menit veru menusi. Ako uz niekto spominal, pouziva sa najcastesie aby si zabranil tvrdym dorazom pri vacsich narazoch (skoky, dropy) a zaroven bolo pruzenie dostatocne citlive na mensie nerovnosti vyssie vo zdvihu. Su aj ine aplikacie a naco je to v ZX6R neviem. Chrakteristikou v konci zdvihu to pripomina vzduchove pruziny.


15.01.2021 7:58

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Progresivna pruzina zvysuje odpor plynule zadne skoky ci dva stupne atd. Zadni GW 1800 seriova ma 180N/mm , progresivni Hyperpro od 180N/mm do 220N/mm pred dorazem. Nejdrive pri stlaceni dosedaji na sebe huste zavity na doraz a tim se pruzina skrati. Funguje to skvele a zabranuje propruzeni na doraz. To plati pro predni i zadni. Jen to chce silnejsi pruziny montovat na novy ci tlumic po repasi na starym se to jen zhorsi. Silnejsi pruziny potrebuji silnejsi ci aspon ok tlumic. Na silnejsich pruzinach se moto zvedne zvetsi rozvor a kdyz nefunguji tlumice tak se moto rozhoupa a vlni. Kdyby sem sly normalne vkladat fotky tak dam fotky z mereni i zmackle huste zavity atd. Takhle bohuzel


15.01.2021 8:39

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT - mnoho vyrobcov dava progresky do serie. Zle to robia ti pani co robia dlhe roky motorky?

duggo - mensi cit od podvozku rozhodne nesuhlasim a nie je to preto lebo...

edott - nesranduj, hustejsie a jemnejsie navinutie zavitu funguje.. netreba rozne hrubky drotu preboha (...ani si to neviem predstavit). Ja mam v predu aj vzadu centralnu tlmiaciu jednotku. Ci vymenis olej zavisi len na tebe takze argument z hustejsim olejom u mna nie. Ja som vymenil presne z dovodov ktore popisal Wing (davat novu pruzinu na stary tlmic v povodnom stave je nonsens) a vysledok ma samotneho velmi prekvapil (motorka mala len 40tkm a pocitovo tomu podvozku fakt nic nebolo)


za mna progresivne pruziny su polovicnym riesenim ku ESA podvozku pre tych ktori ho nemaju. Samozrejme je urcite lepsie ked sa meni predpatie spolu s utlmom ale zas povedzme si ze 90-95% casu ten tlmic pracuje v "strednych hodnotach" kde je ta pruzina linearna a to ze ked sa blizis k dorazu tak dajme tomu ten tlmic uz je vtedy mozno uz jemne slaby je dan za to ze ten doraz nechytis.

Pozri obrázok

moje subjektivne skusenosti ako cloveka co robi mototuristiku s obcasnymi offroadovymi vlozkami su ze progreska lepsie filtruje mensie nerovnosti a neskor chytis doraz. Samozrejme pri race vyuziti urcite linear.

Dôvod úpravy: preklep

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (15.01.2021 8:41)


15.01.2021 19:11

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

FOGY
 Edvenčr 

Re: edott: súhlasím s tebou, ohľadom premenlivého priemeru drôtu. Lepšie povedané, na jednom tlmiči sú 2 pružiny - z tenšieho a hrubšieho drôtu. Na Polariske RZR mám také aj vpredu aj vzadu. Značka Walker Evans. A na predošlej som mal FOX takisto s dvoma rôznymi priemermi drôtu. 2ks pružín rôznej hrúbky majú všetky vážnejšie tlmiče /závodné/ na 4-kolesových strojoch. Na motorkách som to nevidel. Ale zdá sa mi, že keď som raz dakedy dávno rozobral predný tlmič na dajakom cesťáku, tak tenšia pružina, asi 5 cm dlhá , bola hore a pod ňou bola normálna. Toto je podľa mňa progresívne pruženie, ktoré naozaj funguje. To, že HYPERPRO nazve svoje pružiny progresívne, je len marketingový ťah, ale v skutočnosti asi nefunguje, alebo len veľmi obmedzene.


15.01.2021 22:56

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

"progresívna struna by podla mna fungovala, keby mala premenlivý priemer drôtu."
"premenlivý priemer drótu -Toto je podľa mňa progresívne pruženie, ktoré naozaj funguje"

No ked tu čítam tieto "múdra" tak si dovolím oponovať:
Progresívny= nelineárny vzostup sily pružiny je možné dosiahnuť rôznymi spôsobmi :
rozdielnym stúpaním pružiny, rozdielnym priemerom pružiny a aj rozdielnym priemerom drótu.
Pri prvých dvoch sa mení dľžka drótu a rameno torzného momentu = nezoslabuje sa prierez drótu, no pri treťom spôsobe sa zmenšuje priemer a prierez, ktorý sa zaťažuje krutom.
Z toho je jasné, že ak tenšia pružina má rovnaké stúpanie, tak kvôli častejšiemu a vyššiemu namáhaniu - lebo má menší prierez pokape o dosť skôr.
Pružina nie je nič iné ako zvinutá torzná tyč a u nej je veľmi jednoduché si predstaviť aký negatívny vplyv na životnosť by malo ak jej časť by mala menší priemer. Našťastie u pružiny sa lokálne preťaženie obmedzuje dosadnutím časti závitov.


16.01.2021 1:01

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

raptor, v tom sa zhodneme, ani ja si neviem predstaviť vyrábať takú pružinu, bol by to problém na výrobu. to funguje len v teoretickej rovine. prakticky sa používajú dve struny, silnejšia a slabšia nad sebou.

Ak hovoríme o tých to našich strunách z premenlivým návinom, je pravda že jemnejšia časť sa pri rovnakom tlaku dostane závitmi bližšie k sebe skor, ako zbytok struny, ale prečo by mal začať narastať odpor viac ako pri linearnom vinutí? Berme do úvahy rovnaký material drôtu. Jediná zmena bude, že sa zmenší funkčná časť struny, lebo cca 30% závitu sa už oprelo o seba. Podla mna celé "kúzlo" spočíva v silnejšej pružine pri druhovýrobe všeobecne, nie v tom že struna začne klásť vačší odpor oproti lineáru.
pri rovnakom "drôte" a pri rovnakom stlačení podla mna dáva rovnaký odpor.
Trochu hrá úlohu aj dlžka drôtu, to je fakt. Je to torzná tyč a pri progresivnej je dokonca navinuteho viac drôtu, mala by teoreticky pri rovnakom materiály klásť menší odpor, lebo drôt je dlhší.
Je fakt, že hyperpro a ostatný používajú silnejší drôt, už na pohlad je to silnejšie. Je to jednoznačne prínos, hlavne ľudom, čo majú nie moc nastavitelné tlmiče. alebo majú viac batožiny, viac piva v bruchu... Aj ja som volakedy na afriku kúpil progresivne struny, tam nebolo čo nastaviť, ale tá struna bola proste tvrdšia ako celok. mala hrubší drôt, klamal by som o kolko, je to dávno, ale meral som to vtedy. Fakt aj záleží kolko je vzduchu v trubkách, resp. kolko tam zostalo oleja. pri terennych strojoch je to jeden z hlavných parametrov, ako to pojde do dorazov. ak je málo oleja, čo časom určite je, struna samotnú váhu stroja nepobere bez pomoci vzduchu.

Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil edott (16.01.2021 1:04)


16.01.2021 7:51

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Ked sa vratim k tomu sag-u, po rozborke a zborke oboch tlmicov som im prihodil podlozky 2,5mm na kazdy jeden. Dynamicky sag sa posunul z 5cm na 3,2. Matematicky to nevychadza, pretoze pri rovnakom nastaveni tuhosti pruziny by sa to teoreticky malo posunut o spominane 2,5mm, nie o skoro 2cm. Takze skor to vyzera tak, ze otvorenim a zatvorenim sa dnu dostal vzduch, ktory tomu pomaha pri pruzeni.
Aby som objasnil, hram sa s tym, mam cas a sezona je daleko, tak sa da polemizovat o takychto veciach.
Este v nich budem menit olej a asi aj simeringy.
Olej zrejme KYB, kedze by to mali byt KYB tlmice, ci mate nejaku overenu znacku?


16.01.2021 8:20

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

w4tch0
 Turista 

Ikona

Re: edott: Pruzina s premenlivym vinutim sa chova rovnako ako viac rozne vinutych pruzin za sebou v serii. A vtedy plati, ze vysledny odpor je mensi ako odpor najslabsej pruziny. pretoze 1/k = 1/k1 + 1/k2 + ... + 1/kn Ale pozor: iba do vtedy kym ta husto navinuta cast nejde zavitmi nadoraz. Potom uz do sustavy v serii nevstuje a vysledny odpor sa rovna odporu tej tuhsej casti ktorej nejake funkcne zavity este zostali. A takym sposobom ten odpor potom progresivne narasta.

A ak ta zaujima aky vplyv ma priemer drotu, pocet zavitov a priemer zavitov u linearne vinutej pruziny tak k=(G*d^4)/(8*N*D^3) kde d je priemer drotu, N pocet aktivnych zavitov a D priemer zavitov. A ano, najzasadnejsi vplyv ma prave hrubka drotu (4ta mocnia), ale nie je to jedina premenna. Vyssie niekto pisal paramatre pre konkretny produkt progresivnej pruziny od na zaciatku 180N/mm do 220N/mm na konci. To je 20% narast ku koncu zdvihu. Je to dost aby sa to prejavilo na funkcii odpruzenia motorky. Ale nie tolko aby sa to nedalo spravit bez zmeny priemeru drotu.


16.01.2021 8:35

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: dasto: no nemoze to vychadzat tak ako hovoris. Menis predpetie pruziny. Teda nie len ju podkladas.


16.01.2021 11:27

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

duggo
 Kávičkár 

Ikona

Ked tak premyslam, klasicka pruzina sa sprava dost podobne, aj normalna pruzina potrebuje na stlacenie 5 cm menej sily ako na sltacenie 6,7,8,9...15 cm. akurat tie progresivne maju pociatocny a koncovy bod viac od seba. Co sa tyka a sily potrebnej na jeho dosiahnutie.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil duggo (16.01.2021 11:28)


16.01.2021 18:55

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

w4tch0
 Turista 

Ikona

Re: duggo: V podstate ano. Ked mas linearnu pruzinu co potrebuje 10N/mm, tak kazdy dalsi mm potrebuje dalsich 10N a teda aby si ju stlacil o 10mm potrebujes silu 100N. Co je samozrejme vacsia sila ako tych 10N co potrebujes na prvy 1mm. Ked je ale pruzina progresivna tak ta sila co potrebujes na kazdy dalsi mm postupne narasta. Takze zatial co na prvy milimeter ti staci tych 10N, na stlacenie z 8mm na 9mm uz potrebujes zvysit silu napriklad o 11N. A potom z 9mm na 10mm ti treba zvysit silu uz o 13N. Takze na to aby si tu progresivnu pruzinu stlacil o 10mm ti nakoniec nestacilo 100N ale potreboval si 104N (cisla vycucane z prsta pre ilustraciu).

Najlepsie to vidiet ked sa charakteristiky tych pruzin zmeraju a da sa to do grafu.
Pozri obrázok


16.01.2021 23:16

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Skalaaa
Darca Krvi  Čoprák 

Ikona

Mal som Hyperpro v xt660z, do polovice dĺžky bola lineárna, potom medzera na každom ďalšom závite o 1mm menšia a menšia...
drôty 5mm/5,5mm zadné boli 10mm/12mm
Rozdiel v teréne na nezaplatenie, keď malo kolo kmitať, kmitalo


17.01.2021 0:44

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

w4tch0, to čo hovoríš prvou vetou, maš pravdu "Pruzina s premenlivym vinutim sa chova rovnako ako viac rozne vinutych pruzin za sebou v serii "
Ale, prave preto sa tie struny v sérii, nad sebou, používajú úplne odlišné. inej tuhosti, inéj hrúbky drôtu... skusim najsť obrázok. proste sa daju odlišné pružiny na seba, aby najskor pracovala tá slabšia, pretože ako sme hovorili, je problém to vyrobiť v jednom kuse.
V podstate, pri prvotnom probléme ma zaujala myšlienka, či "progresívna" pružina je východisko z tejto situácie. Či to náhodou nevyriešiš lineárnou, ale jemne tvrdšou strunou. Správnou na potrebné zataženie. lebo je fakt, že tá progresívna čo si každý kúpi, je tvrdšia, pretože sa pri výmene vždy rieši, že motorka sa ponára, výrobca to vie.
picaso dobre hovorí, meníš predpetie. ktm to máva nastavitelné. ideš do dorazov, potrebuješ cca trepnem rezervu 5 cm, stačí stlačiť uvolnenú strunu o 3-4mm a máš to. kto nemá štelovátko, stačí podložiť strunu podložkou, treba skúšať kolko mm ked inak nejde.


17.01.2021 1:00

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

skušam sem dostať obrázok :-((((((
šedivý som z toho

postimg.cc/rdfqfzfF][img]i.postimg.cc/XJbX7CFF/8c52f19f516ce093943a3f2a263a3a0d....">Pozri obrázok[/url][/img]

Dôvod úpravy:

Upravené 5 krát. Naposledy upravil edott (17.01.2021 1:10)


17.01.2021 7:55

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Neviem ci to je nejaká výnimka, ale progresívna pružina z môjho pohľadu na cestnej moto význam má. Breakout ma strašne mäkký predok, veľmi sa ponara a pri prejazde zatacok sa často obrusuju stupacky, výfuk, alebo primárna skriňa. Po výmene pruzin za progresívne sa z neho stala úplne iná motorka. Progresívne pružiny som mal aj na GS800 (niekto môže namietať ze to nie je cestná motorka, ja si myslim ze tak ako to zliezlo z výrobnej linky tak to cestná motorka bola), tam ten sériový nenastavitelny predok bola hotová katastrofa.


17.01.2021 11:48

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

edott áno toto je princíp : "Je to torzná tyč a pri progresivnej je dokonca navinuteho viac drôtu, mala by teoreticky pri rovnakom materiály klásť menší odpor, lebo drôt je dlhší."
Podobné sily ako hrubá a dlhá torzná tyč mi vie vyprodukovať aj tenšia a kratšia torzná tyč = drót, ale len vtedy ak jej umožním väčší uhol skrutu = väčšie stúpanie=väčšie zaťaženie= menšia životnosť. Čiže pre RACE dobré pre ADVENTURE opak. Napr. toto tuto :Pozri obrázok
RadoR6 progresy sú použiteľné na všetkých druhoch motoriek, lebo u všetkých kategórií sa vačšinou riešia tieto základné problémy : tvrdé na začiatku zdvihu alebo ponáranie a mäkké na konci. Dobre navrhnutá progreska vie pomôcť s jedným až dvoma problémami. Toto však platí pre pohodovo-kochacie a turisticky-rekreačné vozenie. Ak je niekto súťaživý typ po nie dlhej dobe príde na to, že s pružením trochu "čudne" spolupracuje tlmenie ...
p.s. ponáranie predku na 800GS pri razantnom brzdení je zážitkové :-@

Inak u normálnych motoriek neexistuje neprogresívne pruženie prednej vidly.


17.01.2021 12:12

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

Tryskáč, skús či ide ten môj obrázok otvoriť, je to v podstate to isté ako si dal. Neviem to vkladať :-~


17.01.2021 14:35

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

prvý odkaz nič a druhý ide.
skúsim vložiťPozri obrázok


17.01.2021 19:20

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Skalaaa
Darca Krvi  Čoprák 

Ikona

Re: tryskac: takto som to dal na ČZ a Jawe [dobre]


17.01.2021 19:40

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Dost zasadny problem progresivnych pruzin je, ze jednotlive zavity niesu zatazovane rovnomerne tak ako pri linearnych
pruzinach. So vzrastajucim zatazenim su posledne cinne zavity zatazene podstatne viac ako boli zatazene uz necinenne dosadnute zavity
Aby smykove napatia v tychto zavitoch neprekrocili medzu elasticity resp. pevnosti, skratka aby sa nezdeformovali ci nedajboze nezlomili,
musi sa volit hrubsi drot, ako by bol nutny pre linearnu rovnakej tuhosti.
To ma ale za nasledok, ze pruzina po celej dlzke "stuhne", tak jej treba zase pridat material co znamena, bud pridanie nejakych zavitov, alebo zvacsenie priemeru pruziny podla toho, co je z konstrukneho hladiska uskutocnitelne.
V konecnom dosledku to znamena, ze ak je limitovana jej celkova dlzka, co vacsinou aj je, ze mi to ubere zo zdvihu pruziny.
Okrem toho takato pruzina ma vysiu hmotnost s cim samozreme suvisi aj jej cena

Ciastocne tento problem riesi seriove spojenie dvoch pruzin, kde tu menej zatazenu, teda tu, ktorej zavity dosadnu skor, naviniem z tensieho drotu.

To vsak nie je jediny problem.
Ked chcem progresivnu pruzinu, trebars v rozsahu 40-60Nm/mm tak dam do serie dve linearne pruziny
jednu 60Nm a druha cca 100Nm/mm, Podla vzorca ktory tu uz bol uvedeny, ma takato zostava linearny
priebeh 40Nm a ked pruzina 100Nm/mm ide na doraz tak tuhost sustavy pruzin sa skokovo zmeni na 60Nm/mm.
Tento skok je pomerne citelny.
V praxi sa nezavisle pruziny v seriovom zlozeni moc nepouzivaju, ma to napriklad stara afrika, mozno par dalsich moto...
Najcastesie su v ponuke pruziny z jedneho kusu drotu, navinute s premenlivym stupanim.
Ano da sa to navinut aj tak, aby zmena tuhosti bola naozaj plynula.
Ale aj to riesenie ma svoje ale.
Ked ide tlmic na doraz, z coho tu vlastne maju vsetci fobiu, tak ako prva je na rane pruzina a pochopitelne nie je z toho vobec nadsena.
Pri spravne nadimenzovanej linerne vynutej pruzine sa zavity dotknu par krat za zivotnost, ak vobec.
Pri progresivnej pruzine idu jednotline zavity pruzin na doraz prakticky neustale. Okrem toho ze to ma vplyv na jej zivotnost tak je aj dost pocut.
Na goldwingoch vraj montuju taketo pruziny tak, aby tie hrkotajuce a skripajuce casti boli co najdalej od riadidiel, nech nevyrusuju :-)

Ked to cele zhrniem.
Tak progresivna pruzina ma oproti linearnej rad nevyhod.
- je tazsia
- je drahsia
- ma mensi zdvih
- v jej priebehu je citelny skok alebo je hlucna
- ma kratsiu zivotnost
...
Ja viem, kazdy by chcel pruzinu, co je makka, motorka sa s nou pri brzdeni neponara a nikdy nejde na doraz
Taketo protichodne poziadavky su bohuzial nesplnitelne
Namiesto progresivnej pruziny, trebars 80-100, ktore taketo vlastnosti iba slubuje staci zvolit linearnu 90Nm/mm a mam v podstate to iste, bez hore uvedenych nevyhod!

Samozrejme, tie SAGy si treba nastavit tak ako doporucuje vyrobca, 10 a 30% z celkoveho zdvyhu +- , bez ohladu na typ pruziny.


17.01.2021 20:27

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

tryskac, diki
Dnes som vela rozmýšlal na potulkách lesom. Je pravda, že tá progresívna pružina začne klásť vačší odpor a mám asi vysvetlenie. Ono keď sa tie jemne navinuté závity oprú o seba, sú cca 30% celkovej dĺžky struny, tak sa v podstate dosť skráti "torzná tyč". Tá funkčná časť sa skráti oproti lineárnej strune. A vieme, že čím kratšia torzná tyč, pri rovnakom materiály, tým vyššia tuhosť. to by vec vysvetlovalo.
každopádne, pri závodných strojoch, je to ako na obrázkoch hore. Je to jednoduchšie na laborovanie a nastavenie. Lahko to dopasujú na konkrétnu dráhu, ako keby mali vyvíjať nejake progresivne struny rôznych pomerov návinov atd.


17.01.2021 20:35

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

MaAT oživil si mi spomienku na afriku, veru tam bola aj kratšia struna pod dlhou, taká asi 10 cm mohla mať :-)
Ano, správne urobená lineárna je asi najlepšia volba.


17.01.2021 20:36

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Mat nie je dôvod aby progreska obmedzovala zdvih. Žiadna pružina nesmie dosadnúť všetkými závitmi.

Dôvod úpravy: Edo nie je zač, aj ja si to tak nejak predstavujem

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (17.01.2021 20:41)


17.01.2021 20:38

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

edott
 Edvenčr 

Ikona

inak to tvrdím aj ja, nesmie naraziť všetkými, na dorážanie musí slúžiť nejaký "štupel"


18.01.2021 8:10

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT - Na goldwingoch vraj montuju taketo pruziny tak, aby tie hrkotajuce a skripajuce casti boli co najdalej od riadidiel, nech nevyrusuju

napriek tomu ze ma nemusis mam ta za rozumneho chlapa ktory casto krat vidi dalej nez vacsina populacie.... ale toto co si napisal je uplny nezmysel a neverim ze prisiel prave od teba

Ked uz ty zacnes rozpravat bludy ozaj sa tento svet v kravsku puču obracia... týmto končím v tejto debate.


18.01.2021 10:53

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: tryskac: mne tie Hyperpro pružiny na to moje turisticko rekreačné jazdenie stačia. Samozrejme ze by sa to dalo urobiť aj lepšie len na to by som v tej dobe musel kúpiť špecifické linearne pružiny a takéto niečo (neviem ako sa to povie po slovensky) www.ricorshocks.com/product-page/intiminators , v Europe som to nikde nevidel takže by som musel objednávať z USA co by tiež nebol problém, len keď som si k cene priratal clo a DPH tak mi vyšlo (aj po skúsenostiach u GS800) ze skúsim za zlomok ceny zatiaľ len samotné pružiny. S výsledkom som spokojný a to je podstatné a tak to necham tak. Za ušetrené peniaze som kúpil tiché vložky do vyfukov :-D .

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil RadoR6 (18.01.2021 11:00)


18.01.2021 11:46

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Na hlavnom stojane pri nestlacenej vidlici :-D to myslis na Goldwingu vazne ? :-D cela vaha GW stoji na hlavnom stojane a prednej vidlici na to aby som ju zdvihol od zeme by som na zadne sedadlo musel dat najmenej 2 vrecka cementu aby som to motorisko prevazil cez hlavny stojan tak aby sa predok zdvihol ked som menil struny a olej tak som predok dvihal heverom z auta :-D a okrem toho GW ma protiponorne zariadenie
aj originalne struny maju zavit od redsieho po hustejsi
Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Pirrates (18.01.2021 11:55)


18.01.2021 12:34

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

picaso
 Edvenčr 

Re: RadoR6: tie ventily co si dal funguju, robi ich viac firiem , problem je ze ked ich chces nastavit vzdy von , ale s nenastavilelnych tlmicov urobia ake take funkcne , do 800 ked sa vrtat tak radsej bitubo ,


18.01.2021 16:26

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: picaso: vedel som ze firiem je viac, ale vedel som ze chalan z HD fora ked si to robil tak si urobil komplet domacu ulohu a chcel som pouzit veci ktore pouzil on a vedel som ze to bude fungovat. A nakoniec som si povedal ze skusim ist po predchadzajucej skusenosti do najlacnejsej moznosti a uvidim. S vysledkom som spokojny.
Ohladne Bituba....vedel som o nom ked som daval progresy do GS800, Bitubo som nechcel nakolko to bolo drahe a nestalo mi to za investiciu do motorky ktora bola kupena z rozhodnutia hlavy a nie srdca. To az neskor som skusil kamaratovu 950 Adv a od toho momentu ma to GSko nemohlo viac uspokojit. Ale nebudem tu zanasat temu.


19.01.2021 7:57

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Asi mam slabu technicku predstavivost, ale kam sa davaju do prednych teleskopov tie ventily a ako to vlastne funguje?


19.01.2021 9:07

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

barlac
 Jogurťák 

som si to teda precital,ale musim povedat ze amater nema sancu tieto "zaujimavosti" PRENIEST DO PRAXE. >:-)


19.01.2021 9:14

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Re: barlac: asi je to skor o tom, jazdi sa mi dobre, alebo nie. Je moto uskakana, uplavana, alebo ako to vlastne zehli nerovnosti. Nepotapa sa to moc, nejde na doraz a pod.
A hlavne vela teorie :-D
Ved je zima, nejazdi sa, tak piseme


19.01.2021 10:06

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

alexa7
 Kávičkár 

Ikona

Malokto pozera pri kupe moto , ze aky podvozok ta motorka vobec má. Podvozok je polka motorky, vseliake dodatocne riesenia su lepsie ako nic, ale v zasade plati zi z hovna sa bič upliect nedá :-)



19.01.2021 16:20

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Re: dasto: ...Ved si sa pytal na SAG, odpoved si dostal. Lepsia neexistuje. Ked si uz zacal laborovat s podlozkami, tak sa mi vidi, hlavne podla otazok, ze tomu asi moc nerozumies, tak tam mas aj trochu teorie. :-D Ked to je na teba vela, tak sa pytaj, alebo kasli na to, o nic nejde. Existuju stranky, kde ti podla tvojej vahy napocita nejake optimalne hodnoty.
napr
www.teknikmotorsport.com naklikaj si tam tu nejaku ZX-6R a volaco ti to vypluje, ale ked to mas nejaku skladacku, tak neviem...


19.01.2021 19:38

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Re: MaAT: Samozrejme ze tomu nerozumiem, inac by som sa nepytal a chcem sa nieco dozvediet. Laborovat budem este dlho, lebo je to ako si povedal, skladacka.

A k teme, vies povedat, ci ma byt sag pri progres pruzinach rovnako nastaveny ako pri linearnych? Lebo takato jednoznacna odpoved od niekoho naozaj fundovaneho by bola super, tak mozno poradis...

Dôvod úpravy: uprava

Upravené 1 krát. Naposledy upravil dasto (19.01.2021 19:40)


20.01.2021 0:17

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

MaAT dobra stranka

Honda Goldwing 1800
Ideálna hmotnosť jazdca
72 kg :-D
a ja mam kurva 98 :-D jazdim s pretazenim :-O


20.01.2021 7:38

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

Re: MaAT: Vdaka za stranku. Az teraz som si ju pozrel. SAG ma byt 32mm, tak je to ok podla toho, co mam teraz.


20.01.2021 8:48

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

krampus
 Geriatrik 

Ikona

Pirrates, ta to kedy si nabral na 98 kg, keď sme sa videli naposledy tak si mal ťažko horko 82. :-D
Dávaj si pozor, chlapče.
Dôvod úpravy: dopl.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (20.01.2021 8:49)


20.01.2021 12:18

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: Pirrates: joj veru ano, ako hovori krampus, ked si tak zrazu pribral to moze hovorit o velmi nezdravom zdravotnom style, s tym suvisiace srdcovo cievne problemy a to by ta lahko mohla dostat korona. Pamatam si tvoj fotku v profile, bol si dost stihly a zdravo vyzerajuci. Takze fakt si davaj pozor >:-)

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil RadoR6 (20.01.2021 12:19)


20.01.2021 19:23

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

:-D jaksi sme sa uz pekne dlho nevideli minimalne 3 -4 roky vlastne iba s nacelnikom som sa videl v lete ked som sa u neho zastavil pocas tej afery neporibral som nahle ja cvicim a kedze von sa neda tak chodim po tatrach nabral som svaly ja mam tak silnu imunitu ze ani korona nema sancu neviem ci som ju aj nemal este v prvej vlne mi z nicoho nic vyletela teplota na 40,2 a do rana mi nic nebolo ja ziadne opatrenia nedodrzujem ako vo vsetkom ani v tomto mi nikto nebude rozkazovat a uz vobec nie nejaky blazon z trnavy nezvrem si imunitu do suflika kdejakymi gebuzinami ja ju nechavam pracovat [dobre] teraz prisli ludia na to ze treba jest vitaminy ja ich jem denne roky c 1000 d3 b komplex horcik vapnik a kdejake ine doplnky zdravy dnes som niekde cital ze holandania vezu na slovensko kamiony vitaminu d3 pre kazdeho na cely rok za 1,90 postovne len som este nenasiel adresu odial sa to bude objednavat

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pirrates (20.01.2021 19:29)


20.01.2021 22:27

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

salem79
 Kávičkár 

Ikona

Re: Pirrates: tu mas ten vitamin za postovne www.vitasolaris.sk/


21.01.2021 19:24

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dik


24.01.2021 9:46

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: salem79: Re: Pirrates: za ten cas co zijem som sa naucil ze NIC nie je len tak ZADARMO. A hlavne kto uz by posielal kamiony kamiony vitaminov do Vychodnej Europy zadarmo. Ti nas musia strasne milovat ked su taki stedri.

Trocha som hladal co je ta Naturamed zac.

www.google.com/search?client=firefox-b-d...

www.azet.sk/firma/1298488/naturamed-pharmaceuticals-s-r...

www.naturamed-pharma.dk?languages=all" title="www.trustpilot.com/review/www.naturamed-pharma.dk...">www.trustpilot.com/review/www.naturamed-pharma.dk...

Takze na kvalitu vyrobku by som tiez velmi nevsadzal.
Ale kazdy nech si spravi podla seba.


24.01.2021 11:34

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

barlac
 Jogurťák 

od sagu k vitaminom a zdraviu >:-)
ale preco nie,ved mozno sa skor o tom nieco dozvieme ako o predoslom [ciel]


24.01.2021 12:41

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Inak co sa tyka progresivnych a linearnych pruzin, je to podla mna, velmi diskutabilne.
U mna na bambuli, teda R kovom BMW co ma v predu tele a vzadu para, tlmice a pruziny dost srali, pretoze po celkom kratkom case a najazde minimalnom, boli tlmice vylajbane a pruziny vytahane, ani nie po 100.000km. Jazdil som aj starsie masiny tohoto typu a nemali tak uskakany prejav, neviem o tom, ze by mali tlmice menene, alebo pruziny.
Nakoniec po neuspesnom repase dvoch sad, som sa rozhodol pre hyperpro, cely street box, teda predny aj zadny tlmic, zadny aj z nastavenim predpatia hydrostelom.
a velmi som vahal, ohladom pruzin, ci davat progresivne, alebo linearne, ale kedze predajca mi navrhol vyber si, na cena je rovnaka, vybral som progresivne.
Zo zaciatku som sa strasne jedoval, lebo jednoducha metoda prednastavenia tlmicov v lise a po montazi dostelovanie, bolo uplne mimo, lebo progresivne pruziny su progresivne.
Nakoniec po dlhom laborovani z predpatim v predu aj v zadu, som nasiel kompromis, kedy predok teleleveleru zehli na paradu Bratislavske "gruntovky" a zadny tlmic, som nastavil tak, aby pri mojom solo presuvani sa, bez bagaze do roboty a po meste, pruzil od pociatku jemne, pri 6 otackach hydrostelu pohodlne zvladal aj moju pani, 7-9 otacok mna, moju pani a pripadne koberec a inu cestovnu vybavu.
Na predok nesaham, pri jazde vo dvoch, alebo vo dvoch z bagazou, predok trocha stuhne, ale neodskakuje.
Progresivne pruziny by som neriesil, ak by som jazdil "na koleno" vymetal zatacky a jasil sa, na co ale bambula moc vhodna nieje, aj ked dokaze tiez skrtat padakmi o cestu.
Na jazdu do zahrady, po celkom kopcovitom OFF, plnom sotoliny, makadamu, vysypanej stavebnej suti vo vymoloch, niekedy bahna a listia, tlmenie a pruzenie progresivne, je naozaj progresivne, predok a zadok nejdu na doraz, ani pri poskoku a dosadnuti, sa krasne zhupnu, tak povedal by som az makko endurozne, ako GS/a z tych rokov, 90tych.
Dnesne ESA podvozky a vseliake vylepsenia uz asi nepotrebuju kompromisne riesenia, keby som mal dnes moto, nebude to Rko, ale skor GS/o, alebo nieco podobne.
Viac off do mesta je lepsie, ako parnik, lepsie lahke enduro, ako velka lod.
Zase pravda je, ze boxerove GSa su take parniky univerzalne, ale aspon sa tvaria endurovo na podvozku, vychadza mi to komfortnejsie, ako cestovne moto turisticke.
Na vecer a nanoc, samozrejme do mesta patri okruhovy jogurt, bez vyfuku. Bez toho si uz neviem predstavit, ani zaspat pri otvorenom okne.


24.01.2021 18:05

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Sa tu riesia pitchoviny ktore davno vyriesil vyrobca vsetko co moze obycajny clovek spravit je vvysrovat zatky vytiahnut struny vypustit alebo vysat olej zasunut nove struny naliat olej a zasrobovat zatky a na zadnom ktory je takmer na vsetkych motorkach elektricky nadtavitelny akurat tak vymenit strunu pokial netecu semeringy tak nieje co riesit na aute sa jazdi s vytecenym tlmicom aj dva roky kym si to nevsimne technik na stk


24.01.2021 21:29

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: Pirrates:
Dovolim si odporovat.
V aute, som vzdy dbal na dobre tlmice, pretoze som vzdy mal a aj chcem mat starsie auto. Starsie auta mavaju vylajbane tlmice, potom su jazdne na hovno.
Mam rad, ked auto je kludne a neodskakuje, lebo ja sa rad, rovnako ako na moto prevezem rychlo a tomu vylajbane tlmice nesvedcia.
Dokazem ist rychlo a napriek tomu, moja pani dokaze spat v aute a priznam sa ze aj na moto. Mam rad auta typu nasrana nakupna taska, teda co najmensie auto, avsak podla moznosti, co najsilnejsi motor. Samozrejme lacne. Nemam rad ale sportove auta.
Tlmice nahodou robia vela, aj stav podvozku a celkova konstrukcia vozidla, je jedno, ci je to moto, alebo auto, dokonca aj dodavky, su velmi rozdielne konstrukcne, niektore su lenive a uhupane, niektore velmi sofersky nezazivne.
To iste plati o moto, je par moto, ktore stoja za vyzkusanie a potom si musim vyprat skrtatko, ale je u mna len malo moto, ktore by som chcel vlastnit a este menej, ktore dokazem vlastnit a mat rad. A tam si davam na tlmice sakra pozor, inak sa satavaju nakupnou taskou, alebo prepravnikom.


25.01.2021 0:12

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

no ale to si ty ja hovorim vseobecne vetsina ludi si ani nevsimne ze ma nefunkcne tlmice ved su tam este struny
na intruderi aj na yukine mi pri brzdeni pekne isiel predok dole na GW sa ani nepohne protiponorne zariadenie to nepusti


25.01.2021 7:20

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Na kazdej motorke na svete sa pri brzdeni predok ponara, na jednej viac, na inej menej, ale neexistuje motorka, na ktorej sa ani nepohne....jedine na takej, ktora nema odpruzenu prednu vidlu.... :-D


25.01.2021 7:22

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

No ani mne sa predok neponara, lebo mam v predu teleleveler, ale beda, ked vylajbany tlmic sa rozvibruje na rolete..
To aj ten teleleveler, potom stoji za houno.
Paraleveler v zadu vie tiez krasne odskakovat, ked je vylajbany tlmic, kardan nekardan, proste moto je nestabilna.
A to najma pri brzdeni, ked predok odskoci, uplna parada. Parave preto ze sa neponara, sa vie tele rozkmitat ovela veselsie.


25.01.2021 8:05

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Na KAZDEJ motorke na svete sa pri brzdeni predok ponara, na jednej VIAC, na inej MENEJ, ale NEEXISTUJE motorka, na ktorej sa ANI NEPOHNE.


25.01.2021 18:07

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: boombastic:
Ked myslis, tak ta nebudem vyvadzat z omylu, celkom isto si jazdil na telelevelerovych masinach, co sa ponarali..

A predstav si, ze mne sa masina pri brzdeni dviha, ponara sa zadok a dviha predok.
Ako je to kua mozne?

Video: www.youtube.com/watch?v=MKtFF5DHpik

aj zlate kridlo, to ma riesene tak podivne, ze sa moc neponara..
Preco asi?

translate.google.sk/translate?hl=sk&sl=en...


25.01.2021 19:07

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

dasto
 Kávičkár 

Ikona

S tym teleleverom to je fakt zaujimave. Ked som na tom siel, prekvapilo ma to a dost. Namiesto ponorenia, len predok cely stuhol a ja som sa smykal po sedadle :-)


25.01.2021 20:10

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Je rozdiel ked sa napise, ze sa predok moc neponara a ked sa napise, ze sa predok ani nepohne. Ja len nemam rad take tie rezolutne hranicne tvrdenia, takmer vzdy nepravdive a podmiene vlastnictvom tej ktorej veci.
Mam kamosa, ktory sa vzdy ide pobit za to, ze auto ktore prave vlastni je to najlepsie na svete (ford, renault, opel a podobne). Dobre sa na tom bavime, lebo tych najlepsich aut je uz viac a pocet stale narasta... :-D


25.01.2021 20:39

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

duggo
 Kávičkár 

Ikona

Re: boombastic: ponori sa mozno jeden cm, niekedy vobec a potom sa zastavi a nepohne, a mozes spravit aj salto dopredu.


25.01.2021 21:18

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Mal som vseliake moto, vela moto som jazdil a rozcvicoval, pomahal vstat z mrtvych.
Kedysi v 90tych rokoch, som sa previezol na BMW z tele, para, okamzite mi to ucarovalo.
Roky potom som cakal, az sa objavia lacnejsie, aj prijmy nam stupali, tak som neodolal.
Teleleveler je fajna vec, ale kto to nepozna, alebo neciti, lahko si rozbije drzku.
Vyhodou je, ze aj pri prudkom brzdeni, je k dipozicii, prakticky cely rozsah zvihu tlmica.
Nevyhodou je, ze tieto systemy sice robia velky komfort, ale znacne izoluju jazdca od cesty, povrchu a spravnie moto je ine, ako je clovek zvyknuty u klasickych tlmicov a pruzin v predku. Skor ako jazdec hodi prudkym brzdenim tygra, cez predok, tak to ma tendenciu ujst na bok.
Ale je to pohodlne. Nedam na to dopustit, vzdy mam roky problem, ked sadnem na klasiku, ale zvykol by som si, ale muselo by ma daco strasne osvietit, nejaka ina vlastnost, ktora by musela mat dovod, netvrdim ze rozumny.
Napriklad od BMW boxer 4valec.. :-O






25.01.2021 22:54

Re: Dynamicky sag pri progresivnych pruzinach

duggo
 Kávičkár 

Ikona

Re: Merlin00: vsak to ze izoluju cit od cesty, preto sa stale cudujem ludom co obhajuju bmw gs ako vhodne do terenu, mozno jedine v tom pripade, ked iba chcu tym terenom prejst, ale akonahle si tu jazdu chcu trocha vychutnat, s teleleverom a kardanom a boxerom to nieje moc mozne.
Ta motorka vela inych prednosti, dobre brzdi motorom, vela pri jazde odpusti, nepada do zakruty, nezmensuje razvor, ked v zakrute pribrzdis, ked nalozis spolujazdca a bagaz, stlacis gombik a nesuchas podvozok a podobne ficurky.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.