Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3250 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28547
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17003)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11544)

reglér na dynamo - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiureglér na dynamo - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
09.08.2014 22:24

reglér na dynamo

Tomáš Grof - tomas132
 Veteránista 

čaute, nevedel by mi niekto napísať ako pozapájať reglér na dynamo, podla schém na internete mi to nefunguje


10.08.2014 22:11

Re: reglér na dynamo

dudo25
 Turista 

Neviem,ako to lepsie nakreslit,ako je to tu:
www.jawamania.info/Files/tech/17.jpg


28.06.2023 7:30

Re: reglér na dynamo

Marek Krehak - Marek43
 Veteránista 

Čaute, nechcem zakladať novú tému tak to hodím sem.

Ide o to že mám motor z Tatrana na traktorčeku a doteraz tam bol dynamoštartér obídený. Opravil som ho a štartuje perfektne len potrebujem aby mi aj dobíjalo baterku - baterka tam je vlastne len pre štart a iskru, nepotrebujem teda velký výkon. Originál regler na Tatrana je ale problém zohnať tak by som radšej nejakú náhradu, napr som našiel na bazoši z MZ ETZ ale myslím že ten je výkonnejší ako Tatran a na dynamo by TUŠÍM nemal byť výkonnejší regler ako samotné dynamo ale dynamo som nikdy nezapájal preto si radšej nechám poradiť.
Díkyy


28.06.2023 9:22

Re: reglér na dynamo

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Nemal som nikdy MZ, ale tie - novšie , ktoré sa sem vozili nemali dynamo, ale alternátor, takže "tudy cesta nevede"
Len trepnem, že si myslím, že je skôr použiteľný regler za starej škodovky - čo mala dynamo.
Možeš skúsiť ťahať rozumy - kedže ceny tam asi budú prudko veteránske napr. tu :
www.pjmoto.sk/nase-sluzby/opravy-elektrickych-zariadeni...
www.dynamazahradnicek.cz/
alebo kúpiť niečo takéto eshop.aev.cz/aev-0410p


28.06.2023 20:28

Re: reglér na dynamo

Marek Krehak - Marek43
 Veteránista 

Re: tryskac:
Nhoo tak to som ani netušil že mohli mať altík :D
Jasné, ono ceny na eshopoch budú ovšem veteránske len mi ide o to na čo sa zamerať, či sa treba držať toho výkonu atď... Už keď budem vedieť že napr tam môžem použiť regler škody 1000, wartburg a pod. tak sa na ne zamerám a časom nájdem na bazaroch nejaký :D
Aj ten elektronický vyzerá súco. Nevadí teda ak regler bude napr 150W ak to dynamo z Tatrana je myslím 60W ?


28.06.2023 22:56

Re: reglér na dynamo

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Najjednoduchsie je, zohnat povodny regulator.
Ide o to, ze dynamo, na rozdiel od alternatora, musi mat ochranu pred skratom a vyssim prudom, ako je vykon dynama.
U altika, ak sa prekroci maximalny vykon, sa odtrhne magneticky tok a zacne kelsat napatie.
U dynama sa pri vyssom prude zacne nadmerne zohrievat vinutie, komutator atd.
V podstate sa spali to dynamo.
U tatranu a CZ typ prase a pod. boli dynamostartery, kombinovane dynama, ktore zvladali davat v podstate rovnaky vykon, ako je ich prikon pri startovani.
Mechanicke regulatory, maju taku konstrukciu, kedy sa prerusi budenie nielen pridosiahnuti nastaveneho napatia, ale aj pri nadmernom prude.
Je jedno ci je to "jednocievkovy" alebo dvojcievkovy regulator.
Kazdopadne treba zohnat regulator, ktory je vhodny na dany typ dynama.
Existovali aj regulatory elektronicke, bez relatok a aj z nadprudovou ochranou, ale to je dnes uz asi nemozne zohnat(Stare moskvice a pod.) aj tie typy tranzistorov nebudu uz v dobrej kondicii (germaniove tranzostory starnu)
Moja rada je, zozen si regulator mechanicky, dvojcievkovy magneton
napriklad by som sa opytal tuna...
www.magneton.cz/
idealne 12 V na vykon dynama 75W by mal vyhoviet.
Pre dynamostartery existuju aj dnes nahrady regulatorov, ale len v "historickom zapojeni" ktore ma ukostreny plus baterie.
eshop.aev.cz/aev-0410p


28.06.2023 23:39

Re: reglér na dynamo

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ja by som si teda nechcel žrať nervy s elektromechanickým reglerom, neverím, že reálne je možné starý rozhŕkaný regler bez novej planžety a kontaktov dať dokopy.
Na tej stránke čo som spomínal aj aj Merlin sú aj 75,100 či 120W regulátory a treba dať pozor na to či je ukostrený plus či mínus. Však najlepšie je tam asi zavolať - niekde píšu dynamo a pri iných priamo dynamoštartér - to máš na tatrane
inak existuje aj takáto stránka www.skutermanet.sk/produkt/regulator-napatia-elektronic...


30.06.2023 16:55

Re: reglér na dynamo

hlad
 Čoprák 

este jeden detail na doplnenie.
Ta regulacia dynama potrebuje odpor. Stare jawy mali samostatny "odpor" (taky plastovy valcek na ktorom bol namotany drot) upevneny na dyname - potom bol regulator bez tohto rezistora. Novsie mali rezistor zo zadnej strany regulatora.
Netusim ako boli riesene Tatrany


02.07.2023 10:11

Re: reglér na dynamo

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ten odpor bud obsahoval stator dynama, alebo ho obsahuje regulator.
Odpor nemusi byt nutny, tym sa len obmedzuje prud budenia, rele cvaka rychlejsie.
Dolezitejsie je, aby prudove obmedzenie vystupu, bolo plus minus v tolerancii maximalneho vykonu dynama. Pri vysokom vykone, ak prekracuje dlhodobo vykon dynama, hrozi jeho znicenie.


03.07.2023 14:13

Re: reglér na dynamo

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: Merlin00: Tatran nie je Jawa principiálne to síce je to isté.
Rotor je vonkajší nie vnútorný, má axiálny komutátor, odpor osobitne od reglera, obidvoje umiestnené pod deklom pri krku riadenia.
Neviem, no myslím si, že bez budiaceho odporu by sa rýchlo porúčali všetky kontakty, hlavne tie spínacie pre baterku, či?


05.07.2023 10:14

Re: reglér na dynamo

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: tryskac:
Je to mozne, bez merania to je tazko zistit.
V podstate sa jedna o take zdanlivo jednoduche riesenie, ktore je komplikovane dobovou aplikaciou kombinovaneho stareroveho dynama.
Ono znesie aj velke pretazenie, ale..
Regulator je mozne, ze by sa vypalil rychlo ak by nemal odpor-y.
Ale vatsina regulatorov odpory budiace ma v sebe implementovane.
Tie odpory na tom tatrane, boli koli inemu typu regulatoru, umiestnene mimo, pretoze to dynamo malo prilis velky vykon ako dynamo a musel sa ucinne chladit ten odpor, ktory fungoval ako stratovy.

Pozri obrázok

povodna schema, pouzivala regulator, ktory mal zdanlivo dve cievky, ale bol to jednocievkovy regulator zo startovacim rele.
Dynamo malo dva vyvody /iba a kostru/
kto chape zapojenie, vie ze to startocvacie rele sa da nahradit beznym autorele, prepinacim na aspon 60A.
Regulator je vatsi oriesok, da sa pouzit bezny z MZ a dokonca aj polovodicovy, ale..
Vid co som pisal vyssie.
Ten odpor sa da vyrobit a nahradit, hodnota je okolo 10-12 Ohm
Bud sa da vyskladat z odporov 22R 20W, alebo podobnych, alebo navinut na sludovu podlozku.
Pozri obrázok

Avsak v povodnom regulatore v plechovej skrinke, treba odstranit povodny odpor.
, alebo ho vymenit.
A malo by tam vliezt 2 kd tych 22R 20W paralelne.
Lepsie by bolo dat 4ks 47R 20W paralelne, ale to uz pod regulator nevleze zo spodu.
Pozri obrázok
Daju sa pouzit aj specialne, samochladene odpory v puzdre v chladici, ale je to drahe.


Pozri obrázok

Inak v regulatoroch pre dynama, su obvykle tieto odpory v hodnote 4,7R a sluzia na odbudenie pri prechode z 1 na 2 regulacny stupen.
Pri prekroceni prudu vystupu dynama, maju definitivne odbudit stator.

V origo regulatore 3 vyvodovom pre napr. dynamo z vykonom 100W, by odpor 6,8R nemal byt problematicky, ale musi sa urobit z regulatora jeden vyvod, pre startovanie.
Pripoji sa podla schemy ku externemu startovaciemu rele.

ale nieje to ako vybrat z nosa a zjest..



06.07.2023 13:00

Re: reglér na dynamo

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: Merlin00: si spravil riadny rešerš [dobre]
A komu by sa málilo zábavy s elektromechanikou, tak na traktore má využitie aj dorábka spätného chodu štartru aj motora - otec kedysi takto upravoval motory pri stavbe "paroháčov"



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.