Novinky:

25. 11. 2007
Chystáme ďalšiu výpravu: MDA 2008

7. 10. 2006
Šťastne doma! Za nami 11 800 km, 24 dní, 8 krajín, 3 kontinenty a nespočetne veľa zážitkov.

30. 9. 2006
Dobili sme pyramídy v Gíze.

20. 9. 2006
Herghott sa z rodinných dôvodov rozhodol opustiť spolucestovateľov a vrátiť sa domov.

14. 9. 2006
Vyrazili sme na cestu.

31. 8. 2006
Spustili sme Foto galériu expedície.

18. 8. 2006
Pridali sme foto Carnet de passage en douane do sekcie Dokumenty.

17. 8. 2006
Manažér Environ servis moto tímu nám potvrdil, že slovenskí jazdci Jaroslav Katriňák a Ivan Jakeš sa nebudú štartovať na rely faraónov. Jaro uprednostnil tréning v Maroku, ktorý je menej finančne náročný.

16. 8. 2006
Na stránku sme pridali sekciu Dokumenty, kde sa môžete dozvedieť niečo viac o administratívnej príprave na cestu.

22. 6. 2006
Pribrali sme k sebe Francuza, ktorý jazdí na BMW R 1200 GS. Jeho obľúbenými destináciami sú Rumunsko, Ukrajina a Grécko.

Podporili nás:

www.psik.sk www.ceper.sk www.touranbike.sk www.styx.sk www.repsol.sk www.honda.sk www.conti.sk TEMPUS fmoto Moto Geld SMC MItas Bike Security Enduro Aktual

Motoride Klub - Profil člena - Jack

Login: Jack Offline

Ikona

Meno: Utajené
Môj štýl: Kustomizér - to na čom jazdím si aj postavím...
Skúsenosti: Jazdím pre relax, jazdím 54 rokov, ročne najazdím v priemere 1000 kilometrov
Motorka: Jawa Stadion S22 1960
Mesto: Trenčín (Slovensko)
Čas registrácie: 16.05.2005 11:25
Posledne prihlásený: 08.11.2023 11:06

Ďalšie motorky:

Motorka:
Jawa 50 Pionier Cafe Racer

Niečo o sebe:

Kúpili sme Jawu a po dvoch rokoch radostnej práce má od 8/05 STK a veríme, že si s ňou ešte užijeme.
November 2005
Moc sme si neužili, lebo začala vyskakovať 4-ka. Je to nepríjemné, stále ju tam za jazdy zaraďovať. Juro zohnal od kamaráta použité prevody - všetky sú ale skutočne "použité".
Január 2006
motorku rozoberáme v rámci prípravy na sezónu. Uvidíme, čo bude treba vymeniť v motore!
Február06
motor je rozobratý, pracuje sa na zložení.
Marec06
kupujeme zadretý motor 634-ku, aby sme z nej použili prevodovku a zbytok vystavili v garáži.
Máj06
po počiatočných problémoch, ako dostať prevodovku zo 634-ky do našich kartrov, je motor pred zložením; kôli prevodovke boli prebrúsené drážky pre reťazové koliesko, posunuté ložisko výstupu z prevodovky smerom von+nová drážka pre segerku, pridané vymedzovacie podložky hriadelí, spojkový automat bude vypodložený o cca 5mm; do kartrov boli vsadené všetky nové ložiská, guferá a kľukovka je už v pravej polovici kartrov, pripravený je aj silikón-gasket na zlepenie kartrov.
Jún06
kartre sú zlepené, dnu je kľukovka a prevodovka, nasadené sú aj primárne rozvody zo 634-ky, ale bolo treba odbrúsiť z náliatkov skrutiek na kartri a dekli, aby sa nezachytávala prim.reťaz, pribrúsiť sa musí aj radiaca-štartovacia oska, lebo by sa dotýkala prim.rozvodov.
Čaká ma ešte pravá strana motora a válce, piesty, elektrika.
Válce som dal opieskovať a strekol som ich čiernou špeciálnou farbou na motory.
Už nič nestojí v ceste zložiť motor.
18.jún06
motor zkompetizovaný, nahodený do vyumývaného draku.
Ešte baterka, reťaz, nádrž, sviečky, nastaviť zapalovanie, napnutie raťaze a nakopnúť.
21.jún06
3x naprázdno, kľúčk, 3x a potom ŠTART! Motor je spustený. Ide pekne. Skúška prevodovky a spojky bez reťaze -OK. Idem na pivo!
24.jún06
sklamanie! vyskakuje 4-ka, prvých 22km som každú chvíľu šaltoval vyskočenú 4-ku. Kde sa stala chyba?
Rozobratie motora považujem za totálne krajný čin. Zhadzujem spojkový dekel, spojku+rozvody. Nezaskakuje správne 4-ka, nemá dosť miesta, brzdí ju výstupné koliesko, ktoré musí ísť viac von.
Vytrhávam zvonku gufero na ložisku, vyťahujem segerku, sťahováčikom ťahám výstupné koliesko s drážkovanou hriadeľkou von z kartrov až pokiaľ 4-ka krásne nezapadá i s malou vôľou, robím novú drážku pre segerku (ani nehovorím ako), nahadzujem gufero+reťaz koliesko+ spojk. automat, lepím dekel. Zajtra nalejem olej a skúška.
Je to ok! Prevodovka ide hladko.
Júl 2006
odkadesi mi fŕka olej na ľavý dekel a nohu až dozadu na koleso - je to JAWA!
August06
vyrobil som šponovák na reťaz s ozub.kolieskom, lebo z dôvodu, že predchádzajúci majitel vymenil 16" kolesá za 18" (netuším ako) je vidla stále šikmo dole, čo spôsobovalo, že na nezaťaženej moto je reťaz voľná a pri prepérovaní prešponovaná.
Vymenil som 18z reťazové koliesko za 16z a už sa dá jazdiť na 4-ke aj 60-siat (predtým aspoň 70).
Pridal som ďalšie dva válce s hlavami, ako kryty sania - mám JAWA 350 4-válec! Musím zmeniť foto "2V2".
September 06
Niečo som najazdil. Spotreba je ohromujúca, do 6l/100km! Prevodovka ide o.k., pneu držia, trápi elektrika -reglér -mám prichystané vlastné zapojenie, niečo som už odlaboroval na stole a verím, že to bude o.k. Vylepšiť musím aj šponovák reťaze, aby naň bol 100% spolah.
Na zimu plánujem pracovať na: padáky, reglér, uloženie prednej vidly, veterný štítok, kufre.
Október06
odskúšal som 1.etapu prerobenia regléra na elektronický: vyradil som napäťové relé a premostil som ho diodou -funguje to, baterka sa dobíja a jej vybíjaniu cez dynamo je koniec, paráda. Druhá etapa bude nahradenie regulačného relé elektronikou.
December06
prvá zo zimných plánovaných akcií ukončená - výmena komplet ložísk na riadení. Najskôr sme mašinku postavili stojanom na kvádre cca 14cm, aby sa uvolnila predná vidla aj s kolesom a zadné koleso ostalo na úrovni podlahy. Demontovali sme nádrž a spin.skrinku, tacho, volant, svetlo a smerovky sme stahli vcelku. Potom povolili a zhodili vrchné okuliare, vybrali prednú vidlu, opravili uloženie ložísk, vymenili ložiská, namazali - použil som MnO vazelínu, lebo sa domnievam, že tam najlepšie a najdlhšie vydrží. Riadenie chodí ako hodinky. Už sa nebudem báť brzdiť prednou brzdou, že sa rozklepe celá mašina. Len aby to dlho vydržalo. Sada ložísk + guličky = 650, -.
Plány na rok 2007:
- veterný štítok+kapotáž, vl.návrh,
- padáky, vl.návrh,
- bočné boxy+konštrukcia, vl.návrh,
- šponovák reťaze, nutnosť!
- elektronické zapaľovanie, vl.návrh.
Január 07
Modelujem tvar kapotáže k veternému štítku, mám drôtený model, skúsil som polystyrénový, ale ten obmedzuje moje tvorivé myslenie, tak pokračujem s drôtom, začnem robiť z toho dokumentáciu, štítok som chcel vyrezať zo staršieho plexi, ale asi vyrobím kopyto a skúsim si ho vyrobiť na mieru.
Február 07
intenzívne pracujem na šponováku reťaze, všetko je premyslené, ozubené koliesko je objednané, ložiská 608 2ks, segerky 2ks, trubka 28/20, jokel 20/30, zvárač+sústružník, ešte pevnostná skrutka M8x100, matička a podložky.
Ozubené koliesko neprišlo, kúpil som náhradu 10z, 108, -Sk.
Teleso šponováka vysústružené, nalisované ložiská, zaistenie segerkami, sum. 300, -Sk + materiál cca 300, -Sk. Už len čas na montáž + zváranie + test.
Marec 07
Šponovák privarený k rámu, reťaz našponovaná, kontrolný výjazd o.k. Vec sa podarila! Riadenie tiež o.k. Musel som dotiahnuť okuliare a nastaviť zadné koleso do jednej stopy s predným. Mašinka naskočila na prvé nakopnutie.
Apríl 07
Náhle zomrel "majster Karol", ktorý mi ochotne pozváral na mašinku CO-čkom všetko, odborne, lacno; R.I.P.
Máj 07
Zabieham, zabieham a všetko o.k. Pracujem na kopyte veterného štítku = základný tvar -drôtená mriežka, výplň -plystyrén, tvarovací materiál -sádra. Potom separátor, odliať do sádry-negatív, laminát.
Robím tvar masky motora až ku kolenám -drôtena mriežka.
Jún 07
Učím sa pracovať so sádrou na kopyte.
Júl 07
Počasie praje, tak sa nerýpem v moto, ale jazdím! Ale predsa -sádrujem kopyto a brúsim tvar, už mi to ide.
Kontrola a oprava šponováku -drhnutie spôsobovala vyosená distančná trubka medzi ložiskami.
Výmena šupátka v karburátore -skrutka voľnobehu vymlátila šupátko. Vyrobil som prepínač smeroviek na striedačku=zadné-predné; montáž bude náročná, tak až keď bude pršať.
Vymodeloval som z drôtu tvar zadných bočných nosičov.
August 07
Čaká ma STK! Nahlásený som na 9.8.! Naleštiť moto, doplniť výbavu.
Mám "TO" za sebou - STK! Kontrolovali mi: lekárnička, žiarovky, plášte, čísla M+R, svetlá, brzdy.
September 07
Len sa občas vozím. Všetko na mašinke o.k.
Október 07
Neuveriteľné, uzimené stretnutie s motoride.členmi z PB na mašinkách. Odstávka moto.
November 07
Ide sa na zapaľovanie - demontáž baterky (nabitie), statora, rotora a skúška možnosti pripojenia alternátora zo 634-ky. Možno by to šlo. Nakreslil som výkres "redukcie", dám ho vysústružiť, medzitým pracujem na zapojení regulátora (zo Škodovky), musím zohnať 3f-usmerňovač, úprava vinutia alternátora na 7V. Potom bude nasledovať pokus: zapaľovanie pripojím len na baterku a zistíme, či alternátor vyrába požadovaných 7V a potrebné ampére!
Redukciu už mám, prispôsobujem ju na namontovanie na kartre - diery, závity, poloha. Uhlíky na alternátor dostať len s držiakom, 160Sk; skrutky + závitníky, 110Sk. Je zima, napadlo kopec snehu.
Alternátor je na mieste! Na os rotora som vyrobil kónickú vložku z plechu 0, 8mm, aby som ho vysunul do správnej polohy. Na stator som primontoval doštičku s ramienkami z dynama - sadne ako uliata. Všetko sedí, nič nedrhne.
Pokus1: Zapaľovanie zapojené priamo na bat. 6V a alternátor pripojený cez 1A diody na 12V baterku + elektronický reglér z Felicie. Po nastavení odtrhov a nakopnutí moto vyrábame napätie 14, 7 V a tečie prúd; bez baterky je napätie až 16V a alternátor sa budí sám. Výsledok: o.k!* Teraz to všetko spojiť, aby to vyrábalo 7 V.
Januar08
Prototyp reglera na 7V, 3-fázový usmerňovač 25A, pripojené na elektrickú sieť Jawky, všetko šlape o.k., alternátor drží napätie aj pri plnej záťaži a voľnobežných otáčkach.
Úprava dekla - odbrúsenie pôvodnej prepážky (skoro som si ufik palec), zbrúsenie z alternátora, vyvŕtanie diery do redukcie na pôvodnú skrutku prichytávajúcu dekel, o.k. Ešte vyrobiť nové prepážky proti oleju, prachu a dažďu; prichytiť usmerňovač a regler (vyrobiť a osadiť plošák); natiahnuť nové káble.
Regler je hotový - plošný spoj 30x25mm, napätie 7, 1V.
Apríl08
Stále pauzujem, lebo som si pri rezaní prepážok na dekli skoro odfaklil ľavý palec. Našťastie už ako-tak funguje. Okrem toho bastlím RC modely lietadiel - aj to je okrem moto fajn.
Máj08
Slnko ma vytiahlo do garáže. Dokončil som montáž upraveného alternátora + 3f usmerňovač + vlastný reglér = o.k.! = mašinka beží. Priebežne budem sledovať stav baterky pri bežnej prevádzke, aby som zistil, či ju alternátor úspešne stačí dobíjať, prípadne doladím napätie na regléri. Je to sranda, keď človek vyhodí tú odpornú a záhadnú škatuľu, ktorá kedysi regulovala dynamo - a vôbec, už len slovo DYNAMO mi dráždi nervy, teraz mám celú pravú strinku pre náradie, lekárničku a žiarovky - super!
Moto štartuje dobre aj bez "externého" dobíjania.
Jún08
Čosi je asi s karburátorom, lebo odrazu po jazde sa mi mašinka pri neutrále rozbehla samovoľne do kozmických otáčok! Ledva som ju stihol vypnúť kľúčikom. Pri opätovnom nakopnutí sa to zopakovalo a po chvíli opäť!? Samovoľne-postupne-až do maxima! To som ešte nezažil. Zatiaľ som to vyriešil znížením voľnobehu! Jawa je jawa!!!
Ľavý výfuk naprimerane dými - čaká ma výmena gufera 25-62-8. Konzultoval som s Karol1, zatiaľ som kúpil "čierne" za 25, - ale mám objednané zelené za 150, -.
Alternátor skúsim doplniť o zdvojovač napätia, aby sa zvýšil budiaci prúd. Na baterke mám po jazde stabilne 6, 07 V, čo sa mi zdá málo.
Semering vymenený, olej čierny ako smola.
Upravený regulátor napätia a pripojený zdvojovač napätia: výsledok= napätie siete 7, 2V stabilné už aj na voľnobeh, neklesá ani pri zapnutí svetiel, pokles len pri súčasnom zapnutí smeroviek na 6, 8V. Už len preveriť v teréne.
Júl08
Podľa počasia sa vozím do práce. Všetko o.k.
August08
Mrcha JAWA! Opäť prestáva páliť ľavý válec. Dávam izoláciu zapaľovania od dekla - chvíľu ide a opäť horšie. Kontrola sviečok - suché, ale čierne, pravá na iskrišti tmavo-hnedá. Mašina teda aj občas odpaľuje. Už podozrievam len zapchaté laufy!
Kontrola zapaľovania odhalila (možno-) nedokonalé spoje na koncovkách káblov. Všetky som prepájkoval a vyrobil novú prepojku +pólu medzi indukčkami. Ak by bola špatná táto prepojka, kuriózne by pravý válec bežal na alternátor a ľavý na baterku!? A tak to aj vypadalo, lebo ľavý prestával páliť, lebo sa baterka vybila. Uvidíme. +pól som spojil na pravej indukčke a prepojkou som ho pripojil k ľavej indukčke. Takto je priamejšie a "tvršie" prepojená baterka s alternátorom.
Motoru sme asi trochu krivdili, že je nanič, lebo sme sa rozhodli nastaviť zapaľovanie podľa knižky: v HÚ 0, 3mm a 3, 5mm PHÚ 0, 05mm. Nijako sa nám to s našou vačkou nedarilo, tak je v HÚ 0, 5mm. Priklepli sme aj sviečky na 0, 5mm, zdvihol som aj voľnobeh a moto chodí lepšie.
Už ma naozaj štve zdochnutie moto pri prechode na rezervu!!! To sa musí tiež vyriešiť!
Oktober08
Stále sa jazdí a netreba nič dobíjať ani nastavovať, aj keď moto stálo 2 týždne kôli počasiu. Bodaj by to vydržalo. Ukázalo sa babie leto.
November08
Mirec mi daroval neúplnú kostru Stadiona. Motor, bez karburátora a stupačiek mám vlastný (rezerva na horšie časy!).
Rozhodol som sa: investujem do Stadiona S22 - špice 900, - striekanie 2400, -
December08
od polovice mesiaca už dojazdené -je zima bez snehu, moto uložené do jari, zaplatené poistenie 1440Sk. S22 stále čaká!
Január09
plecharina na S22 nastriekaná: perlová biela/žlto-zelená, vypletené špice, zkompletované kolesá, S22 postavený na stojane bez motora.
Február09
len dobíjam baterky na Jawa.
Apríl09
Prvé výjazdy - JAWA sa zobudila bez problémov.
Uvažujem: Prerobiť ju na JAWA -"retro" s pevnou zadnou osou alebo dokončiť terajšiu úpravu? Ak chcem robiť výlety, musím vyrobiť min. bočné nosiče.
Máj09
Zloženie motora S22 a zapaľovania - ručné pretočenie magnetom a prvá iskra! Iskra nádeje, že Stadionik pôjde.
Stadionik jazdí! Deň narodenia: 16.5.2009 o 13 h. a premenovanie na "Stadiona".
Jun09
Stadiona - problém so spojkou-preklzuje- potrebná oprava; karburátor stále nebeží, ako by mal - výška hladiny, odizolovanie(?) od válca. Kožený poťah sedla hotový; prilba ešte len čaká na dokončenie.
JAWA šlape bez problémov; elektrika a dobíjanie o.k.; možno pozrieť a nastaviť karburátor -menia sa voľnobežné otáčky.
január10
to ubehlo času! to som si zajazdil až do neskorej jesene! najviac na Stadione - letné výlety po meste, do práce, do obchodov, na letisko s modelmi v batohu na chrbte;
s Jawou som spravil výlet cca 100 km, pri ktorom som aj poriadne zmokol, užil si nútené posedenie v dedinskej krčme, potom znova uschol;
Stadiona na jeseň "ochorela" - chudera, nevedel som jej pomôcť - čistil som karbec, nastavoval karburátor, menil sviečky.. a ona ma za odmenu nechávala v štychu; až teraz som zhodil hlavu a válec a najpravdepodobnejšie si "sadla"hlava a mierne ju podfukovalo; je ale veľká zima, tak zloženie musím nechať na neskôr.
JAWA čaká na prestavbu v štýle "retro" a chystám aj vlastné elektronické zapaľovanie. Už sa neviem dočkať pekného počasia!
apríl10
Konečne sa poriadne oteplilo a tak som vytiahol Stadiona na dokončenie opravy, dotiahol som hlavu a uchytenie motora; vyčistil výfukové hrdlo a spoj kolena s výfukom od oleja a spalín, namazal silikónom a úspešne utesnil! potom som mašinku nakopol - išla na prvé kopnutie; nebolo to však ono tak som opäť dumal a začal meniť výšku hladiny v karburátore - a bola to trefa do čierneho - znížil som hladinu až koľko dovolil plavák a mašinka začala bafkať aj na voľnobeh; následná jazda ukázala, že je to výborné!
Ale čakala ma robota na spojke, ktorá preklzovala akonáhle som prudšie pridal plyn.
Predchádzajúca oprava nepomohla, tak som "dumal", v čom môže byť problém. A môj predpoklad sa potvrdil - spojkový tanier sa opieral o bočný dekel a spojku jemne pritláčal! Svoje spravilo aj lepenie dekla na silikón a nie papier, čím sa dekel dostal ešte bližšie k spojke. Vyriešil som to pridaním ešte jednej oceľovej lamely do spojkového koša. Miesta tam bolo dosť a zároveň sa tým zvýšil aj prítlak spojky. Zalepil som znova na silikón (originálny mi došiel, tak som použil obyčajný sanitárny!) a spojka funguje! Tak sa vozím, lebo sa krásne oteplilo.
jun10
A opäť je to tu - PORUCHA! Rozpadla sa mi rozeta na Stadione, odlomili sa všetky tri unášacie kolíky, boli "mizerne" privarené, vlastne len "prilepené" a neprevarené! Našťastie som na to prišiel až po jednej jazde a nie v nejakej zákrute. Rozeta lietala zboka-nabok, nešlo mi to do hlavy, čo sa stalo!? Až keď som vytiahol osku a uvoľnil koleso, tak mi kolíky vypadli na asfalt! Všetko som zozbieral, zaniesol známemu na opätovné zvarenie, trvá to ale dlho. Dočasne jazdím na "náhradnej" rozete s vydratými zubami a ľutujem novú reťaz.
Veľkú JAWA som ešte nespojazdnil, nie je na ňu čas.
Rozetu na Stadionu mám späť a je ako po generálke! - novo vytočené unášače sú za tepla roznitované, ako originál; žiadne zváranie teda nebolo. Len neviem z akého sú materiálu!? Tak dúfam, že to nie je obyčajné železo.
august10
Celé leto sa vozím len sa Stadione, veľká JAWA stojí.
Vytiahol som JAWU, oprášil a umyl. Potom som ju skúsil nakopnúť - 4x plný plyn bez zapaľovania, potom kľúčik ON a .. okamžite naskočila .. ?? Paráda.
V sobotu som si naplánoval výjazd na JAWA-ke na Vršatecké Podhradie, počasie bolo akorát. Ťažšie som si zvykal na "ťažšiu" moto, ako malý Stadion. Rýchlosť max 65 mi bohato stačila na relax. Pred samým koncom kopca som radil dokonca 1-tku! Všetko bolo o.k. - aj kávička v krčme.
Do práce jazdím opäť na Stadione. Dnes ma ale zradila zadná brzda - zablokovali sa pakne a ja som načmáral na asfalt 3-metrovú čiaru! Tak sa buď zodralo obloženie, alebo je zrada inde. Jasné je len jedno, že sa s tým nedá jazdiť. Tak mám znova robotu.
Brzdové obloženie Stadiona je zodraté a nevedel som čo s tým urobiť, skúšal som zväčšiť rozperný kľúč "oplechovaním" - plech mi drhol o koleso; dal som teda plechové "ponožky" na pätky pakní - pomohlo, "ostré" testy na prudké brzdenie o.k., je to ale dočasné riešenie; na motoren.sk stojí pakňa 5, 80€ - musím kúpiť.
November10
Pakne z motoren.sk sú už doma. Sú to renovácie - každá je iná, ale hrúbka obloženia je poriadna.
December10
Padlo moje definitívne rozhodnutie: Prerobenie JAWA350 v štýle Perak!
Moto som postupne rozobral až na holú kostru, všetka káblovačka išla preč - a čo sme sa na nej narobili!! Teraz robím novú koncepciu so snahou posadiť moto čo najnižšie a čo najnižšie prichytiť jednosedlo z Peraka. Zadné tlmiče sú vyriešené (zatiaľ teoreticky), dosť veľký problém vidím v predných vidliciach - budú potrebné nové pružiny, aby sa znížila výška a zachoval zdvih. Robota bude aj so stojanom.
Zohnal som svetlo z Praga V3S - použijem z neho hrniec - jeho priemer je ale o neuveriteľné 2mm!!! väčší, ako má JAWA!, bude nutná úprava.
Testujem, že by sa možno dali použiť aj riaditká z Peraka - ešte sa uvidí. Teraz je najdôležitejšie postaviť rám na kolesá. Keď toto zvládnem, potom už to bude len zábavka.
Január2011
Navarené nové úchyty zadných tlmičov + skrutky na nové šponováky. Vyrobené nové šponováky - bude ich treba pozinkovať, aby nehrdzaveli. Riešim prednú vidlicu.
Február2011
Zima, zima! Choroba, choroba!
Šponováky sú na zinkovaní.
Prišla upravená predná vidlica; ešte zabezpečiť výrobu nových pružín - to je najťažšia úloha celej prerábky.
Priateľ motorkár sa ponúkol, že mi prevarí skrátený hliníkový stojan - veľká vďaka!; moto musí stáť na stojane, inak by som sa pri montáži sám zbláznil.
Nahodil som na rám obe kolesá a skúsil posed; bez sedla, motora a riadidiel som nič neodskúšal; ani to, či je rám v rovine. Čakám na pozinkované šponováky.
Marec2011
Stojan je zvarený - perfektne, šponováky sú pozinkované - krásne ako chróm; zadné koleso je na šponovákoch, na prednej vidlici sú dočasne pružiny z JAWA-ČZ (sú dlhé a preto tvrdé) a moto stojí na "novom" stojane - geometria moto je o.k.
Rozrezal som "hrniec" svetla z V3S a nasadil naň svetlomet z JAWA - sedí a vypadá o.k.; ešte zvariť, dorobiť upevnenie, opieskovať, nastriekať.
"Prebudil" som Stadionu po zimnom spánku - nebol problém; vymenil som zadné brzdové pakne (motoren.sk) - bolo ich treba dobrúsiť a dopasovať - to bola komplikácia; ale podarilo sa a budem testovať -brzdiť.
Máj11
Jawa - rozrezal som jedno-sedlo, aby sadlo čo najhlbšie na rám -podarilo sa.
Robota (ne-)ide pomaly - rodina, choroba, počasie, vercajch.
Jun11
Úprava a uchytenie sedla a svetla dokončené; ešte zváračské práce a motor sa môže dať do rámu.
Júl11
Týždeň dovolenky obetujem práci na JAWA; hrniec svetla zvarený + držiak =všetko streknuté základovkou a na moto; držiak sedla privarený k rámu, na sedlo prilepená pena, "hand made" si šijem poťah z kože -trochu to bude trvať; vyrobené úchytky na zadný blatník -ešte ich privariť na vidlu, demontovaný blatník z Peraka -použije sa nosič, zadné svetlo, výstuhy; nakoniec som robil najkomplikovanejšiu prácu - nádrž!, vybrúsená od hrdze, natretá odhrdzovačom, nespočetne-krát som ju pregitovával a striekal základovkou, až som bol ako-tak spokojný, teraz je v základovke už na moto, vyrobil som zadný držiak nádrže -ešte privariť.
Zváranie ma trochu zdržuje, lebo to neviem a nemám - ochotne mi pomáha Shimi, ktorý to všetko vie a má.
Je zima a prší - šijem poťah sedla, už týždeň, nie som krajčír a nechcem pokaziť drahú kožu, je to otrava, ale musí to byť, bude smotanová!
August11
Sedlo hotové! aj s poťahom - som spokojný.
Mišo mi navaril nové úchyty zadného blatníka a nádrže - treba prebrúsiť a nastriekať.
Počasie sa vylepšilo, možno sa bude dať aj striekať farba.
Zo štvorcového Jokel-profilu 15x15mm som narezal a vytvaroval podblatníkový pozdĺžny nosník, aj podpery zadného blatníka. Mišo všetko zvaril. Nosič z Peraka sedí dobre; je opravený a nastriekaný základovkou. Blatník aj nosník zvnútra natriem syntetikou - je pevnejšia. Upravil som aj pôvodný malý pred-blatník za skrinkami, okolo reťaze - sedí dobre. Epoxidom so sklenou drťou som opravil poškodené sklíčko zadného svetla- Perak; kryt treba tiež "opieskovať" a nastriekať. Potom to všetko prichytiť na blatník, aj s EČ. Čaká ma brúsenie a striekanie celej zadnej časti.
!Miša popálila elektrina na ruke!
Nastriekané sú diely: zadný podblatník, blatník, predĺženie blatníka, nosič, zadné svetlo (už je kompletné), predný reflektor, držiak reflektora.
Na striekanie čaká: nádrž!, možno trochu aj rám.
September11
Hneď po dovolenke som sa dal s chuťou do práce a nastriekal som nádrž, skompletoval zadný blatník s nosičom; trochu ma potrápilo uchytenie zadných smeroviek -ale už je to vyriešené; potom už bolo jednoduché nájsť miesto na EČ a zadné svetlo.
Pustil som sa do "predku" - dotiahol som okuliare, nahodil blatník - bez úprav, nalial olej do tlmičov, priskrutkoval riadidlá -bez úprav, nahodil prednú brzdu (bubon aj pakne som prebrúsil).
Teraz ma čaká motor a elektrika.
Od "edelweiss"-a mám sľúbené zapožičanie dvierok na skrinky z Peraka - budem podľa nich robiť "repliky" - origo som nezohnal; skrinky budem vyrábať vlastné, lebo by nepasovali.
Motor je v ráme; upravoval som dosadacie plošky na kolenách, aby mi tade opäť netiekol olej zo spalín.
Držiak páky zadnej brzdy - hotovo.
Držiak na predné smerovky - hotovo.
Držiak indukčiek - hotovo.
Spínacia skrinka - tak to bude na moto hotový skvost! Všetko bude uložené v malej válcovej skrinke umiestnenej priečne pod sedlom; z pravej strany bude 3-polohový otočný prepínač s páčkou: STOP-START-JÍZDA a z ľavej hlavný vypínač na kľúčik: VYP-ZAP. Poohýbať plech do plánovaného tvaru bude fuška - všetko bude ručná práca.
Už sa teším na zaťahovanie káblov elektriky - nakreslil som si náčrt, odkiaľ kam ktorý kábel pôjde; chýba mi však skrinka na baterku, tak tam nechám visieť kus drôtu.
Spínacia skrinka - hotovo.
Zatiahnuté káble na zadnom blatníku - 5 ks; išlo to celkom ľahko - najskôr som cez otvor v blatníku pod zadným svetlom zasunul oceľové lanko (bicyklové) do kanálika v podblatníku a na druhom konci pod blatníkom zaháčkoval zväzok káblov - v ľavom 3 ks (brzda, svetlo, smerovka) v pravom 2 ks (smerovka, uzemnenie); k smerovkám som sa dostal odvŕtaním ďalších dier do blatníka - inak to nešlo.
Plánujem výrobu krytu reťaze a filtra sania - bodaj by to bolo všetko!
Elektro zadný blatník - hotovo; všetko svieti o.k.; žiarovky v smerovkách boli prispájkované na káble, tak som prerobil, aby sa dali vymieňať.
Kúpil som farby Revell - strieborná, červená Ferrari + dobrý štetec - budem farbiť linky a znak JAWA; potom prestreknem priehľadným lakom.
Nahodené výfuky -musel som nanovo vyrobiť oba držiaky; neviem, či sa "predĺžil rám, alebo skrátili výfuky"?!? Dosť som sa namordoval s dotiahnutím kolien a doladením polohy výfukov.
Elektroinštalácia:
-predné svetlo - hotovo (4 káble)
-združený prepínač -hotovo (9 káblov)
-predné smerovky -hotovo (3 káble)
Spolu mám teraz pod nádržou 16 ks voľných káblov, ktoré musím správne nadĺžkovať a správne pripojiť; a to ešte nie je zatiahnuté zapaľovanie, alternátor a baterka.
Pracujem na "dekli" na nádrži (spínacia skrinka), ktorý bude mať funkcie:
-indikácia dobíjania (červená LED)
-indikácia smeroviek (zelené LED)
-indikácia diaľkových svetiel (modrá LED)
-elektronický tachometer (bike; prisvetlenie: biele LED).
Najbližšie zapojím a odskúšam elektronický prepínač smeroviek - home made; prepína prednú a zadnú smerovku na striedačku; výhodou je vyrovnaná záťaž 21W pri zapnutí, na rozdiel od nárazovej záťaže 42W a nič.
Október11
Prepínač smeroviek -hotovo, o.k.
Upravená spínacia skrinka - hotovo, ešte nainštalovať; kupujem gumu pod spínačku v MOTOVET Chynorany.
Kúpil som na inzerát predný blatník a kryt reťaze, spolu 7€; zasa bude práca.
Edelweiss mi požičal skrinky zo svojho Peraka -pekne sedia na moju moto; idem robiť odliatky dvierok a plastové kópie; potom k nim vyrobím z plechu aj nové skrinky; ďalšia práca.
Vykuchal som tuningový vzduchový filter, filtračnú vložku použijem do origo JAWA prírubového vzduchového filtra na karburátor; odporná robota.
November11
Guma na spínačku nesedí na otvor v nádrži -je stiahnutá; vystužil som ju zvnútra pásikom tvrdeného PS.
Práca stojí -sťahovanie Jura!
Cez bazos.sk som objednal kľuky na Stadion za 10€ - tak uvidíme.
Trochu sa hrám a vylepšujem spínačku.
Konečne som odlial kopyto jedných dvierok Perak; čakám kým uschne; išlo tam pomerne dosť sadry -zarobil som ju na 4x; dobre že som ju hneď zarovnával, lebo stvrdla na kameň -to by som mal poriadnu robotu naviac; už to nie je "tá" sádra, čo bývala.
Sádrový odliatok sa mi len horko-ťažko podarilo dostať von z dvierok; trochu sa poškodil -budem ho musieť trochu "dosádrovať" a potom skúsiť "vytiahnuť" plastový výlisok! Už prišla zima! Chytila ma chrípka! Stojím s robotou!
JAN2012
Sádrový odliatok dvierok som už opravil; je vysušený, ešte ho plánujem "zvýšiť" -podložiť cca 5mm doskou, aby sa dal lepšie odrezať plastový výlisok.
Spomenul som si, že v zime -teraz! - som chcel vyfarbiť znak JAWA na nádrži; modelárske farby aj štetec už mám dávnešie kúpené - strieborná a červená; tak ešte dnes zoberiem nádrž z garáže do tepla.
Znak na nádrži je hotový; nešlo to však tak ľahko akoby sa zdalo.
"Rokujem" o možnosti vytlačenia dvierok na skrinky z termoplastu na sádrové kopyto.
Opäť v garáži! Nahodil som reťaz -na moje počudovanie som musel koleso posunúť úplne dozadu; neviem, či by pomohlo skrátenie reťaze. Upravujem kryt reťaze z Pioniera -celkom sedí; oddelil som prednú a zadnú časť krytu - jedna bude napevno s kolesom a druhá s rámom; pristrihol som koniec krytu a oblúk nad stredom kolesa z druhej strany, vyklepal okraje a prebrúsil; dosť času mi zabrali držiaky.
FEB12
Už je na mieste aj predná časť krytu reťaze; nad držiakmi bolo treba dosť uvažovať.
MAR12
Rozhodol som sa skúsiť kúpiť bočné skrinky na bazáre za rozumnú cenu(!?!) Dvakrát ma pritom podviedli! Teraz čakám znova zásielku.
Skrinky mám - pravá 20€ z Detvy + ľavá 10€ zo Svinnej; stav je "nálezový!"; rozhodujem sa skrinky rozšíriť, aby sa do nich viac vmestilo. Už sa otepluje, tak sa bude pracovať.
Pravá skrinka je už na mieste - neboli potrebné žiadne úpravy, lebo skrinka je úzka; pod skrinky som vyrobil držiaky z "L", na ktorom ležia a sú priskrutkované; na ľavej skrinke som musel vystrihnúť drážku okolo držiaka výfuku - do drážky som vložil nový plechový diel a prispájkoval; vyrobil som a prispájkoval aj "záplaty", lebo zo skrinky bolo kus odrezané; zaplátať sa musia aj všetky diery; skrinka je veľmi zoslabená pod baterkou; po namontovaní príde demontáž, odstránenie farby, tmelenie, striekanie, výroba skrutiek na dvierkach.
Na baterkovej skrinke som strhol a odbrúsil pánt - bol pod ním neuveriteľný bordel - ťažko povedať z čoho -baterka, olej!?; vyrobil som nový, budem ho tam nitovať, aby nezavadzali hlavičky; strekol som základovkou.
Ľavá skrinka na mieste; spínač zadnej brzdy na mieste.
APRIL2012
Striekanie - tmelenie - brúsenie - nekonečne dokola!
Pokusne som prestriekal vrchnú čiernu farbu bezfarebným lakom - výsledok je famózny! Znova sa otepluje a tak sa teším, že dokončím striekanie a lakovanie.
MAJ2012
Totálny výpadok - brigády na stavbe; motorkársky prírastok -vnuk Alex 15.5.
JÚN2012
Totálny výpadok - brigády, počasie, choroba, záhradka.
JÚL2012
Zatiaľ stále 0!
11.júl- konečne som sa dostal k motorke - nádrž prestriekaná lakom, dvierka pravej skrinky streknuté na čierno - nie je to celkom ako z lakovne, ale už to aspoň je!
Strieborné lemovanie na dvierka -o.k.
Prestriekané lakom skrinky, blatník, parabola -o.k.
AUGUST2012
Návrat z dovolenky! Lakované veci "dobre preschli" - konečná montáž: obe skrinky, zadné svetlo, odrazka, EČ, brzdový spínač.
Najbližší plán: osadenie baterky, prvá káblovačka a štart motora - ešte bez nádrže, aby som ju nemusel znova zhadzovať pri ďalšej káblovačke.
Baterka na mieste. Skrutky na dvierka skriniek zn. Ikea na mieste.
Kabeláž - baterka, skrinka, ind. cievky - na motorovú skúšku pripojené - ešte karburátor+filter sania a môžem nakopávať!
Zhodil som karburátor, v plavákovej komore bolo trochu jemného prachu z nádrže, voľnobežná skrutka bola na pol otáčky -čo je málo. Zistil som ale, že je prasknuté - prelomené bakelitové tesnenie karburátora; zalepil som ho pokusne sekuďákom -mám obavu, že sa pri montáži znova prelomí, lebo asi nie sú príruby rovné. Vystrihol som aj nové papierové tesnenia.
Nový filter sania mal hrdlo vyklepané a na karburátore nedržal aj napriek tomu, že sťahovacia skrutka bola na doraz. Zväčšil som teda medzeru na prírube, aby sa dala skrutka viac dotiahnuť - teraz už drží dobre.
22.august2012 - prebudenie motora!
Pripojil som baterku (6, 01V), odskúšal prepínače, či tečie prúd -o.k.; prichytil páskou plastovú flašku s palivom a spojil hadičkou s karburátorom; 3x nakopnutie plný plyn naprázdno, potom kľúčik+zapaľovanie, nakopnutie a motor nabehol okamžite - po dvoch rokoch! Dolaďoval som voľnobeh, ale len skúšobne, lebo motor bol vlažný. Spálil som asi 2 dcl. SUPER! Mám video.
SEPT2012
Celé leto bolo krásne a tak som stále jazdil na Stadione - až do včera! Včera definitívne odmietal naštartovať - po práci som ho rozoberal na chodníku jeden a pol hodiny, až sa mu ako-tak chcelo ísť, doviezol ma domov, ale potom už ani za svet! Tak ma čaká práca - neviem, kedy si na ňu nájdem čas. Kedže bola sviečka dosť suchá, hoci trysky boli čisté, bude to opäť nejaká záhada na karburátore. Najviac mám strach, že by to mohla byť aj zapaľovacia cievka, lebo bol vypadnutý vn-kábel!!!
OKT2012 - NOV2012 - DEC2012
Stojím, zaneprázdnený blbinami!
Rozhodol som sa, že skúsim dať dohromady Peracke riadítka; problém je ale chrómovanie -vraj už nerobia preúpravu a moje sú samá jamka!
JAN2013 - nečakane opäť chorý!
FEB2013 - Kúpil som špeciálnu pásku na viazanie aut.káblových zväzkov - je super, aj keď som si myslel, že bude bez lepidla.
Keď sa mi už zdalo, že je chrípka za mnou, tak som zaliezol do garáže, odpratal nahromadené veci okolo moto a pustil sa do káblov. Smerom od riaditok pod nádrž som ich rozdelil na dva zväzky po 5 káblov - náhoda chcela, že presne 5 ich ide od prepínačov na riaditkách. Viazal som káble uložené "naplocho", aby sa lepšie vmestili okolo nádrže. Vypadá to dobre. Teraz musím kúpiť vhodnú rozpájaciu svorkovnicu, aby sa káble smerujúce na panel na nádrži (spínačku) dali odpojiť od zväzku, keď bude treba zhodiť nádrž.
Zaujímavých "orieškom" bude pripojenie elektronického tachometra; musím nájsť miesto na prilepenie magnetu na kolese a snímača na kostre - predbežne uvažujem s uchytením na rozete a kyvke; potom budem musieť "predĺžiť prepojovací kábel, lebo je krátky -dúfam, že je to obyčajný dvojžilový kábel bez tienenia! inak by boli opäť problémy.
Chrípka sa navzdáva - mám po robote!
MAR2013
Znova prišla zima. Kúpil som konektory na káblové zväzky - 2ks 4pin sum. 10€, utesnené.
APR2013
Už nemôžem viac čakať na teplo! Naťahujem novú elektriku s jediným cieľom: Ukončiť ju čo najskôr. Zatiahol som káblové zväzky od baterky, zadného blatníka, predného prepínača a svetla - ešte zostávajú káble od alternátora; pripojený je aj prepínač smeroviek. Teraz upravujem kryt prepínača pod sedlom - aby sa dali do neho zaviesť káblové zväzky. Zmenil som aj trochu "filozófiu", čo bude kedy zopnuté; na priamo ide len brzda a "prístrojovka"; 1.stupeň: zapaľovanie + parkovacie svetlá; 2.stupeň: smerovky + hl.svetlo + húkačka(toto je vynútené!).
Stará baterka dožila! - musím kúpiť novú 6N11A-1B = cca 20€.
Potom už len konektory k pristrojovke a nádrž! A doplniť povinnú výbavu: lekárnička, žiarovky, náradie, vesta(?) + olejnička.
Uzavretá prepínačová skrinka. Dokončené práce s káblovými zväzkami -ešte konektory k prístrojovke a senzor tachometra. Vypláchnutá nová nádrž a
zkompletovaná.
Magnet tachometra prilepený sekunďákom na ráfik, snímač na kryt reťaze.
Konekory som nedal -ponáhľam sa. Nastavoval som predné koleso, ktoré trochu brzdilo - prišiel som na to, že ho treba vycentrovať a potom rýchlo v najlepšej polohe dotiahnuť - potom ide dobre - je to JAWA!
Na prístrojovku som prispájkoval signalizáciu dobíjania (podpätia), pripojil všetky kábke na svorkovnicu, pricvakol päticu na tachometer - neuveriteľné, ale kábel dočiahol! - a priskrutkoval na nádrž.
Pripojil baterku, 3x prekopnutie, zapaľovanie a štart - chytila okamžite. Odskúšal som prepínač, signálky, prístrojovku - všetko o.k, len sign.diaľkových je prehodená na stretávacie; sign smeroviek je famózna -už nikdy nezabudnem vypnúť.
Potom začali mierne stúpať otáčky, prestavoval som karburátor, tak bol rozladený; vypal som prepínač a nič, vytahol som kľúčik a nič - moto išla ďalej; tak mi to došlo: tie káble som predsa len nemal dávať pod jednu skrutku! - alternátor bol stále spojený s indukčkami!; zastavil som benzín, čakal, zaradil jednotku a zadusil som ho.
Ešte zrkadielka a napravím znova predné koleso a potom STK!
Moto už má STK, vozím sa, trvalo to 8 rokov.
KONIEC
... žívot ... dôchodok ... predaj JAWA 350 ... 10 rokov za nami
JÚN2022
Mám Stadion S22, dal som spraviť GO motora, kúpil elektronické zapaľovanie VAPE.
Moto jazdí v pohode. Škoda, že zmizli z ciest - žiaden druhý som nestretol.
SEP2023
Od svatka som doviezol dokonalý vrak JAWA 50 Pionier 20 bez TP a bez štítka, číslo motora: 869105 (keby niekto identifikoval rok výroby). Na cestu ho chystať nechcem, len na povozenie pred domom. A hlavne - opäť si zašpiniť prsty od oleja a užívať si rozoberanie a skladanie.

Štatistika

Zoznam členov

Cestopisná kniha a DVD:

Tomáš Hajduch:

Prezývka: Awia
Dátum narodenia: 30.12.1980
Bydlisko: Košice, Slovensko
Kontakt: tomas.hajduch@motoride.sk
Tel: +421 903 31 31 36

Peter Fischer:

Prezývka: Herghott
Dátum narodenia: 07.03.1982
Bydlisko: Svätý Jur, Slovensko
Kontakt: peter.fischer@motoride.sk
Tel: +421 903 123 130

Igor Krajčo:

Prezývka: Francuz
Dátum narodenia: 02.09.1971
Bydlisko: Trnava, Slovensko
Kontakt: france@post.sk
Tel: +421 903 122 482