Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2727 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28549
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17004)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11545)

Co by měl každý řidič vědět o motorkářich - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuCo by měl každý řidič vědět o motorkářich - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
08.04.2012 10:40

Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

wolfpack
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

V kazdej autoskole by mal byt tento clanok

Motorek jezdí stále víc a sedlají je méně zkušení řidiči. Pochopte úskalí jízdy na motorce a usnadněte tak život motorkářům – i sobě!

Motorkáři, ačkoli se nám některá média leckdy snaží vsugerovat obraz jiný, jsou úplně normální lidé a běžní účastníci silničního provozu.

Po našich silnicích se nyní pohybuje nejvíce motorkářů v historii, v současné době je v České republice registrován skoro milion motocyklů. Česko se také stává oblíbenou destinací motorkářů ze zahraničí. Vzájemné soužití tedy není volbou, ale nutností. Mezi řidiči zejména osobních aut nicméně přetrvává vůči motocyklistům celá řada předsudků, chybných představ nebo jen nepochopení specifik jízdy na jednostopém stroji.

Snažte se motorkáře chápat a nalezněte v provozu „společnou řeč“. Oni nechtějí škodit vám, tak neškoďte vy jim.

Následující tipy se poučenému čtenáři mohou zdát triviální, ale ze svého okolí dobře víme, že mnoho řidičů o nich nemá ani tušení. Doufáme, že jejich přečtení vám pomůže lépe porozumět chování motorkářů v provozu a třeba i přispěje k odvrácení nešťastné události. Koneckonců, nehody motocyklů končívají daleko častěji tragicky – a v rozporu s rozšířenou představou je řada z nich zaviněna nepozornými řidiči osobních aut!

Motorkáři jezdí pro radost, ne z povinnosti
Naprostá většina motorkářů nejezdí po silnici proto, že musí, ale protože chce. Proto se nedivte, že si dopřávají častěji přísun akcelerace a rychlosti, nebo se naopak loudají předpisovým tempem i po rovné státní silnici. „Motorkáři si chtějí jízdu užít, ne se jen rychle dopravit do cíle. Pokud máte v garáži nějaké auto pro radost, třeba kabriolet, se kterým jezdíte jednou za čtrnáct dní, víte, o čem je řeč,“ chápe počínání motorkářů zarytý autař Honza Koubek.

Motorkář je vždy rychlejší, nesnažte se s ním závodit
Prakticky za všech okolností je motorka rychlejší než auto. Vždyť má často větší výkon než běžný osobní automobil a hmotnost kolem 300 kg i s jezdcem. S výkonem nějakých 100 koní, které máte třeba ve svém Focusu 1.6, tak motocykl akceleruje podobně jako Ferrari. „Baví mě potřeba některých řidičů s načipovaným passatem neustále motorkářům dokazovat, jak jim to jede,“ říká redaktor Jirka Červenka, kterého vedle aut baví hlavně motorky. „Tím, že budete přidávat plyn, když se vás snaží motorka předjet, zaprvé porušujete zákon a zadruhé ohrožujete motorkáře, kterému tak předjíždění trvá dále,“ doplňuje JUDr. Tomáš Beran, odborník redakce na právní problematiku.

Motorka nebrzdí tak dobře jako auto
Na suché rovné silnici je sice brzdná dráha motocyklu podobná obyčejnému autu, ale zpravidla nikdy nezastaví motorka kvůli menší ploše dotyku pneumatik se silnicí tak dobře jako auto. Styčná plocha pneumatik motocyklu je přibližně čtvrtinová proti autu a protože plno motorkářů brzdit neumí (ze strachu z pádu nedokáží využít potenciál brzd na 100 %), z rychlosti 100 km/h potřebují k zastavení i přes 50 metrů – na rozdíl od nějakých 40 metrů v případě osobního auta.

Motorka není vidět
Může za to zavedení celodenního svícení. Dříve jste motorku viděli snadno, dnes se ale v záplavě světel a módních LED diod snadno ztratí. Proto se motorkářům nedivte, že často svítí dálkovými světly. Druhá věc je, že si tím paradoxně spíše škodí, protože dálkové světlo je sice vidět lépe, ale hůře se pak odhaduje rychlost a vzdálenost přijíždějícího motocyklu. Také počítejte s tím, že motorka se přibližuje rychleji, než si myslíte, zejména na křižovatkách mimo obec. „Mimo město na silnicích druhé třídy, kde bývá vcelku malý provoz, ale také spoustu odboček na vedlejší silnice, zpravidla nezkušení a starší řidiči ignorují přednost v jízdě a najedou ihned do silnice, aniž by pořádně zkontrolovali dění na hlavní,“ stěžuje si na počínání některých účastníků provozu Roman Veselý, šéfredaktor serveru Zkouknito.cz.

Motorka se vejde všude, udělejte jí místo
Hlavně ve městech má motorka tu výhodu, že se může proplétat kolonami. A většina motorkářů toho využívá. Proto je zbytečné motorkářům ztěžovat jízdu tím, že jim uzavřete cestu. Je ale chvályhodné, že poslední dobou se lidé naučili hlavně ve větších městech motorky a skútry dopředu pouštět. „Jestli vás štve, že se motorkář v koloně dostane až dopředu, kupte si také motorku,“ říká dále Roman.

Motorka nevypne sama blinkr
Sice jsou na trhu motocykly, které umí blinkr vypínat automaticky, ale většina to nedělá. A motorkáři se často zapomenou, protože třeba na přímém slunci nevidí, že jim na palubce bliká kontrolka. Raději tedy počítejte s tím, že motorka pojede dál rovně, protože když si motorkář před křižovatkou uvědomí, že blinkr nevypnul, bude vás o chystané změně směru informovat signálem rukou.

Motorka zpomaluje i bez rozsvícení brzdového světla
Motorka díky velkému brzdnému momentu motoru dokáže zejména z vysokých rychlostí na dálnici účinně zpomalovat i bez použití brzd. Platí to zejména o velkoobjemových dvouválcích. Motorkáři často zpomalují tak, že jen podřazují dolů. Snažte se proto nefixovat pohled na zadní svítilnu motocyklu a spíše sledujte, co se děje vpředu.

Motorkář nevidí v zrcátkách všechno
Konstrukce zrcátek na některých motocyklech není zrovna šťastná a řidič, zejména většího vzrůstu, v nich někdy vidí jen svá ramena. Ke kontrole situace za sebou se tak často motorkář musí otočit. Pokud se tedy chystá předjet auto před sebou a vykukuje před něj, počítejte s tím, že možná vůbec neví, co se děje za ním.

Přemýšlejte o motorce jako o člověku, ne o stroji
Motorkář kolem sebe nemá deformační ochranné zóny a airbagy jako vy v autě. Proto se snažte o blížící se motorce přemýšlet jako o člověku. Motorku ze 100 km/h na deseti metrech prostě nikdo nezastaví, leda vaše boční dveře...


08.04.2012 10:44

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

sHARk1
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

[dobre]


08.04.2012 11:08

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

arny206
 Kávičkár 

Ikona

pekne zhrnuté [dobre]


08.04.2012 11:14

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

majkl46
 Kávičkár 



Perfektní,jenom na tomto portálu se to míjí účinkem.... [dobre] [dobre] [dobre]


08.04.2012 12:07

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

side
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Pekne zhrnuté. [dobre] Ja by som každému plechovkárovi nariadil aspoň jednu sezónu ako ladvinka. :-)))


08.04.2012 12:11

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

TOMAJKO
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

mali by to davat ako povinne citanie v autoskolach doplene tiez o videa z nehod [dobre]


08.04.2012 12:44

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

Malek
 Kávičkár 

Ikona

[dobre]


08.04.2012 14:22

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

sirenka
 Čoprák 

Ikona

Musím súhlasiť s Majklom, na tomto mieste je tento článok (inak skutočne skvelý [dobre] ) nosením dreva do lesa. Keby niekto poznal spôsob, ako ho aspoň 2-3x za sezónu pretlačiť ako príspevok v hlavných správach najsledovanejších TV staníc, bolo by to oveľa efektívnejšie.

A mimochodom, bolo by zdvorilé uviesť zdroj textu ;-)
www.autoweb.cz/co-by-mel-kazdy-ridic-vedet-o-motorkaric...


08.04.2012 15:22

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

wolfpack
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

sirenka:

za 1. ak som si precital clanok tu, tak uz nebudem vyhladavat zdroj textu, aby som si znova precital ten isty clanok. :-D :-D :-D

za 2. clanok sa stotoznuje s mojim nazorom a preto som skopiroval svoj nazor. Nie som redakcia ani ziadna spolocnost, takze zdroj nemusim uvadzat.

za 3. dakujem za tvoju iniciativu, koho bude zaujimat zdroj mojich nazorov odkazem na teba. ;-)


08.04.2012 15:36

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

sirenka
 Čoprák 

Ikona

S článkom samotným sa na sto percent stotožňujem aj ja. [dobre] Na MR sa asi ťažko nájde niekto, kto by k nemu mal väčšie výhrady ;-)
Určite ti nevyčítam, že si to sem postol, takéto texty sa vždy dobre čítajú. Len si myslím, že ak text nie je z mojej hlavy & klávesnice, patrí sa uviesť aj link, i keď sa už vyskytol v inej diskusii. To je však môj názor a s ním súhlasiť nemusiš :-) Nemám v úmysle rozpútavať vášne.


08.04.2012 15:43

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

dobrý článok, ale nech si ho prečítajú hlavne motorkári z toho dôvodu, že keď si to preložia do svojej reči, tak vidia, že autá sa k nim v drvivej väčšine nechovajú zákerne s úmyslom uškodiť, ale je to veľa razy z neznalosti a motorkári im to neuľahčujú [dobre]


08.04.2012 17:19

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

jorgo
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

Prvá veta a hneď pravda [dobre]


08.04.2012 18:19

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

vladin
 Turista 

Ikona

[dobre]


08.04.2012 18:37

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

scooter68
 Kávičkár 

Ikona

No,je to super článok,ale najlepšie by bolo to povešat na rozličné autičkárske fora,každa autoznačka už nejaké diskusné forum má...


10.04.2012 22:18

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

tomino919
 Jogurťák 

Ikona

Super článok na 100% sa s ním stotožňujem. [dobre] Najmä bod "Motorkář je vždy rychlejší, nesnažte se s ním závodit" Ja mám tento problém pri každej mojej jazde.Najmä páni na veľkých nemeckých autách s 8 a viacej valcami pod kapotou,ktorý nevedia pochopiť že 1000RR keď chce tak akceleruje 0-200 asi za 7 sekúnd a za ďaľšich 20 sekún ide cez 300km/h.


10.04.2012 23:05

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

wolfpack
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

tomino919: presne tak, mna uz na semafore neprekvapi, ze vzdy sa najde nejaky blbec, ktory potrebuje so mnou zavodit.

... a odkedy ma doma caka manzelka s dcerou, tak sa uz ani nenecham vyprovokovat...


11.04.2012 8:31

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

Rorschach
 Kávičkár 

Ikona

Fajn článok Viliame [dobre]
Kopírujem a idem šíriť virálne emailom ;-)


11.04.2012 8:32

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

radioaktiv
 Geriatrik 

Ikona

já taky-tak!
Už aj spamujem mail :-D


11.04.2012 11:47

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) super, stručné, výstižné, presné [dobre] šírme všetkými možnými aj "nemožnými" spôsobmi, aby sa to dostalo tam kam má a aby mali tie jednoduché zhrnutia čo najširší záber ! ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil wawa (11.04.2012 11:47)


12.04.2012 16:33

Re: Co by měl každý řidič vědět o motorkářich

wolfpack
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

hlavne to treba kopirovat na autickarske fora a web stranky.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.