...alebo mentalne zamyslenie z knihy "Dokonala jizda na motocyklu".
Zda sa mi to natolko genialne, ze vas o to nemozem ochudobnit
Pojdte, provedeme si jeden myslenkovy experiment: Jste clenem vyboru, ktery ma za ukol hledat nove produkty v ramci velkeho podnikatelskeho zameru. Do dneska na svete existovaly pouze automobily, nebyli zadni cykliste a motocykliste. Najednou se objevi vynalezce, ktery vam predstavi skalu znacek a modelu podivuhodneho jednostopeho vozidla, jehoz podstatou je styrvalcovy motor a dve kola. Jak se na to bedete tvarit:
- zdvihovy objem motoru: maly vuz do mesta
- vykon motoru: vuz stredni tridy
- rychlost: sportovni vuz
- zrychleni: zavodni vuz
- hmotnost: 3/4 tuny
Timto jsme popsali moderni tisickubikovy motocykl. Pravdepodobne tento vymysl okamzite zapudite a napul zhnuseni, napul pobaveni nad blahovosti toho vynalezce - do protokolu, ve kterem chcete predstavenstvu osvetlit duvody sveho zamitnuti, napisete zhruba toto:
"... pomateny je zejmena neskutecne velky pocet ovladacich prvku, ktere ridic musi ovladat rukama, nohama a kdovi cim vsim jeste, a to navic temer vsechy soucasne, nehlede na to, ze podle navodu od vynalezce musi behem jizdy obema rukama nepretrzite svirat tzv. riditka. Pritom na riditkach jsou umisteny ovladace nejmene tuctu funkci, jako, namatkou, zapalovani, starter, klakson, svetna houkacka, smerova svetla, tlumene svetlo, atd. Samotna riditka slouzi k urcovani smeru jizdy a ridic jimi musi neustale manipulovat, aby udrzel rovnovahu, a to i na rovne vozovce, pri pomale jizde zejmena. Mimoto musi k udrzeni rovnovahy casto nebo neustale pouzivat dalsich minimalne pet ovladacich prvku. Samotna leva noha, napriklad, ktera provadi razeni rychlstnich stupnu, musi ovladat prepinaci paku se sedmi polohami (sest rychlosti, jeden neutral).
Takove hmaty lze provadet pouze v automobilu, kde se ridic nemusi soustredit na udrzeni rovnovahy.
Hlavni duvod odmitnuti vidi komise v zakladni a systemove nestabilite tzv. motocyklu, ktera je dana jeho jednostopym usporadanim. Behem diskuze o fyzikalnich zakonitostech byly peclive probirany a zkoumany vsechny pusobici a vznikajici sily. Pritom vyslo najevo, ze predevsim setrvacne sily vznikajici rotaci kol (kroutici moment a precese), ktere jsou jednim z mnhoha aspektu neustale resenych pri vyvoji a zlepsovani, mohou mit (za urcitych pdominek a ciste teoreticky) pri vyssich rychloste na jedouci stroj stabilizujici vliv. Pri nizkych rychlostech - jakymi se casto setkavame v hustem provozu - je z fyzikalniho hlediska mozne lehkymi vlnovkami udrzovat rovnovahu stroje, aniz by se ridic musel oprit nohou o zem. Aby to vsechno zvladl, musi ridic obvykle podstoupit temer artisticky zdlohavy a riskantni vycvik. Pri jizde v zatacce se naroky na ovladani stroje neumerne stupnuji, protoze ridic musi podle okamzite rychsti jizdy a a podle polomeru zatacky udrzovat vzdy a na chlup presne spravny naklon cele soustavy clovek-stroj.
Za cely vybor mohu tlumocit jednohlasny nesouhlas, nehlede na to, ze k odmitavemu stanovisku dospelo nezavisle na nas i marketigove oddeleni."
|