Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1936 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26214
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15837)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10377)

Na Pezinskej Babe cez víkend podujatie v Supermoto - Diskusné fórum - Diskusie k Článkom

Tu nájdete všetky reakcie návštevníkov Motoride.sk na jednotlivé články...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuNa Pezinskej Babe cez víkend podujatie v Supermoto - Diskusné fórum - Diskusie k Článkom

Diskusia k článku: Na Pezinskej Babe cez víkend podujatie v Supermoto

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
17.05.2007 20:58

Na Pezinskej Babe cez víkend podujatie v Supermoto

gilbert
 Veteránista 

Ikona

Medzinárodné majstrovstvá Slovenska v SUPERMOTE pezinská Baba alebo počasie neprialo práve nám.

Preteky, ktoré majú stúpajúcu popularitu v celosvetovom merítku, a to preteky motocyklov v disciplíne Supermoto, neobišli ani malokarpatský región. Tento je známy usporadúvaním pretekov automobilov do vrchu na pezinskej BABE a samozrejme pretekov motocyklových ako aj automobilových deduškov v jazde pravidelnosti. V už zabehnutom stereotype sa objavila prvá lastovička v podobe pretekov motocyklov na zmiešanom povrchu. Náradie k tomuto novému motoristickému odvetviu sú motocykle, ktoré siluetou pripomínajú motocrossové špeciály s kolesami z cestných motocyklov. Čo sa týka histórie, korene môžeme hľadať vo Francúzku. Pri spoločnom stretnutí tých najlepších špecialistov na motocross, enduro a cestné preteky sa títo nevedeli dohodnúť na tom, ktorí sú lepší motocyklisti. Po siahlodlhých debatách a presvedčovaní sa navzájom o svojich kvalitách skrsla myšlienka overiť si to v spoločnom závode. Aby každý si prišiel na svoje trať mala pasáže s asfaltovým povrchom, pasáže s hlinitým povrchom a samozrejme pre atraktívnosť aj nejaký malý preskok cez malý horizont. To boli črty trate, čo sa týka náradia boli pod tlakom motocrossárov a enduristov zvolené terénne motocykle. Na zásah cestárov mali ale rozmery kolies priemer 17 palcov a boli obuté v cestných pneumatikách. Víťaz získal titul SUPERMOTOCYKLISTA a na svete bola nová disciplína SUPERMOTTARD. Jazdcom sa tento šport tak zapáčil, že na ďalšiu sezónu už boli prví špecialisti na túto disciplínu. Atraktivita u divákov bola umocňovaná tým, že sa nemuseli naháňať po tratiach a hľadať si najvhodnejšiu pozíciu, nemuseli sa predierať terénnymi nerovnosťami alebo hľadať miesto s nadhľadom, ale mali celú trať ako na dlani trebárs aj z blízkosti občerstvenia. Je to najmladšia disciplína a pre svoju atraktívnosť aj veľmi obľúbená. Po vzore v susedných Čechách má aj Slovensko svoj vlastný šampionát. Celkom prvé preteky Supermoto bol vlastne český šampionát s jedným pretekom v Bratislave pred niekoľkými rokmi. Samozrejme prví odvážlivci si začali začiatkom 90-tych rokov stavať svoje motocykle z veľkých cestovných endúr a vytvorili podľa vlastnej klasifikácie triedu FUN BIKE. Práve na trati na pezinskú Babu si robili svoje súkromné preteky spolu s priaznivcami superšportov. Podotýkam, že to bolo zrejme každú nedeľu v motocyklistickej sezóne a bolo to k veľkej nemilosti šoférov civilných áut a samozrejme policajtov. Za plnej cestnej premávky ma s rodinou tak vystrašili, že som dlhodobo zanevrel na nedeľné výlety autom cez Babu. Dôvodom bol strach o rodinu, pretože pri zjazde smerom na Pezinok vám motocyklista prefrnkol popred čelné sklo skoro každých 20 metrov. Z každej, z vašej pozície, pravej či ľavej zákruty sa v protismere pred vašim autom vynorili motocykle, ktoré sa dokonca navzájom vo vracákoch ešte predbiehali. Vlastne vodiči ostatných vozidiel boli terorizovaní motorkármi. Je na škodu všetkých motocyklistov, že sa to vlastne deje stále aj napriek viacerým úmrtiam jazdcov na motocykloch. Príkladom je aj ostatný prípad na začiatku tejto sezóny, kedy motocyklista skončil bez hlavy. Toto už totiž nesúvisí so zdravým, ale slabomyselným, či mentálne postihnutým rozumom. Každý sme ale nejakí, no tieň nezmyselnosti padá na všetkých. Aby som sa vrátil k samotnému podujatiu, tak práve k tomuto nebolo počasie priaznivo naklonené. Veteránisti pod Babou mali super počasie, či už pred dvoma týždňami pri výmennej akcii, kde si navzájom vymenili chýbajúce komponenty na svojich miláčikov, alebo pri Veľkej Cene Veteránov do Vrchu (tiež pod Babou) pred týždňom 28.4.2002, kde si dali navzájom do tela. Pekné počasie panovalo aj deň pred pretekmi Supemoto. No v deň pretekov 5.5. 2002 sa ale roztrhali mračná, ktoré sem importoval vietor a pršalo a pršaloóó. Dostal som sa tam až na štvrý pokus. Najprv mi prestalo hneď za hranicami obce ísť auto. Zadrel som ho, lebo sa uvolnil kábel od čidla oleja(Š105). V druhom pokuse prasklo tesnenie pod hlavou valca(Babetta 210). Tretí pokus bol obdobný, dostal som na bicykli defekt (veterán Torpédo Express 50-te roky). Posledný pokus bol úspešný a to stopovanie na výpadovke na konci obce. Bola to pre mňa tiež spomienka na motocyklové zrazy, ktoré som s ambíciami a na bicykli absolvoval a vždy som premokol. Povedal som si, že tradícia pokračuje a spomienky sa opäť oživujú a dostávajú opäť rovnaký rozmer.
Prvé oboznámenia s traťou, ktorá mala zhruba 1000 metrov, šírku 5 metrov s 28 zákrutami a približne s 20-timi % šotoliny absolvovali jazdci už v sobotu a plánovali aj v nedeľu. Podmienky sa ale cez noc zmenili a aj celý program sa musel časovo posunúť. Na štart sa postavilo v triedach Hobby + KTM Cup, skútre + deti a OPEN spolu 32 jazdcov. Najpočetnejšia bola trieda HOBBY+KTM, ktorú mimo slovenských jazdcov jazdili aj traja Rakúšania. Najmenej početná bola trieda skútre+deti v ktorej dominovali skútre, ktoré preháňali dvaja caparti z kategórie detí. Trieda OPEN patrila "domácim" jazdcom zo Slovenska a Čiech. Najskôr v meraných tréningoch na trati začali krúžiť motocykle KTM, ktorým sekundovali dve HONDY a po jednom motocykli HUSQVARNA, VOR a YAMAHA. Bolo počuť dunenie štvortaktných jednovalcov, ktoré prehlasovali jačavé dvojtakty, ktorých ale bolo menej. Jazdci po serpentínach na asfalte s problémami prekonávali tri šotolinové vložky. Prvá zahŕňala výjazd cez blatový val s vodným kúpeľom, druhá nebezpečný zjazd v dľžke 6 metrov a preníženním 4 metre, teda so sklonom 45°. Návrat na asfalt sprevádzalo mierne stúpanie a dva prejazdy pôvodne trávnatého povrchu v ktorom po vzájomných tlačeniciach jazdcov a akcelerácii po tráve neostalo ani stopy už v tréningu. Meraný tréning usmernil jazdcov do poradia v ktorom štartovali v prvej jazde. Tento v každej skupine trval 20 minút a prvý jeho štart bol za 5 minút 11 hod. HOBBÝ-kom v pelotóne kraľoval FACKO Miloš z Dolného Kubína na stroji KTM prenasledovaný Ivanom KRAJČIM z Badína (KTM) a Jozefom RIŠIANOM zo Žabokriek (Honda). Kategóriu skútrov zaplnili jednotne odetí jazdci identických skútroch YAMAHA . Zoradili sa v poradí Tomáš PÁTEK, a Pavel BOGÁR, medzi ktorých sa vklínil Tomáš SVITOK na špeciály Polini z kategórie detí. Kvalifikoval sa aj skúter HONDA s jazdcom Jurajom GANICOM a ďalší detský pretekár Andrej ZÁMEČNÍK na stroji LEM. Kategória OPEN bola tiež zmesou značiek KTM, Husqvarna, Yamaha a VOR. Tieto boli výlučne štvortaktné. Prvé dve miesta patrili jazdcom z Čiech na Husqvarnách Pavlovi BARTKOVI z Nového Jičína a Jánovi KVASNIČKOVI z Prahy. Tretí bol REPA Roman z B. Bystrice (KTM). Po tréningu, ktorý sa ukončil o pol jednej JURY rozhodla o postaveniach jazdcov na štarte svojich rozjázd. Ostré preteky boli odštartované. Časom 13 hodín 2 minúty sa rozpútal boj medzi Hobbý-kmi. Po štartovej rovinke sa jazdci dostali do prvej ľavotočivej zákruty. V nej bola tlačenica a pelotón sa rozrástol do dĺžky, ďalšia rovinka priniesla veľmi malé príležitosti k zmene pozícií, pravý vracák usmernil jazdcov k veľkým náklonom až na hranice možností pneumatík a jazdcov. Akoby vstávajúci obri ľahnutí popolom sa motocykle v kontrolovanej akcelerácií vrútili do najdlhšej rovinky na trati. Predné kolesá boli maximále odľahčované, motory kvílili vo vysokých otáčka jednobuchového dunenia a pri prudkom spomaľovaní a dvíhaní zadočkov jazdci driftovali do ľavotočivého vracáku. Nebol čas sledovať jazdcov okolo, pretože každý sa na klzkej trati snažil udržať bez újmy a pri následnom vyjdení na blatistý, ílovitý, pôvodne preskok cez malý horizont sa vzájomné vzdialenosti minimalizovali. Prekonanie tejto blatistej bariéry bolo korunované vodným kúpeľom. Potiaľto to bola ale prechádzka ružovou záhradou. Na rad prišiel výjazd mimo rovinky k prudkému zrazu dokonale zamaskovanému okolitou prírodou. Nezainteresovaní by po prehliadnutí ostrej ľavotočivej zákruty bez prudkého brzdenia a prelete bariérou pneumatík skončili v hangároch 10 metrov v rokline, lepšie rozbehnutí by skončili v potoku na ktorý aj pohľad diváka stojaceho za bariérou je pohľadom z prístavného žeriava. Samotný zraz bol posypaný drobným kamením, čo bol pre usporiadateľov míľový krok k bezpečnosti jazdcov. Po tomto úseku sa miernym stúpaním jazdci dostali na úroveň štartu, ale opäť šli do terénu. Trávnatá plocha už bola tiež súvislým bahenným kúpeľom a úsekom s najčastejšími pádmi. Jej výmoly boli nepoužiteľné, ideálna stopa bola len zbožným prianím a horlivý výjazd prinášal jazdcom len pády a nárazy do zvodidiel, ktoré spolu s odlietajúcimi kusmi blata nútili jazdcov k odstráneniu okuliarov a divákov k ústupu zo svojich pozícií. Návrat jazdcov do úseku cieľa a štartu si dôsledne preverovala JURY s časomeračmi. Prvá jazda ukázala vytrvalosť strojov a jazdcov, ich odhodlanie po páde či poruche pokračovať v preteku. Potlačenie bolesti z vytknutí, narazení, či dobúchaní častí tela a napriek boľavým kĺbom či svalom nútilo stále bojovať s prírodou a niekedy aj sám so sebou. Bol to divácky zážitok a pochopenie ako hlboko majú jazdci na dno svojich síl. Táto tvrdá trať mala aj svojich odpadlíkov. Mimo klasifikácie skončili V. Krajčovič KTM Bratislava(126), Š. Bodon KTM R. Sobota(132) a L. Kollár Honda Myjava(139). Poradie sa oproti tréningu zmenilo. Prvé miesto patrilo ako aj v tréningu M. Fackovi(100), druhý bol P. Podmanický zo Zálesia na KTM(131), ktorý sa prepracoval z tréningového ôsmeho miesta a tretie miesto patrilo I. Krajčimu(140), ktorý bol v tréningu druhý. Štvrtý jazdec nedoplnil trojicu jazdcov KTM cupu, lebo J. Rišian(137) jazdil na dvojtaktnej Honde z tréningového tretieho miesta. Päticu uzatváral Ľ. Žubor(13 8) na KTM z B. Bystrice ktorý si polepšil z tréningu, kedy bol siedmy. Rakúski jazdci asi neboli zvyknutí na také ťažké podmienky a umiestnili sa na vzdialenejších pozíciách. R. PURUL(135) Yamaha bol šiesty, U. GOTSCH(122) z Poysdorfu na Husqvarne bol jedenásty a A. Stapfer(I2 8) z Viedne na KTM sa umiestnil na mieste dvanástom. Nedarilo sa ani jazdcom spod Baby. S. Suveg(102) z Pezinka KTM bol deviaty, M. Ochotnícky(117) zo Svätého Jura VOR bol desiaty a Š. Javorka(124) zo Slovenského Grobu na KTM bol neohroziteľne posledný, teda trinásty. V tejto prvej jazde 15 minút + 2 kolá prví piati jazdci zajazdili 12 kôl a poslední dvaja len 8. Nemenej atraktívna bola prvá jazda skútrov a detí. Jazdci na skútroch sa snažili udržiavať si svoje pozície z tréningu, no nedarilo sa im to. Pri pohľade na nich ako telom pomáhali svojím približovadlám a nabádali ich k prudšej akcelerácii sa objavoval na tvári nejedného diváka úsmev. No technika akou zdolávali terénne pasáže bez prudkého zrázu, ktorí organizátori v tejto kategórii vypustili, bola hodná pretekárov. Priznám sa pri týchto úsekoch, na ktorých padali ako zrelé hrušky som oceňoval ich húževnatosť. Jediní, ktorí mali schopnosť akcelerácie boli dvaja caparti. Bolo vidieť, ale že mali s jazdeckým štýlom problémy. Obidvaja totiž jazdili cestné minibiky. V priebehu prvej jazdy sa s motocyklom zžil T. Svitok. Tento šampión robil dusno v poradí medzi skútrami. Po rozjazdení sa, jazdil dokonca druhý, ale po nešťastnom páde sa začal prepadávať až nebol po desiatom kole klasifikovaný. Ďalší detský jazdec A. Zámečník si nedokázal nacvičiť optimálny štýl a tvrdohlavo presadal do zákrut a vykláňal vnútorné koleno. Bolo vidieť, že supermottardovský štýl jazdy mu nesedí, aj napriek poruche zajazdil 9 kôl a bol za skútrami šiesty. Prvý odjazdil T. Pátek(14) za ním sa zo štvrtého miesta v tréningu prebojoval M. Balenčiak(4) Yamaha z Bratislavy. Tretí bol P. Bogár(11), ktorý obhájil tretie tréningové miesto. Skupinu s odjazdenými 13-timi kolami uzatváral A. Blizniak(12) z Dunajskej Lužnej Yamaha. Gamic J.(33) Honda odkrúžil o dve kolá menej. Kategória OPEN nebola taká nabitá, pretože na štart sa postavilo len 9 jazdcov. Bola to pre nich výhoda, lebo mali pre seba viac priestoru na realizáciu. Pelotón sa roztrhal už po úvodnej zákrute a na najdlhšej rovinke si jazdci a predovšetkým diváci vychutnali tvrdé osobné súboje o každý centimeter ideálnej stopy. Táto bola naozaj na mokrom asfalte a rozbahnenom teréne potrebná. Nejedna veľká kolízia sa udiala na prudkom zráze, ktorý zanechal na jazdcoch neblahé následky. Z celkovo kvalifikovaných bolo nakoniec klasifikovaných 5 pretekárov a to dvaja z Čiech a traja zo Slovenska. V tejto jazde podobne ako v tréningu kraľoval P. Bartko(7) z Nového Jičína na Husqvarne. Z tretej tréningovej pozície sa na druhé miesto prebojoval R.Repa(91) B. Bystrica KTM. Tretí dojazdil R. Žubor(6 8) B. Bystrica KTM, ktorý si polepšil oproti tréningu. Štvrtá priečka patrila J. Katriňákovi(13) Žabokreky VOR. Tento endurák uzatváral skupinu s plným počtom 13 kôl. Dvanásť kôl odjazdil posledný klasifikovaný I. Winkler(200) z Brna na Yamahe. Ako som spomínal už v úvode odpadol A. Fučík(6) zo Znojma Huqvarna a J. Mikulák (9 8) Prešov KTM. Po odjazdení piatich kôl odpadol M. Motl(6) Praha Husqvarna. Najďalej z neklasifikovaných sa dostal J. Kvasnica(64) z Prahy tiež na Husqvarne, tento odjazdil až desať kôl. Po skončení tejto rozjazdy sa jazdci presunuli do paddocku, opravovali, kontrolovali motocykle a predovšetkým umývali a umývali. Vôbec sa nedalo identifikovať kto je kto, všetci boli jednotne zablatení, zmoknutí, doráňaní a mokrí. Nebolo jazdca, ktorý by neokúsil tvrdosť asfaltu, či náročný manéver zodvihnúť spadnutý motocykel z blata a pokračovať v preteku. Nebolo človeka, ktorý by chcel aby takéto počasie pokračovalo, ale zatiaľ počasiu sa rozkázať nedá. Druhé jazdy začali po prestávke o 15-tej hodine. Tieto boli ešte viac napínavejšie ako prvé a jazdili sa akoby išlo o život. Jazdci si nedarovali navzájom ani milimeter a po prvej jazde, keď skúmavo študovali jeden druhého, vedeli čo môžu navzájom od seba očakaváť. Boli pretekaniachtiví, čo bolo evidentné pri súbojoch o všetky miesta okrem prvého, pretože na čele neohrozitelne kraľoval M. Facko. Na druhej pozícii P. Podmanického (z prvej jazdy) vystriedal J. Rišian, na tretej priečke I. Krajčiho (z prvej jazdy) nahradil Rakúšan R. Purul, ktorý si polepšil z šiesteho miesta v prvej jazde. Na všetkých pozíciách nastalo striedanie stráží a počet neklasifikovaných sa vyšplhal na 5. Rakúski jazdci si veľmi nepolepšili A. Stampfer postúpil z dvanásteho miesta na desiate, ale U. Gotsch nedokončil. Z jazdcov spod Baby S. Suveg postúpil na ôsme miesto a M. Ochotnícky klesol na miesto jedenáste. Š. Javorku neklasifikovali. V kategórii skútrov a detí sa poradie nezmenilo, len A. Zámečník na stroji LEM nedokončil. Trieda OPEN tiež priniesla totálnu výmenu v poradí oproti prvej jazde. Polepšili si hlavne českí jazdci z hlboko z poľa porazených (mimo klasifikácie) sa vybičoval k rekordnému výkonu J. Kvasnička a obsadil prvú priečku. Druhý bol P. Bartko a na šieste miesto klesol I.Winkler. Tým pádom slovenskí jazdci klesli oproti prvej jazde: R. REPA bol tretí, R. Žubor štvrtý, J Katriňák piaty a J. Mikulák oproti prvej jazde kedy ho neklasifikovali bol siedmy. Aby sa preteky predsa len dostali do povedomia účastníkov, tak pri dekorovaní na stupňoch víťazov prestalo na chvíľu, celkom malú chvíľu, pršať a rozchádzali sme sa zas v úplnom lejaku. Boli sme všetci skrehnutí, premočení, ale plní zážitkov, ktoré sa už nezopakujú, pretože celkom prvé preteky Supermoto pod Babou už nikdy nebudú, budú len druhé, tretie a tie sa budú navzájom porovnávať. Úvodný pretek sa s ničím porovnať nedá.

Výsledky:
HOBBY + KTM
1. 100 Facko Miloš D. Kubín KTM
2. 137 Rišian Jozef Žabokreky HONDA
3. 131 Podmanický Peter Zálesie KTM
4. 135 Purul Reiner Rakúsko YAMAHA
5. 140 Krajči Ivan Badín KTM
6. 138 Žubor Ľubomír B. Bystrica KTM
7. 130 Kovalčík Peter Tlmače KTM
8. 134 Iványi Miro R. Sobota KTM
9. 102 Suveg Slavomír Pezinok KTM
10. 117 Ochotnícky Milan Sv. Jur VOR
11. 128 Stampfer Andreas Wien(A) KTM
12. 122 Gotsch Uve Poysdorf(A) HUSQVARNA
13. 124 Javorka Štefan Slov. Grob KTM


SKÚTRE
1. 14 Pátek Tomáš Hlohovec YAMAHA
2. 4 Baslenčiak Milan Bratislava YAMAHA
3. 11 Bogár Pavel Dun. Lužná YAMAHA
4. 12 Blizniak Andrej Dun. Lužná YAMAHA
5. 33 Gamic Juraj B. Bystrica HONDA

DETI
1. 19 Svitok Tomáš Prievidza POLINI
2. 18 Zámečník Andrej Dvorníky LEM


OPEN
1. 7 Bartko Pavel Nový Jičín HUSQVARNA
2. 91 Repa Roman Ban. Bystrica KTM
3. 68 Žubor Radomír Ban. Bystrica KTM
4. 13 Katriňák Jaroslav Žabokreky VOR
5. 200 Winkler Ivo Brno YAMAHA
6. 64 Kvasnička Ján Praha HUSQVARNA
7. 98 Mikulák Ján Prešov KTM



text a foto Gilbert gilbertmoto@mail.t-com.sk

Upravené 1 krát. Naposledy upravil gilbert (17.05.2007 21:14)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.