Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3011 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26255
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15856)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10399)

Neviem klopit - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuNeviem klopit - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

| 1 2 | Nasledujúce

02.09.2016 12:26

Re: Neviem klopit

meloking
 Kávičkár 

Ikona

ja sa na to chcem pozerat tak, ze aj chodenie do obchodu je vo svojej podstate nebezpecna cinnost. prechadzas pri nom cez cestu, kde ta moze hocikto zrazit. chodis po chodniku hned vedla cesty, kde moze niekto po smyku vybehnut. ty sa mozes potknut a padnut hlavou na obrubnik. recidivista ta prepadne spoza rohu. padne na teba omietka z domu, okolo ktoreho ides. cez dieru v plote ti skoci na krk susedov pes. prepadne sa cesta kvoli praskuntemu potrubiu akurat v momente, ked tade prechadzas. muz sa pri domacej hadke uhne letiacemu tanieru od jeho nasranej zeny, ten trafi okno a ostri ulomok okennej tabule ti pretne krcnu tepnu... :-D


02.09.2016 13:03

Re: Neviem klopit

Pulinsky
 Kávičkár 

Ikona

Re: brazel: ja som kludny ako vanok, to len mi oci zatlacilo ked som videl co sa spaja s IQ :-)))

A ako v kazdej teme, tocime sa dokola. Treba ist na kurz, ked doma nenaucia ;-)


02.09.2016 13:34

Re: Neviem klopit

retro - len zopár detailov pre Tvoje upresnenie - Steve sa narodil v Znojme ako Zdeněk Loveček, do Brna sa presťahovali neskôr, tam študoval na konzervatóriu a popritom začal jazdiť závodne motorky na starom Masarykovom okruhu aj s bratom ( toho zavraždili v Brne ako 27 ročného šiptári ). Zdeněk cca 2 roky po pohrebe brata emigroval do Rakúska a odtiaľ do Ameriky, usadil sa v Kalifornii, zmenil si meno na Steve Lichtag a cca 9 rokov závodne jazdil motorky ( aj v Daytone ) , popri tom sa veĺmi aktívne venoval potápaniu. Motorky nechal po ťažkej havárke ( v poslednom kole ) po ktorej absolvoval viacnásobné operácie v Amerike aj v CZ. Do CZ sa definitívne vrátil okolo roku 90, ešte predtým točil nejaké dokumenty v koprodukcii s CT.
Natočil cez 80 dokumentárnych filmov, z ktorých mnohé aj produkoval, získal spústy významných filmových ocenení vrátane niekoľkých Grand Prix .
Je to nesmierne rozhľadený a inteligentný chlap s veľmi zaujímavým životom,koho by zaujímalo viac :

www.ceskatelevize.cz/porady/1186000189-13-komnata...


Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Romanka (02.09.2016 13:35)


02.09.2016 14:23

Re: Neviem klopit

Sisa969
 Turista 

Barlac. Nechapem preco napadas moje iq. Ja som sem predsa nepisala ze poradte mi ako sa mam zabit v 300kmh rychlosti klopit sa predsa da aj v nizsej rychlosti a to ze chcem zdokonalit svoju jazdu predsa neznamena ze sa chcem zabit. A netusim preco by som mala nechat na motorku sadat prach ked mam dieta predsa vela motorkarov ma deti. Mozno aj ty raz budes mat a neverim ze nechas motorku stat v garazi kym tvoj syn ci dcera nebude mat 18. Mimochodom som dostatocne inteligentna a zcitana len som iba clovek a nemozem za to ze nie vo vsetkom som tak zrucna keby som bola dokonala nepytam si radu.


02.09.2016 14:24

Re: Neviem klopit

Sisa969
 Turista 

Pulinsky dakujem :-)


02.09.2016 15:14

Re: Neviem klopit

Pulinsky
 Kávičkár 

Ikona

Re: Romanka: zaujimavy rozhovor, vdaka [dobre]


02.09.2016 16:54

Re: Neviem klopit

VORman
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Sisa,,,máš určite nejakého kámoša-kámošku čo vie jazdit,popros ju-ho nech ide z tebou pojazdit(určie ti vysvetlí čo a ako,rýchlost,náklony,kam pozerat atd) najprv kludnejším tempom,všímaj si akou stopou (apex) ide do zatáčky ako sa naklána ,ako ju prechádza,,,potom zastavte pokecajte,pýtaj sa čomu nerozumieš,,,,potom to skúšajte znova a znova a vždy ked budete stát vypytuj sa na wšetko čo chceš doladit,vysvetlit,,,,neboj časom a v praxi to príde samo ,,,,,treba jazdit,jazdit,jazdit a pýtat sa,všímat si wšetko,,,,tiež som takto začínal po prechode z ostrého endura na cestu,,,,mal som a mám štastie na rozumných ludí čo jazdia na mašinách(dík MilanDo,Lefo,Slavčo),,poprípade motoškola ak nemáš rozumných známych,,,,,,držím ti palce,lebo zatáčky sú to pravé o čom je jazda na motorke a nezabúdaj -človek sa učí celý život,,,,,,,,,,,,,,,,,,, a najwiac skúsenosti získaš v reale nie na monitore,,,,,,,,,,,motozdar Sisa 69 8-)


02.09.2016 18:19

Re: Neviem klopit

slobo
 Bahniak 

Ikona



"aj chodenie do obchodu je vo svojej podstate nebezpecna cinnost"


【ツ ㋡
- pomôže ti, gentleman™ MeloKing [dobre]

Pozri obrázok


03.09.2016 6:59

Re: Neviem klopit

RS955i
 Skútrista 

Ikona

Re: Pulinsky: Že jazdiť bezpečne...
Čo tak sledujem tak v mužskom svete je to diametrálne odlišný pojem ako v ženskom!


03.09.2016 8:36

Re: Neviem klopit

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Re: Sisa969: Netreba to siliť. Hlavne musíš najprv dostať motorku "do ruky". To sa nestane zo dňa na deň, telo si musí vytvoriť podprogramy akcií a reakcií na homtu, výkon a chovanie motorky. Motoškola ti dá veľa, ale toto neurobí. Aj gymnasti pilujú techniku roky drilom, inak to proste nejde. Niekomu to ide rýchlo, niekomu pomalšie. Hlavne musíš jazdiť, jazdiť, jazdiť.


03.09.2016 8:52

Re: Neviem klopit

fayn
 Kávičkár 

ja som uplny zaciatocnik, prvy mesiac mam moto a tiez som bol uplne zufaly z toho klopenia az som sa to naucil na bicykli :D

dufam ze nepisem picoviny ale myslim ze pre uplnych zaciatocnikov je zaklad take protiintuitivne zistenie, ze moto nenaklapam dovnutra zakruty ale snazim sa drzat praveze co najviac von zo zakruty, co najrovnejsie a do zakruty idem najprv ja a ked uz sa neda inak sklopim aj moto.

Inak povedane, v zakrute sa snazim klopit motorku CO NAJMENEJ, nie co najviac. Ked som toto skusal na biku robilo to zazraky az som neveril ako debilne som jazdil doteraz, ale ak je to picovina tak ma prosim opravte kym sa zabijem :D


03.09.2016 9:34

Re: Neviem klopit

jozko2828
 Turista 

Ikona

Sisa, padlo tu vela rad, prospesnych aj v podstate destruktivnych. Tak par veci na zaciatok ktore su uplne zaklady. V prvom rade pohlad, tam kam pozeras tam uz davno si... Je to alfa omega na motorke. Druha vec je pohoda a uvolnenost, jazdi tak aby si bola v pohode a nie v strese ze ti niekto uteka a ty ho musis dobehnut. Tretia vec plynulost, plynule brzdenie, plynulý plyn. Praca s plynom a brzdami je zaklad na motorke ci aute, jednoducho bez toho sa dalej nepohnes. Trening, je potrebny, chces sa naklanat alebo klopit, ono ty to jz robis aj teraz hoci si to neuvedomujes kedze to robime vsetci, tie vacsie naklony uz idu ruka v ruke s tym co som pisal vyssie.
Ak chces jazdit s priatelom a priatel s tebou tak plati pravidlo ze najslabsi ide vzdy vpredu a nie opacne, pocas prestavok ti moze povedat ak je naozaj skuseny co robis dobre a co zle.
Protismerne riadenie ako to bolo tu uz spomenute je fajn ale plyn, brzdy atd k tomu patri, neda sa to oddelovat. Tvoja motorka nema zo srandy sirsiu zadnu gumu ako prednu...
Ak sa naucis spravne radit, odhadovat brzdnu drahu, reakcie motorky na plyn budes moct sa sustredit na jazdu. Mas doma dieta tak mysli na to ze ta doma caka, takze jazdi pre radost a nie preto ze chces ist za limit.
O tom ze mas mat motorku vo vybornom technickom stave, spravne oblecenie a sadat na nu len ak si v pohode ti snad nemusim vraviet.
Na zaciatku jazdi naozaj sama, nebudes sa hecovat, stresovat a prisposobovat. Objavuj, hladaj, skusaj ale vsetko v ramci normy a hlavne jazdi... Mozeme ti tu davat videa, rady, obrazky, nakresy kym to nedostanes do ruk v jazdeni su to len kecy.
Drzim palce a hlavne s rozumom. [dobre]


03.09.2016 13:34

Re: Neviem klopit

Peter
 Bahniak 

Ikona

nečital som celu diskusiu , ale základ je že motorka sa neriadi riaditkami ale naklapanim. Preto je dôlezité na motorke sedieť tak, že máš nádrž pevne uchytenú nohami a aj chodidla sú na stupačkách rovno( nie ako tučniak) , zbytok už je len správny odhad rýchlosti ... ;-)


03.09.2016 13:42

Re: Neviem klopit

jozko2828
 Turista 

Ikona

Naklananie bez pouzitia riadenia je najvacsi mytus aky je. Dokazes to z malej casti ovplyvnit ale bez ohladu na to sa motorka stale riadi riaditkami a naklananie je len sprievodny jav.
Skus si zafixovat rajdy a skus to len naklananim a potom nam napis ako ti to islo. [zle]


03.09.2016 19:35

Re: Neviem klopit

RS955i
 Skútrista 

Ikona

Re: jozko2828: pusti riaditka a naklananim zatocis☺


03.09.2016 20:57

Re: Neviem klopit

jozko2828
 Turista 

Ikona

Ja viem ze zatocim ale riaditka urobia protismerne riadenie. Zafixuj riaditka a zatoc v stovke ostru zakrutu bez nich....


04.09.2016 1:22

Re: Neviem klopit

Peter
 Bahniak 

Ikona

Re: jozko2828: pozri si niekedy GP a uvidíš že tam točia málo. Samozrejme že v malej rýchlosti ak sa chceš otočiť je to iné. Ak nebudeš silno zvierat riadítka zystíš že motorka si zatáča sama podla náklonu. ;-)


04.09.2016 1:36

Re: Neviem klopit

jozko2828
 Turista 

Ikona

Este raz, pozri si o com je counter steering alebo po nasom protismerne riadenie a zistis ze naklananie alebo klopenie je sprievodny jav toho celeho a je uplne jedno ci je to motogp alebo bežná cesta... Ak si pozries video ktore tu uz niekto predomnou zavesil tak je to tam krasne popisane. Nema zmysel hovorit o naklanani sa telom, tlacenim do stupaciek alebo zovretim nadrze pretoze to všetko toto protismerne riadenie sprevadza a tym padom je uplna blbost tvrdit ze naklananie sa robi tym ze nepouzivas riaditka. Sam som to skusal a ano pri nizsich rychlostiach mozes mat pocit ze sa s motorkou hras s telom a klopis si ju ale pri tych vyssich je to presne o tom protismernom riadeni. Plus netreba zabudat na to ze motorka ma vzdy tendenciu ist rovno preto je zaklad nie tlak do stupaciek ci pokus o tlacenie alebo vyklonenie ale impulz do riaditok a to vsetko prichadza automatikou. To ze si to mnoho jazdcov neuvedomuje a tvrdi ze motorka sa riaditkami neriadi je zial omyl ak by to tak bolo tak by tam uz davno tie riaditka neboli...
Je to rovnake ako bol donedavna mytus brzdit hlavne zadnou brzdou lebo pri prednej je vysoká pravdepodobnosť preletu cez motorku a pritom dnes sú brzdne kotuce vpredu a rovnako aj cele brzdy vacsie ako vzadu.
Je jednoduchsie hovorit o tlaku na stupacky a zovretie nadrze a neviem coho este ale tak ako som pisal vyssie alfa omega je pohlad, protismerme riadenie, praca s plynom, so spojkou, odhad rychlosti, uvolnenost pri riadeni... 8-)


04.09.2016 6:46

Re: Neviem klopit

RS955i
 Skútrista 

Ikona

Re: jozko2828: ake kurva mudro pišeš!
Vela vela lutujem ze za mojich mladych cias nebol internet a nikto mi to v diskusii tak neozrejmil,lebo hadam by som sa na moto aj vysral a neboleli ma z toho teraz kziže a kolena :-D


04.09.2016 12:04

Re: Neviem klopit

gawner
 Turista 

Ikona

Nechcel som sa do temy montovat,pretoze v podstate jazdim prvu sezonu po dlhsej pauze.So Sisio mame splocne to ze tiez som prehanal tristopadesiatku a ine Jawy a nerozmyslal som nad klopenim a plavanim motorky.Valil som co to dalo.(Ale to som bol pdstatne mladsi).Spolocne mame tiez to ze mi teraz nejde klopenie. Kamarati ma musia cakat po prejazdoch zakrutami.Nerobi im to ziaden problem.Precital som celu temu a mam plnu hlavu.Asi skusim motoskolu a potom uz len prax.Sisa nic si z toho nerob,nie si sama.Mojou domenou su dlhe rovinky a otvorene tiahle zakruty.Vo vracakoch blokujem nakladaky a cakam kedy ma predbehne kombajn.Ja sa ale potrebujem odviest a nie zabit!Preto si pedantne strazim svoje limity a v ziadnom pripade ich nebudem prekracovat.Verim ze casom a jazdenim sa snad zlepsim.
g. [ciel]


04.09.2016 12:51

Re: Neviem klopit

fayn presne tak sa jazdi na bicykli a na plachetnici :-D len plachetnica nema ani krajnicu ani protismer

telom sice zatocis lebo presunies tazisko je to stejne ako ohnuty ram ale neprejdes zakrutu

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (04.09.2016 13:06)


04.09.2016 12:51

Re: Neviem klopit

ALMANACH MOTORKÁRA alebo Zásady jazdy na motorke
Venované mojej sestre a ostatným začínajúcim motorkárom.

K napísaniu tohto článku ma inšpirovala skutočnosť, že moja sestra sa rozhodla kúpiť si motorku (ako otec a ja, čo ich už máme dávno a dávnejšie). Iste si viete predstaviť ten pocit, že doteraz sme mali mráz na chrbte iba zo strachu o nás samých, prípadne ostatných účastníkov cestnej premávky, alebo spolujazdca. Ale táto skutočnosť úplne mení situáciu. A značne, veď to poznáte. Ako keby chcela začať jazdiť Vaša mama, frajerka, manželka, dobrá suseda, alebo niekto úplne iný blízky. Hrozný pocit. A jediný, kto jej môže odovzdať informácie o tejto krásnej, no nebezpečnej záľube ste Vy.

Vtedy podľahnete pokušeniu a otázkam. Povedal som jej všetko? Upozornil som ju na všetky nástrahy? Nezabudol som na niečo? Dostatočne som ju pripravil? Nebudem si vyčítať, že som jej podstatné veci nezdôraznil? Nenapísal?

Nie!!! Vtedy pripravím podklady sám, opýtam sa otca, ktorý ma motorky snáď odvždy, poprosím celú motorkársku rodinu, aby mi pripomienkovali v diskusii článok, napísali svoje poznatky, nápady, zabudnuté základy, ja ich následne doplním, aby si každý kto si raz kúpi motorku, mohol tento článok prečítať a začať teoreticky podkutý BEZPEČNE JAZDIŤ.

Viem že nikto sa nenaučí jazdiť z jedného článku, ale opakovanie je matkou múdrosti a môže sa k článku kedykoľvek vrátiť, doplniť si ho. Prípravy pred jazdou na motorke, čo si má každý dobrý motorkár pri jazde uvedomovať stále a priebežne, cyklicky si opakovať, aby mal na vedomí nástrahy, ktoré číhajú na každom kroku. A to najdôležitejšie, aby vedel ako sa im vyhnúť.

Raz niekto napísal vetu, s ktorou úplne súhlasím: ?Na motorke si uvedomte to, čo Yossarian z Hlavy 22 -Každý ma chce zabiť" . A aby sa im to nepodarilo, my budeme pripravení. Na všetko.
Pred jazdou:

Kontrola pneu
? aspoň raz do mesiaca na pumpe s manometrom
? vizuálne pred každou jazdou

Kontrola predných svetiel, zadných svetiel, brzdových blinkrov (ukazovateľov smeru jazdy), osvetlenia EVČ.
? aspoň raz do mesiaca
? počas jazdy kontrolky či neblikajú rýchlo, na odrazoch autách pred Tebou, apod.

Kontrola bŕzd
? takmer vždy po prvých metroch jazdy, či fungujú
? Najmä pri zmenách terénu, daždi, po servise, pri výmene motorky a pod .

Oblečenie a výbava
? prilba a okuliare sú predpísané zákonom, prilbu zapnúť
? rukavice, ľadvinový pás, vhodná bunda, vhodná obuv (nie vysoké opätky sestra), sú vhodnou ochranou pred nepriazňami počasia, pomôckou pre pohodlie z jazdy a pasívna ochrana pri páde.
? sada na lepenie defektov, bombička na nafúkanie kolesa, štupeľ, lepidlo
? lekárnička

Alkohol
? buď si istý, že nemáš vypité. Naozaj si buď istý.
? ochraňuješ ostatných nevinných a prirodzene seba.

Kufre
? uzamkni všetky kufre,
? uchyť dobre batožinu,
? kontroluj okolie či ti nič nevypadlo z motorky,

Zohrej motorku
? naštartuj a nechaj zohriať motorku kým Ti nevystúpi teplota nad ?MODRÉ políčko?
? ak nemáš ukazovateľ, aspoň 2 minúty
? ak si skúsenejšia zatiaľ sa možeš baliť, obliekať, chystať

Pri jazde (aj v meste):
? Jazdi asi 1m od pravého okraja vozovky, pravej hrubej čiary až do stredu jazdného pruhu. *V strede, ale aj na kraji zvyčajne môžu byť kamienky, olej, alebo iné nečistoty. Úplne vpravo bývajú otvorené kanály, mriežky na odvod vody, nerovnosti, vytlačený asfalt od autobusov, diery, prach, hrozí nebezpečenstvo pádu.
? Nikdy si nemysli, že autá ťa vidia, ubrzdia. Nie, oni nás nemajú radi. Oni si želajú, aby sme na cestách neboli.
? Väčšinou nedávajú prednosť ani keď majú
? Nechávaj si väčší odstup od auta pred Tebou, ako v aute
? Keď ideš cez koľaje, snaž sa ísť kolmo na ne, pozor na koľajoch sa vždy šmýka, počítaj s podkĺznutím kolesa, prípadne s vpadnutím kolesa do koľaje, mierne spomaľ
? Nerovnosti odpéruj v podrepe, nadvihni mierne zadok
? Prechody pre chodcov podľa možnosti prechádzaj pomedzi biele nafarbené pásy, tie sa šmýkajú, ak musíš ísť cez ne, choď pomaly, snaž sa nebrzdiť na nich
? Vždy v dostatočnej vzdialenosti zapínaj smerovky (ako pri aute aspoň 5 x, aj viac), na poslednú chvíľu vyhadzujú smerovky hlavne obyvatelia malých okresných miest, v dedinách ich skoro nepoznajú.
? Ak vidíš ŠPZ z iného okresu dávaj pozor, vodič nepozná cestu, podmienky. Buď ohľaduplný, spomaľ
? Pred zatočením najskôr uber plyn, motorka brzdí motorom lepšie ako auto, sú rozvážni motorkári, čo brzdu takmer nepotrebujú, až potom brzdia, ale pozor, brzdy na motorke sú horšie ako na aute
? Nikdy sa nedaj znervózniť za Tebou idúcim autom. Na jeho trúbenie a blikanie nereaguj, neuhýbaj sa zbytočne a nebezpečne doprava, nepridávaj, kľudne choď v strede alebo 1 m od pravého kraja, čím viac sa uhneš, tým viac ťa budú vytláčať. Ak chcú nech ťa predbehnú. Si rovnocenný účastník cestnej premávky, máš rovnaké práva a povinnosti,
? V spätných zrkadlách pozeraj 5x viac ako v aute, sleduj situáciu za Tebou,
? Ak sa niekto na Teba tlačí občas ťukni do brzdy jemne, aby si dal odstup. Ak nepochopí, nechaj ho predbehnúť Ťa.
? Nikdy sa nerozčuľuj, neprispieva to k ostražitosti
? Venuj sa dianiu na ceste pred sebou, pozeraj stále všade, vpravo vľavo, je dobré ak vieš, ktorá je pravá a ľavá ruka. Ak ťa to rodičia nenaučili, nauč sa to sám a nauč to svoje deti - budú to potrebovať. (Moja sestra to vie)
? Ak stojíš na semafóroch prvá, stoj ako pri jazde v pravej polke jazdného pruhu, alebo v strede, môže k Tebe prísť ďalší motorkár.
? Ak sa rozbiehaš a si prvá na semafóroch, motorka má zvyčajne vyššiu akceleráciu a tak ideš zvyčajne cez križovatku prvá,
? Nikdy nepreceňuj svoje schopnosti, motorka sa rýchlo rozbehne ale 10 x horšie zastaví,
? Podľa možnosti sa ?neukazuj? a jazdi s triezvou hlavou, si dosť vysoká, všimnú si Ťa, neboj, aj zakývajú zo zastávky autobusu
? Dávaj pozor na tých, ktorí ešte z iných pruhov čo mali zelenú a dostali červenú chcú stihnúť oranžovú ? červenú. Je ich veľa a Tebe už by mohli brániť pri rozjazde.
? Pozor na chodcov, oni si myslia že ide babeta alebo bicykel, alebo ťa vôbec nevidia, chodci sú mnohí trúby, nemajú vodičáky a nevedia čo je to vstúpiť na križovatku pred prichádzajúcim vozidlom a vždy si myslia, že ich vidíš, a majú prednosť,
? V príde potreby sa neboj zatrúbiť, aj keď len na výstrahu
? Brzdi iba keď ideš rovno, vždy až keď uberieš plyn alebo súčasne, lepšie prednou alebo obidvomi naraz, mnohé nové moto majú duálne brzdy, brzdia obe kolesá naraz, podľa typu motorky,
? Neobzeraj sa dozadu, max na 90 stupňov vpravo vľavo aby si si odkryla mŕtvy uhol, vtedy budeš mať dostatočné periférne videnie, využívaj spätné zrkadlá,
? Riadidlá drž pevne, ale nie strnule, ruky maj voľne položené, buď pripravená kedykoľvek zabrzdiť tak, že budeš musieť až zastaviť, mysli na to.
? Pri predbiehaní si dodrž dostatočný odstup od vozidiel pred Tebou, neobmedz vodiča idúceho za Tebou, bočný odstup aspoň 1,5 metra, všímaj si dianie pred vozidlom, chodcov,
? Pri predbiehaní pozor na to či auto neťahá príves, alebo iné auto nie je nalepené na ňom
? Častejšie skontroluj palubovku, či Ti niečo nesvieti, nebliká, či si vypla smerovky
? Udržuj si pri jazde vždy väčší rozostup medzi autami ako pri jazde autom, ak sa Ti tam niekto vryje zas uber, on sa Ti tam strčí aj tak.
? Si užšia ako auto, tak si dávaj pozor aby Ťa videl, nechoď podľa možnosti v jeho mŕtvom uhle,
? Najlepšie ťa šofér vidí keď si pred ním alebo priamo vedľa jeho prednej polky auta vľavo
? Vpravo Ta zvyčajne nikto za sebou nevidí, šoféri nie sú naučení pozerať do pravého zrkadla,
? Ak musíš ísť na obrubník, na šikmý choď opatrne zo šikma pozor na podšmyknutie, na klasický vždy zastav, nechaj si odstup tak 30 cm, pomaly vyhupni predné koleso, nohy maj vystreté nad cestou, otom pomaly zadné, dávaj pozor aby si nechytil spodok, zadný blatník, pri vychádzaní a schádzaní,
? Za autobusom, trolejbusom, nákládiakom alebo džípom radšej nechoď, nevidíš nič pred ním, on nevidí Teba, môže vyhodiť kameň,
? Za nákladiakom, traktorom takmer vždy sa na Teba niečo sype, odlieta z korby, spod kolies
? Dávaj si pozor na muchy, ktoré Ti vletia do prilby dokiaľ ju nemáš úplne zavretú, vtady spomaľ, opatrne zastav, žmurkaj aby Ti slzy vyplavili nečistotu z oka, pokiaľ možno nepúštaj riadidlá,
? Na Tvojom skútri, je to malá pravdepodobnosť,
? Nos štít stiahnutý dolu, alebo veľké okuliare, (aspoň pôjdeš so súčasnou módou)
? Za dažďa alebo na mokrej vozovke, ešte viac len na mierne pokropenej vozovke, keď polievajú, keď začína pršať, alebo len keď mierne spŕchne a cesta vysychá, vtedy sa tvorí taký sliz, jazdi veľmi opatrne, vyhýbaj sa kalužiam, pokiaľ možno, cez ne choď vždy pomaly,
? Za dažďa Ťa autá ťa skoro nevidia,
? Ak nemusíš za dažďa nešoféruj, zvyčajne zmokneš do nitky po pár stovkách metrov, ak prší nie si v pohode, nesústredíš sa na jazdu, máš tendenciu ísť rýchlejšie. Ak Ti to čas dovoľuje zastav a počkaj (v kľude na káve alebo niekde pod zástavkou), vybav si telefóny, že budeš meškať. Lepšie meškať pol hodinu, ako 2 týždne na PN.
? Za šera aj za tmy zvýš opatrnosť, uber, alebo radšej nejazdi, nevidíš chodcov, mačky, psov, zajace, srnky, rozsypaný štrk, olej, havárie apod.. Nevidíš takmer nič.
? Nevidíš nič a oni nevidia Teba
? Na štrku nikdy nebrzdi prudko, radšej len motorom, (poznáme kamaráta z Martina, ktorý pri jazde na poľnej štrkovej ceste potrebuje korčuliarske chrániče a lakovníka nepotrebuje ? on je )
? Na tráve sa šmýka veľmi,
? Nejazdi keď mrzne alebo môže mrznúť
Zastavovanie (aj v meste):
? Snaž sa dobrzďovať motorom, potom brzdou
? Pred križovatkou na STOP čiaru, na semafory, choď pomaly, sú tam rolety, vyjazdené koľaje, nemeň prudko smer jazdy v pruhu, môže ťa to rozkývať
? Brzdové páčky stačí zvyčajne ťahať dvoma prstami, ukazovák a prostredník, palcom vždy obopínaj rukoväť, drž riadidlá, nastav si páčky tak aby sa Ti ľahko dočiahli, (ako keď držíš lopatu)
? Niekedy je lepšie zastaviť v koľaji, inokedy v strede
? Ale je možné, že Ti nohy budú musieť padnúť do koľaje a nedočiahneš, hrozí pád. Snáď každý motorkár tento pocit pozná.
? Keď zastavuješ je dobré sa pripraviť na zastavenie, nohy dávaj na zem až keď úplne stojíš, priprav si tzv. odpérovanie nôh, vždy keď zastavíš má motorka snahu sa nakloniť nabok, daj obe nohy naraz dolu aby Ti slúžili ako dva piliere, aby si mala oporu, nepúštaj riadidlá, vyraď, skontroluj si stlačenú spojku, keď svieti zelená kontrolka neutrálu, pusti spojku. (Sestra, na skútri neutrál nie je)
? Nohy maj vystreté, alebo v kolenách mierne pokrčené
? Ak stojíš, je dobré prstom, alebo dvoma mierne držať brzdu, aby sa Ti motorka neposúvala dozadu,
? Priprav sa na pridanie plynu, kontroluj si auto pred sebou, to ďalšie pred ním a ešte pred ním. Na motorke máš zvyčajne lepší prehľad na situáciu pred sebou, všímaj si autá čo robia pred tým autom, ktoré vidíš najbližšie
? Ak sa chceš preplietať medzi stojacimi autami na semafore ako skútre v Taliansku, vždy to rob pomaly a opatrne ak si si istá, že máš dostatok miesta (niekto, môže vystrčiť ruku, dvere, mierne vybočiť). A to iba vtedy pokiaľ nenaskočí zelená a začnú sa autá rozbiehať, vtedy nikto už nepozerá do spätných zrkadiel, vtedy sa zaraď medzi najbližšie autá a opatrne prejdi križovatkou

Pri páde:
? Vyvaruj sa mu ako čert krížu
? Nespadni
? Ak musíš padnúť, radšej to zober medzi auto a obrubník, ako medzi autá
? Ak padáš snaž sa dostať od motorky, nezachraňuj ju, zahoď ju ako bicykel
? Keď stojíš, nehýbeš sa a padáš s motorkou, pozor na nohy aby si si ich neprivalila, ale zvyčajne sa dá pád tvoj aj motorky stlmiť
? Každá motorka raz spadne, najčastejšie pri manipulácii, prirodzene sa tomu pokiaľ možno vyvaruj, alebo si to natrénuj na tráve za asistencie ostatných, nauč sa ju zdvíhať.
? Nepoznám nikoho komu nepadla motorka
? Najčastejšie padne pri manipulácii, v garáží, otáčaní, pri malých rýchlostiach, na pumpe, pri zastavovaní
? Ak sa otáčaš pomaly, maj pripravenú vnútornú nohu na vyvažovanie alebo oporu,
? Každý pád ťa mrzí


Spolujazdec:
? Nech nasadá až keď mu povieš,
? Nech zosadá až keď mu povieš,
? Nech to robí z ľava, zvyčajne tam nie je výfuk,
? Nech nenasadá ako na kombajn, ale opatrne
? Spolujazdec nech sa vždy drží,
? Nech sa nehniezdi,
? Nech nevykúka raz sprava raz zľava,
? Nech sa neotáča, nenakláňa do strán,
? Nech nevyrovnáva jazdu v zákrutách,
? Nech má prilbu,
? Podľa možnosti sa nerozprávaj so spolujazdcom za jazdy, neotáčaj sa k nemu (dokiaľ nemáš kvalitný interkom)
? Ak potrebuješ hovoriť so spolujazdcom, nech sú to útržkové jasné krátke povely, výstižné vety.

Kamarátstvo a gestá:
? Každý motorkár je Tvoj kamarát
? Kamaráti sa zdravia pri stretnutí (ľavou rukou, zdvihnutými prstami, vystretou dlaňou, pohybom hlavy, niektorí pri predbiehaní nohou)
? Na semafóre, máš čas prehodiť 2 ? 3 vety o počasí
? Ak baba motorkárka stretne chalana motorkára, má ho ihneď pozvať na kofolu (Ivka jasne?)
? Ak vidíš motorkára samého pri ceste ako opravuje, tlačí motorku a pod, pribrzdi a spýtaj sa či nepotrebuje niečo (telefón, benzín, sadu na lepenie) určite Ti pomôže on nabudúce
? Na motorkára nikdy nenadávaj, nekrič, radšej mu veci vysvetli kľudne aby pochopil svoje chyby, ak je opitý buď trpezlivý 2 x toľko


Uviedol som pár nápadov a postrehov, na čo som si spomenul, čo mi utkvelo v hlave viac ako ostatné. Snažil som sa zachytiť podstatné informácie, hlavne pre jazdu v meste a na obchvate mesta, kadiaľ prvé kilometre začínajúceho jazdca budú viesť, kým sa dostane mimo mesta.
Rád by som Vás poprosil, ak Vás napadnú vlastné myšlienky na ktoré som pozabudol, formulujte ich v podobnom kontexte, aby som ich mohol skopírovať a vložiť do textu.
Ak by ste našli na internete náhodou podobný článok, pošite mi link.
Po vašich prvých pripomienkach ho do rád upravím a doplním.

31.10.07, Icko


04.09.2016 13:04

Re: Neviem klopit

Každý motorkár je Tvoj kamarát

neplati na internete [zle]


04.09.2016 13:10

Re: Neviem klopit

BESIP

Zatáčky jsou na motocyklu snad to nejhezčí, ale vyžadují to, co hodně spolujezdkyň nedokáže pochopit - naklopení motocyklu směrem do zatáčky. A čím je zatáčka prudší a čím vyšší je rychlost průjezdu, tím větší je i náklon.

Z výsledků výzkumů vyplývá, že nejen začátečníci mají regulérní strach před velkým náklonem a nechávají si zbytečně velkou rezervu. Zatímco většina motocyklistů dosahuje náklon necelých 20 stupňů (je to hodnota, o které nám netrénovaný lidský mozek říká, že musí být limitní) umožňují moderní motocykly při dostatečném profilu pneumatik i 45 stupňový náklon.

V zásadě existují tři druhy průjezdu zatáčkou:

sklon motocyklu a jezdce je totožný: optimální styl při normální uvolněné jízdě;
motocykl je nakloněn více než jezdec: tento styl je vhodný pro endura a choppery a pro rychlé změny směru v malých rychlostech;
jezdec je vysednutý z motocyklu, závodní styl; přestože je nejefektnější, na normální silnici nepřináší žádné velké výhody. Naopak. Tím, že je hlava jezdce nízko nad vozovkou, zmenšuje se rozhled a v případě jakékoliv "situace" v zatáčce jsou ovládací prvky hůře přístupné.
Ale něco z něj se ale přece jen hodí - většina moderních cestovních a silničních motocyklů reaguje pozitivně, když v zatáčce posunete vnitřní koleno směrem dopředu a do strany. Stačí jen o několik centimetrů na to, aby se vám trochu přesunul zadek směrem dovnitř zatáčky, a motocykl bude pozitivně reagovat. Uvidíte sami. Hlavu držíme v zatáčce vždy co nejvíc kolmo k vozovce a díváme se do výjezdu ze zatáčky.

Průjezd pravou zatáčkou

Pravou zatáčku najíždíme téměř od prostřední dělicí čáry. Vyvarujeme se časté začátečnické chyby – začít zatáčet příliš brzo. Držíme se tedy dělicí čáry co nejdéle až do chvíle, kdy do zatáčky vidíme. Teprve potom natlačíme motorku k pravému okraji silnice (pozor na štěrk či bláto u krajnice) a necháme se vynést opět až k vnějšímu okraji jízdního pruhu, je-li tam volno.

Průjezd levou zatáčkou

Levou zatáčku najíždíme vždy od pravého okraje jízdního pruhu. Opět zůstáváme u kraje déle, než jsme byli zvyklí, a zase až do doby, kdy do zatáčky vidíme. Pak teprve stočíme motocykl směrem ke středové čáře. Od tohoto okamžiku můžeme zároveň začít s citem akcelerovat. Ve výjezdu se opět necháme vynést k pravému okraji (pozor na prach a kaménky u krajnice). V zatáčce si od dělicí čáry nechávejte dostatečnou rezervu. Jednak proto, že při náklonu, i když jste koly na své polovině, hlavou už jste vlastně v protisměru. Zatímco totiž při přímé jízdě je motocykl široký asi 70 cm, v náklonu to dělá 120 cm i více. A za druhé, a to hlavně, buďte u dělicí čáry opatrní proto, že když to zrovna v protisměru nějaký řidič "přepískne", je čelní náraz naprogramován.

Zásadně je při průjezdu zatáčkou důležité, abyste odpovídající rychlost pro bezpečný průjezd měli upravenou již před zatáčkou. Jinak se vystavujete nebezpečí korigování rychlosti v zatáčce, čímž se jen zvyšuje míra rizika. Musíme si uvědomit a "přečíst", jaký má silnice povrch. To, co si lze dovolit na hrubozrnném suchém asfaltu, zdaleka nepůjde na dlažkách apod. Musíme si přečíst i vlastní zatáčku - je-li rychlá, zavřená, utahující se apod. Podle toho je třeba již před zatáčkou mít zařazený správný převodový stupeň, aby motor běžel při výjezdu v optimálních otáčkách. Nikdy se nesmíme v pravé zatáčce nechat vynést do protisměru, protože zákon schválnosti funguje. Nájezdovou rychlost volíme tedy takovou, aby se již v druhé třetině či polovině zatáčky dalo opět plynule a citlivě zrychlovat. Zatáčka projetá pod plynem totiž motocykl výrazně zklidňuje, všimli jste si toho?.

Nezapomenutelné okamžiky nastanou, když nás v zatáčce něco překvapí- auto, olejová skvrna, nafta z nádrže, psí hovínko, výkop, slon nebo rozsypaný náklad. Někdy pomůže krátce před překážkou s citem přibrzdit (oběma brzdami), objet překážku a sklopit motocykl, jak to jen jde. Brždění v zatáčce vyžaduje opravdu vytříbený cit pro povrch vozovky, v případě přebrždění v zatáčce nepomůže ani systém ABS. Další z možností je - pokud to podmínky dovolují - narovnat motocykl a ostře brzdit, pak dokončit zatáčku. Někdy v nouzi v zatáčce zbývá jen výlet do přírody - motocykl vyrovnat, ještě na silnici silně brzdit s vymáčknutou spojkou, pustit brzdu, pevně chytit řídítka, postavit se do stupaček a vyjet ze silnice ven.

Pokud v zatáčce musíme odřadit, používáme meziplyn a citlivěji pouštíme spojku, aby rychlá změna otáček kola neutrhla.

Pro ty, kteří se chtějí o průjezdu zatáčkou dovědět a naučit podstatně, ale podstatně více, tu je další dobrá rada - závodní okruh. Nejde o to dávat se hned na závodění, jenom zde můžete získat zkušenosti, které vám předají kromě jiného i normální motorkáři, kteří se již zúčastnili volných jízd na okruhu (zástupci motocyklových značek pořádají pro své zákazníky zdokonalovací kurzy jízd právě na okruzích; stačí se jen na některý přihlásit). Zjistíte pak, že na normální silnici jste si najednou v zatáčkách daleko jistější, a to i při větších náklonech motorky. A současně si možná i všimnete, že jen tak mimochodem jste se o dost zrychlili.


04.09.2016 18:48

Re: Neviem klopit

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona

Re: Sisa969: v akom stave máš pneu na motorke? Nemáš ich už veľmi opotrebované? Vtedy sa naozaj zle jazdí. Radšej si nájdi niekoho poblízku kto ti bude ochotný pomôcť. Tu veľmi pokoc nehľadaj. Stačí si prečítať diskusiu. 1000 názorov a potom si z toho vyberaj.


04.09.2016 19:27

Re: Neviem klopit

Re: Peter: ...Preto je dôlezité na motorke sedieť tak, že máš nádrž pevne uchytenú nohami...

Z toho vyplýva že na skútri sa dá jazdť len rovno.

[
Video: www.youtube.com/watch?v=gb58jKFW76U ]


05.09.2016 12:22

Re: Neviem klopit

Tripuce
 Stuntrajder 

Ikona

vfr-ka hlavne neni uplne idelana motorka pre zaciatocnika na rezanie zakrut. Sam ju mam a v zakrutach sa na kamaratov nechytam. ale nerobim si z toho hlavu. :'(


06.09.2016 17:24

Re: Neviem klopit

Medea
 Turista 

Ikona

Ahoj Silvia,
čítam, že si dostala dosť rád do života "na klopenie" od skúsenejších ako ja.
Z mojej strany len toľko, aj keď mám úplne iný stroj ako Ty, mala som a ešte stále mám podobný problém... nevedela som klopiť do zákrut.

Prečítala som mnoho knižiek a vypočula veľa rád, ale asi najviac čo pomohlo, bol trpezlivý človek, ktorý so mnou jazdil, radil a nehnal ma do zákrut svojím tempom. Príde to samo, len potrebuješ jazdiť a cítiť sa istá sama sebou ako aj svojím strojom.
Mne tiež pomohol parťák s rovnakým strojom ... šiel mojím tempom a ja za ním v jeho stope, hneď mi bolo ľahšie.
Držím Ti palce ... užívaj si ešte posledné pekné dni tohto leta. Možno sa niekedy na ceste stretneme ... jazdím často Tvojím smerom z KE alebo HE.
Prajem všetko dobré,
Anna


06.09.2016 17:33

Re: Neviem klopit

Medea [dobre] ale že Ti to na tej motorke fest sekne, na parádu ;-)

Iasonov rým

...mačiatko rozkošné, citlivé, nežné
takéto mačiatka nebývajú bežné,
to je skôr vidno v lete pluhy snežné... ;-)


| 1 2 | Nasledujúce


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.