Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3727 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28548
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17004)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11544)

Vadi to? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuVadi to? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Problém, Motor.

19.03.2010 16:43

Vadi to?

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona

Vadi to ked minuli majitel jazdil na olovnatom benzine a ja som tam dal bezolovnaty?


19.03.2010 16:45

Re: Vadi to?

nevadi a davaj tam nadalej natural
calkom by ma zaujimalo odkial bral byvaly majitel olovnaty benzin :-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil nerd (19.03.2010 16:47)


19.03.2010 16:47

Re: Vadi to?

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona

no lebo motorka nechce chytit :-} tak som si myslel ze to bude v tom a neuskodi to motoru ? mam tam kvalitnejsi olej Valvoline SynPower 2T a chcem aj kvalitnu sviecku ale neviem aku :-)


19.03.2010 16:53

Re: Vadi to?

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona

no tak oprava s prisadou olova ...... ja som to len tak nazval


19.03.2010 20:59

Re: Vadi to?

dazdo
 Turista 

Ikona

myslis 95x, co predava slovnaft? tam su len aditiva plniace funkciu olova, nie prisady olova


19.03.2010 22:06

Re: Vadi to?

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona

no ok ok ale ci to neuzkodi ked som vymenil modry benzin za zeleny takto to napism :-)


20.03.2010 13:59

Re: Vadi to?

mrtvy
 Motarďák 

Ikona

neuskodi


20.03.2010 15:28

Re: Vadi to?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

neuskodi
Pokial viem, tak olovo sa davalo do starsich motorov koli ventilom. U 2-taktu by to malo byt jedno aky benzin pali.


20.03.2010 16:23

Re: Vadi to?

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona

Dakujem za odpovede :-) uvidime motorka uz frci :-) Tak este raz dakujem


20.03.2010 22:13

Re: Vadi to?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Pokiaľ ja viem NSR je 2T a tomu je to jedno :-)))
Olovnatá prísada je koli klepaniu vetilkov :-D


20.03.2010 23:38

Re: Vadi to?

janoval, do motorov sa nedávalo olovo, a "koli ventilom" už teda vôbec nie >:-) Ale niečo okolo toho na tom bude...

Dnes už to nie je aktuálne, ale predsa:

Prísada tetraetylu olova - Pb(C2H5)4 - sa pridávala do benzínov kvôli zvyšovaniu oktanového čísla, benzíny takto bez detonačného spalovania ("klepania" motora) znášali vyšší stupeň kompresie. Samotný tetraetyl však zapríčinil tvorbu usadenín olova na sviečkach alebo aj v sedle ventilov, preto neskôr ďalšími prímesmi sa muselo olovo viazať chemicky vo forme akejsi "pary". Takto palivo s "olovom" získalo dokonca výhodnú vlastnosť zjemnenia chodu mechanizmov, využili sa "mazacie" schopnosti olova.

Táto prísada však bola mimoriadne jedovatá, výfukové plyny samozrejme tiež, jednoducho sa to dávno zakázalo a asi sa už vo svete nepoužíva vôbec - ničí to napr. katalizátory.
StuntBiker, ak "minuli majitel" jazdil na olovnatý benzín, tak to asi vyrábal-miešal doma sám >:-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil papiboy (20.03.2010 23:48)


21.03.2010 9:28

Re: Vadi to?

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona

papiboy :D :D ja som sa hore opravil ze z prisadou olova sak ja viem ze olovnaty uz nieje ale nechcelo sa mi vypisovat ze s prisadou :D


21.03.2010 9:45

Re: Vadi to?

robiker
 Kávičkár 

Ikona

Podľa mojich vedomostí zložku olovnatej prísady a potom jej náhrady pridávali kvôli sedlám ventilov u starších typov motorov, ktoré mali tendenciu sa zaklepať, resp. vyklepať až do netesnnosti, prípadne aj takého poškodenia, že sa krúžok uvoľnil. Zložky olova v benzíne plnili akúsi mazaciu funkciu, preto neskôr bolo toto treba nahradiť inou prísadou do benzínu, inak by sa časom a pravidelným používaním motor odpísal skrz sediel ventilov. Bolo to spôsobené materiálom sediel ventilov, ale dnešné motory už tento jav vhodnejším materiálom, jeho úpravou a pevnejšími presahmi lisovania sediel. Krátkodobe sa ale použitím bezolovnatého benzínu motoru nestalo nič mimoriadne.


21.03.2010 9:51

Re: Vadi to?

StuntBiker, nemáš čo sa opravovať, s formuláciou olovnatý-bezolovnatý nie je žiadny problém. Podľa mňa ani nerd ti nevyčítal toto pomenovanie, jednoducho poukázal na to, že ani pôvodný majiteľ olovnatý benzín už dávno nemohol nikde kúpiť - a preto som aj ja pridal, že si to musel asi sám vyrobiť ;-)
Určitú náhradu pre staršie motory tvorili benzíny označované na pumpách čiernym nápisom UNI, ale ani tie neobsahovali žiadne olovo. Možno pôvodný majiteľ tvojej mašiny myslel na ten UNI...


21.03.2010 12:19

Re: Vadi to?

mrtvy
 Motarďák 

Ikona

robiker: mas dobre vedomosti [dobre]


21.03.2010 14:31

Re: Vadi to?

Nechcem rýpať, mám ale otázky:

- Prečo neklepali staré motory a neničili sa ich ventily cez 30-40 rokov, až kým sa nezačal prekračovať kompresný pomer 1:8 - 1:8,5 ? Materiály boli aké boli, nepridávalo sa pritom žiadne olovo, veď to priniesli až výskumy veľkých rafinérií neskôr... Keď konštruktéri požadovali benzínové palivo vyhovujúce aj pre kompresné pomery 1:9,5 - 1:10,5 a viac...

- Prečo do paliva pre závodné dvojtakty (s vysokou kompresiou) pridávali tetraetyl olova? Veď nemali žiadne ventily a mazali sa zmesou oleja a benzínu...

- Aké ventily nám klepali kedysi v "tunovanom" Mustangu, keď sme tankovali Normál 80 - a prestali klepať, keď sme tankovali 95-ku?

Z "dejín motorkárčenia" na slovenskom vidieku:
O benzínoch načierno kupovaných od "dočasných Rusov" radšej len krátko, ale predsa. Klepalo to, až kým sa pionier nezadrel... :-D Nechcem byť moc vedecký, ale ruský benzín "klepal" z dôvodu značného obsahu normálneho heptanu pri súčasnej absencii adekvátneho množstva izooktanu (=nízke oktanové číslo), čo je výsledkom menej kvalitného spracovania benzínu a zapríčiňuje klepanie aj u motorov s nižšou kompresiou. Prísadami sa to dalo odstrániť, vycucali sme to dostupnej z literatúry pred dvesto rokmi, lebo sme potrebovali zohnať veľa benzínu a lacno. Zabezpečovala to jedine "ármija". Veď na normálnej pumpe chceli za liter až nekrešťanských 2,40 Kčs, neskôr (hrôza!) až vyše 4 Kčs ! >:-) Od Rusov za dva litre vína (od deda, Brrrrr >:-) ) sme mali 20 litrov aj s bandaskou. Aj socializmus mal svoje výhody :-D :-D :-D

+1 otázka: Prečo neklepú a neničia sa ventily v štvortaktných motoroch jazdiacich na metylalkohol - napriek tomu, že tam nie sú v palive ani stopy olova? (Plochá dráha, závodné člny, atď.)


21.03.2010 14:54

Re: Vadi to?

robiker
 Kávičkár 

Ikona

papiboy,ja nie som chemik ale olovo má pramálo spoločné s oktánovým číslom a detonačným spaľovaním. Myslím, že tie stopy olova boli obsiahnuté v starom benzíne už pri jeho rafinovaní. Ale ten benzín mohol mať 80 aj 98 oktánov. A ten oktánový rozdiel je presne cítiť vo vysokokompresných motoroch, teda nad 1:8,5. Pri tých sa vyžaduje benzín s vyšším oktánovým číslom, práve kvôli detonáciám, čiže predčasnému samozápalu zmesi vo valci pri kompresii a dokonalejšiemu spáleniu všetkých jeho zložiek, pretože práve tie vyššie tlaky dovoľujú citlivejšie riadiť pomer benzínu a vzduchu, tj exhaláty, úspornosť...a to bez ohľadu na prítomnosť olova alebo jeho náhrady. No je možné a pripúšťam, že náhrada olova tento proces spaľovania upravuje v prospech antidetonancie. V tom máš ale pravdu, že to všetko zapríčiňuje proces spaľovania a presne ten nekvalitný benzín zapríčiňoval klopkanie z dôvodu nekvalitného a nerovnomerného zapálenia a horenia- expanzie zmesi.
A prečo metylalkohol? Vyššie oktánové číslo a vyšší energetický potenciál =možnosť vyšších kompresných tlakov+ úprava zapaľovania, prípravy zmesi, výfukovej sústavy motora samozrejme prihodí pekných zopár koníkov, čo je hlavným kritériom súťažných spaľovacích motorov, nehľadiac na spotrebu a náklady na palivo.


21.03.2010 15:15

Re: Vadi to?

HD1200
 Turista 

Ikona

robiker: Je to presne ako píše papiboy. na zvýšenie oktánového čísla. 8-)


21.03.2010 15:37

Re: Vadi to?

robiker, čo som pridal včera o 23:38 o tetraetylu olova, ani slovo som z toho nevymyslel. Nie sú to moje myšlienky, ani výskumy. Napriek tomu, že som sa s tým detailnejšie zaoberal dosť dávno, viem presne uviesť niektoré zdroje (knihy) aj dnes. Nejedná sa o žiadne "stopy olova" ale o dlhé desaťročia trvajúce výskumy nadnárodných spoločností prinášajúce aj škandály a rôzne zákazy určitých palivových zmesí používaných hlavne pri závodoch. Mimoriadne prísne sa sleduje obsah určitých zložiek aj dnes, aj keď konkrétne zloženie je furt tajomstvom výrobcov.
Alkoholy - tu súhlasím s tebou na 100%, pridám ešte, že sa bez problémov dosahuje kompr. pomer okolo 1:16, motor neklepe, navyše metylalkohol má molekulárne viazaný kyslík, preto je možné miešavací pomer naštelovať až na 1:6,4. Oproti benzínu žere mašina cca 2x viac, ale väčší pomer paliva znamená viac energie (väčší výkon)


21.03.2010 16:09

Re: Vadi to?

robiker
 Kávičkár 

Ikona

papiboy, ok, ja som napísal len to čo sa na mňa rokmi "nalepilo", nikdy som problematiku neštudoval ani nevyhľadával. Všade sa písalo v spojitosti s bezolovnatým benzínom o netvrdených sedlách pri starších motoroch a ich ich poškodení. Teraz som sa ale zase niečo priučil, holt, človek sa učí do smrti ;-)


21.03.2010 16:53

Re: Vadi to?

gixerak
 Kávičkár 

Ikona

No pokiaľ viem (a nie je to môj výmysel) tak olovené prísady boli kvôli sedlám ventilov.
Krátko po prevrate si otec do škodovky dal splynovač o onedlho mu klepali ventili kvôli absencii "olovených" prísad.
Hlavy dnešných automobilov sú trochu iné, ale aj tak potrebujú tlmiacu zmes, ktorá sa pri výrobe pridáva do benzínu vo forme rôznych éterov a alkoholov.
Kedže do natural benzínu ide značné množstvo alkoholu, existujú špekulácie, že olovnatý benzín bol len lobizmus zo strany ropných gigantov aby predali čo najviac benzínu bez alkoholu, aby sa im nezmenšovali zisky.
Natural (len sa tak vtedy nevolal) sa vyrábal dávno pred olovnatým benzínom, ale postupne ho vytlačil olovnatý s veľkým percentom ropného benzínu.
Keď už boli dokázané účinky olova na nervovú sústavu (olovo narúša nervovú sústavu a spôsobuje demenciu), tak tú "hnusobu" zakázali vyrábať.
Na otravu olovom trpeli hlavne zamestnanci továrni na výrobu benzínu.
Štatisticky je dokázané, že v rokoch, kedy sa používal olovnatý benzín sa rodilo viac detí s menším IQ.



21.03.2010 17:45

Re: Vadi to?

josi
 Kávičkár 

Ikona

Zda sa, ze kazdy ma svoju pravdu. Tetraetyl olova sa skutocne pridaval kvoli zvyseniu oktanoveho cisla. Zaroven vsak chranil liatinove hlavy proti zaklepavaniu ventilov (vsak naco by robili po skonceni vyroby UNI?). Zaklepavanie sediel vsak nema nic spolocne s klepanim ventilov a uz vobec nic s detonacnym spalovanim - aj ked to mnohi pletu dokopy. Papiboy: rusky benzin si mal kupovat modry, nie cerveny. A pochybujem, ze by mu chybal izooktan. Zmes izooktanu a heptanu sa pouziva len ako palivo v skusobnom motore pri zistovani oktanoveho cisla. Mozem sa aj mylit, lebo som sa narodil ked sa pouzival olovnaty benzin a roky som na nom jazdil, co ako spravne poznamenal gixerak zanechalo prislusne nasledky.


21.03.2010 18:28

Re: Vadi to?

josi - ani ja nie som chemik >:-) a možno som niektoré veci tiež svojho času nesprávne pochopil.
StuntBiker už dávno dostal na svoju otázku odpoveď.
O zložitej porovnávacej skúške (izooptan-heptan) pomocou skúšobných motorov (Waukesh ;-) ) so zmeniteľným kompresným pomerom som tiež čosi niekedy dávno prečítal, o moc viac o tom nevedel ani súdruh učiteľ z gympla >:-)
O problémoch Škodoviek v súvislosti s bezolovnatým benzínom viem svoje :-D - veď sme mali Š 110 LS, motor ako 110 R , predpísaný benzín Super (=95 okt.), kompresný pomer 9,5 - a olova v benzíne ako v zberných surovinách... :-D :-D :-D
Keď sa prešlo na "Natural", bolo to KO pre nášho už aj tak zastaralého miláčika, nepomohlo ani UNI, prišlo pre nás už neskoro.


21.03.2010 18:48

Re: Vadi to?

dduuro
 Bahniak 

..ja ja ja a jenom ja ..pocul že je lepsie kupit do 2T "prisadu olova" kedy sa vlastne benal menil nechcem si dodrbat moto a do benalu sa nevyznam akurat namiest olej a to je vsetko tak ako strapnim sa na pumpe ak budem nieco take pytat ..prosim dik


21.03.2010 19:06

Re: Vadi to?

dduuro, "prísadu olova" nikde nekúpiš, stačí dobrý 2T olej.


21.03.2010 19:16

Re: Vadi to?

dduuro
 Bahniak 

papiboy kamaratov oco niečo kupoval "prisadu" do benalu pre 2T ..ja pouzivam olej od husqvarny oznacenie XP

Upravené 1 krát. Naposledy upravil dduuro (21.03.2010 19:16)


21.03.2010 19:58

Re: Vadi to?

dduuro, veď najrôznejších prísad je na trhu habadej, len s obsahom olova by boli dnes asi nelegálne. Oktanové číslo by sa dalo zvýšiť prísadmi na báze liehu, benzolu, atď. (ale načo zvyšovať?) - teda žiadne olovo - mazacie schopnosti paliva dvojtaktov (alebo mot. oleja do štvortaktov) zas zlepšuje milión druhov prísad, tvrdí to teda pod prísahou kopec najrôznejších výrobcov. Časť znich má možno aj pravdu... >:-) - nie všetky testy to však povrdzujú ;-)
Či už mažeš čerpadlom alebo zmesou, kvalitný 2T olej pre sériové motorky podľa mňa určite vždy postačuje.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.