Anketa:
75 motocyklových rokov - Diskusné fórum - Len Tak
Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...
Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk
Pridaj novú diskusiu75 motocyklových rokov - Diskusné fórum - Len Tak
Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok75 motocyklových rokov
V júli 1947 sa v Povážských strojarňach začala seriová výroba prvého slovenskeho motocykla MANET M90, ktorý položil základ dlhej a úspešnej tradicii produkcie jednostopových motorových vozidiel. |
Re: 75 motocyklových rokov
Chlapi ked uz sa spomenul manet. Ktory model cssr skutrov bol povazovany za najlepsi? tatran 125, ci? Upravené 1 krát. Naposledy upravil salem79 (23.07.2022 19:02) |
Re: 75 motocyklových rokov
Čezeta 175 ccm - v Česku prezývaná "prase" ... podľa mňa. |
Re: 75 motocyklových rokov
číza 175. |
Re: 75 motocyklových rokov
Za mňa Tatran 125. |
Re: 75 motocyklových rokov
Po zrušení výroby automobilov (1936) hľadala brnianska Zbrojovka náhradný civilný program. Uvažovalo sa s „motokolom“, malým motocyklom vychádzajúcim z tradície výroby bicyklov. Konštrukciou bol poverený Ing. Josef Ullman, ktorý dokončil prvý prototyp „Z 2“ v roku 1939. Išlo však už o skutočný malý motocykel s motorom s objemom 98 cm3. Ďalšie práce prerušila okupácia, Ing. Ullman však na projekte tajne pokračoval, takže v roku 1945 už bola pripravená výroba zdokonalenej verzie. V roku 1946 vzniklo 10 prototypov, ktoré úspešne absolvovali skúšky a tak bol motocykel zaradený do objemového radu čs. motocyklov. V tom istom roku padlo aj rozhodnutie o jeho výrobe v pobočnom závode Zbrojovky v Považskej Bystrici (neskôr Považské strojárne). Rozbeh výroby zabezpečoval Ing. Ullman so spolupracovníkmi, pričom došlo k ďalším vylepšeniam ako aj k redukcii objemu na 93 cm3 (Ø 32 × 58 mm). Sériová výroba motocykla s označením MANET 90 (podľa vrchu Manín) sa rozbehla v roku 1947, išlo teda o vôbec prvý čs. povojnový motocykel Upravené 1 krát. Naposledy upravil Jeff (23.07.2022 21:35) |
Re: 75 motocyklových rokov
Re: Jeff: |
Re: 75 motocyklových rokov
a čo toto : „Všetko bolo inakšie. Ullman zohnal starý rám z Ogara, a ja (Zdeno Nagy) som zohnal starý dvojpiestový Puch. To bolo všetko, čo sme mali na začiatku vzniku prvého Maneta. Boli sme mladí chlapci a odkopírovali sme, čo sa dalo.“ |
Re: 75 motocyklových rokov
Re: tryskac: |
Re: 75 motocyklových rokov
Re: hruso25: súhlasím, len doplním, bol to "podnik" v rámci RVHP, ako tretí výrobca mali byť rumuni, tí aj nejakú dobu vyrábali predné nápravy, potom už boli z Vlkanovej. |